КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ

З КУРСУ ГЕОГРАФІЯ «УКРАЇНА І СВІТОВЕ ГОСПОДАРСТВО» 9 КЛАС

Скорочення: ЕБСР – екологічна безпека та сталий розвиток, ЗБ – здоров’я і безпека, ГВ – громадянська відповідальність, ПФГ – підприємливість і фінансова грамотність

Метою вивчення наскрізної змістової лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» є формування в учнів соціальної активності, відповідальності й екологічної свідомості, щоб вони зберігали і захищали довкілля і усвідомлювали сталий розвиток, були готові брати участь у вирішенні питань довкілля і розвитку суспільства.

Учнів 9 класів орієнтують на формування

-       цілісної наукової картини світу, адекватного розуміння особливостей розвитку сучасного світу;

-       розуміння єдності та гармонії між природним середовищем, розвитком матеріального виробництва та рівня зростання соціальних стандартів населення в умовах сталого розвитку;

-       уміння застосовувати знання під час прогнозування наслідків впливу людини на природу, визначення правил своєї поведінки в сучасних умовах навколишнього середовища та територій техногенного забруднення;

-        умінь робити висновки про місце України у розвязанні глобальних проблем людства.

Метою вивчення наскрізної змістової лінії «Громадянська відповідальність» є формування відповідального члена громади і суспільства, що розуміє принципи і механізми функціонування суспільства, а також важливість національної ініціативи; спирається у своїй діяльності на культурні традиції і вектори розвитку держави.

Учнів 9 класів орієнтують на:

-       ухвалення індивідуальних і колективних рішень, зважаючи на інтереси й потреби громадян, представників певної спільноти, суспільства та держави;

-       готовність брати участь у громадській природоохоронній діяльності й нести відповідальність за свої дії та вчинки;

-       формування споживчої поведінки, орієнтованої на національного виробника; раціонального ресурсоспоживання на побутовому, регіональному національному і глобальному рівнях;

-       усвідомлення глобальної взаємозалежності й особистої відповідальності під час вивчення світової економіки та національного господарства.

Вивченням наскрізної змістової лінії «Здоров’я і безпека» прагнуть сформувати учня духовно, емоційно, соціально і фізично повноцінним членом суспільства, який здатний вести здоровий спосіб життя, допомагати у формуванні безпечного здорового життєвого середовища.

Учнів 9 класів орієнтують на:

-       формування знань про безпечність товарів та послуг, споживачами яких є школярі;

-       застосовування знань для оцінювання можливих позитивних і негативних наслідків сучасних біотехнологій у сільському господарстві;

 

Метою вивчення наскрізної змістової лінії «Підприємливість і фінансова грамотність» є забезпечення кращого розуміння молодим поколінням українців практичних аспектів фінансових питань (здійснення заощаджень, інвестування, запозичення, страхування, кредитування тощо); розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі.

Учнів 9 класів орієнтують на:

-       вміння генерувати ідеї й ініціативи щодо проектної діяльності, ефективного використання природних ресурсів;

-       прогнозування впливу географії на розвиток технологій, нових напрямів підприємництва;

-       оцінювання можливостей  для організації підприємницької діяльності у своїй місцевості;

-       планування своєї діяльності та групи щодо можливих нових видів бізнесу в регіоні.

№ уроку

Дата проведення

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів

Тема уроку

Практична складова

Наскрізні змістові лінії

ВСТУП

1

 

Знаннєвий компонент:

називає об’єкт вивчення економічної географії;

розуміє зміст поняття «географічне середовище»;

наводить приклади зв’язків економічної географії з іншими науками;

пояснює актуальність і необхідність вивчення економічної географії;

формує обґрунтовану думку щодо ролі економічної географії у розв’язанні багатьох  суспільних проблем.

Діяльнісний компонент:

визначає роль економічної географії в системі географічних наук.

Ціннісний компонент:

висловлює бачення застосування знань з економічної географії у повсякденному житті

Об’єкт вивчення економічної географії. Взаємодія господарства і природи в географічному середовищі. Економічна географія в системі географічних наук. Значення знань з економічної географії

 

ГВ, ПФГ

Розділ І. Національна економіка і світове господарство

Тема 1. Національна економіка

2

 

Знаннєвий компонент:

називає ознаки понять «національна економіка», «валовий внутрішній продукт»,  «індекс людського розвитку»;

Національна економіка. Поняття «економічний розвиток» та його показники: валовий внутрішній продукт (ВВП), структура ВВП, індекс розвитку людського потенціалу (ІРЛП)

 

ГВ, ПФГ

3

 

Діяльнісний компонент:

розрізняє сектори національної економіки (первинний, вторинний, третинний);

Ціннісний компонент:

 усвідомлює  значення форм суспільної організації виробництва  та  їх використання у різних видах людської діяльності

 

Секторальна модель економіки країни. Форми суспільної організації виробництва

 

ГВ, ПФГ

4

 

Діяльнісний компонент:

аналізує секторальну  модель  економіки  України та порівнює її з іншими державами.

Ціннісний компонент:

 уміє аналізувати й оцінювати власні  здібності й  уподобання та співвідносити їх до ринку праці в Україні;

усвідомлює  значенняформ суспільної організації виробництва  та  їх використання у різних видах людської діяльності

 

Практична робота № 1. Аналіз секторальної моделі економіки

ГВ, ПФГ

5

 

Знаннєвий компонент:

розуміє вплив природних і суспільних чинників на розміщення виробництва (природних умов, сировинний, паливно-енергетичний, водний, працересурсний, споживчий, транспортний, науковий, екологічний, військово-стратегічний).

Діяльнісний компонент:

розрізняє форми просторової організації господарства (економічні райони, елементи територіальної структури промисловості, сільського господарства тощо)

Чинники розміщення виробництва. Форми просторової організації національної економіки

 

ГВ, ПФГ

Тема 2. Світове  господарство

6

 

Знаннєвий компонент:

називає ознаки понять «спеціалізація території (населеного пункту, району, регіону, країни)», «міжнародний поділ праці», «світове господарство» («світова економіка»), «світовий ринок»;

Світове господарство (світова економіка), світовий ринок. Поняття «спеціалізація території», «міжнародний поділ праці»

 

ЕБСР, ГВ, ПФГ

7

 

Знаннєвий компонент:

називає типи економічних систем;

наводить приклади країн світу з різним рівнем економічного розвитку (за типізацією ООН);

Діяльнісний компонент:

знаходить  і  показує на карті країни «Великої сімки» (G-7),  «Великої двадцятки» (G-20);

уміє отримувати й аналізувати інформацію щодо  типізації країн за рівнем соціально-економічного розвитку.

Типи економічних систем. Типізація країн світу за рівнем економічного розвитку, місце України в ній

Практична робота № 2. Позначення на контурній карті країн «Великої двадцятки» (G-20) і визначення їх місця в сучасній типізації країн за рівнем економічного розвитку

ЕБСР, ГВ, ПФГ

8

 

Знаннєвий компонент:

розуміє багаторівневість світового господарства;

Багаторівневість світового господарства, його просторова структура за концепцією «Центр – периферія»

 

ЕБСР, ГВ, ПФГ

9

 

Знаннєвий компонент:

знає і розуміє роль міжнародних організацій у світовій економіці;

розуміє сутність тенденцій розвитку світового господарства (інтернаціоналізації виробництва, інформатизації, глобалізації, регіональної економічної інтеграції);

пояснює вплив глобалізації на темпи розвитку світового господарства та національних економік країн різних типів.

Ціннісний компонент

оцінює вплив глобалізації на діяльність населення (на прикладі свого регіону)

Сучасні тенденції розвитку світового господарства. Глобалізація та регіональна економічна інтеграція

 

ЕБСР, ГВ, ПФГ

10

 

Знаннєвий компонент:

наводить приклади ТНК в Україні;

знає і розуміє роль міжнародних організацій у світовій економіці

Транснаціональні корпорації (ТНК) та їх вплив на функціонування міжнародної економіки

 

ЕБСР, ГВ, ПФГ

11

 

 

Самостійна робота з розділів «Вступ» та «Національна економіка та світове господарство»

 

 

Розділ ІІ. Первинний сектор господарства

Тема 1. Сільське господарство

12

 

Знаннєвий компонент:

називає види діяльності в сільському господарстві;

наводить приклади впливу природних і суспільних чинників на рівень розвитку та спеціалізацію  сільського господарства в регіоні світу, країні; країн з аграрною міжнародною спеціалізацією;

Ціннісний компонент

аргументує  свою позицію щодо впровадження ринку земельних ресурсів в  Україні.

Сільське господарство, його значення в сучасному світі. Аграрні суспільства в сучасному світі. Аграрні відносини. Складники сільського господарства. Роль природних чинників (земельних та агрокліматичних ресурсів) у розвитку та розміщенні аграрного виробництва. Землезабезпеченість

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

13

 

Знаннєвий компонент:

називає види сільськогосподарських угідь;

Діяльнісний компонент:

характеризує особливості розміщення рослинництва в Україні;

аналізує карти сільськогосподарських культур;

визначає  місце України на світових ринках сільськогосподарської продукції.

Ціннісний компонент

аргументує  свою позицію щодо впровадження ринку земельних ресурсів в Україні.

Сільське господарство України. Структура сільськогосподарських угідь в Україні. Розміщення в Україні виробництва зернових і технічних культур, картоплярства, овочівництва, баштанництва, виноградарства.

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

14

 

Діяльнісний компонент:

показує на карті України –сільськогосподарські зони, гірські та приміські  райони;

характеризує особливості розміщення тваринництва  в Україні;

аналізує карти тваринництва;

визначає  місце України на світових ринках сільськогосподарської продукції.

Розвиток кормової бази тваринництва. Структура та розміщення тваринництва. Зональна спеціалізація сільського господарства України. Гірські та приміські сільськогосподарські райони. Сільське господарство у своєму регіоні

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

15

 

Знаннєвий компонент:

пояснює поширення в світі свинарства, птахівництва, формування спеціалізованих районів скотарства, вівчарства.

Діяльнісний компонент:

показує на карті світу зони (райони) вирощування пшениці, кукурудзи, рису, бавовнику, льону-довгунцю, соняшнику, сої, маслин, олійної пальми, цукрової тростини, цукрового буряку, картоплі, чаю, кави, какао-бобів,

аналізує карти сільськогосподарських культур і тваринництва;

Сільське господарство світу. Географія основних зернових і технічних культур та виробництва продукції тваринництва. Зональність світового сільського господарства. Найбільші країни-виробники та країни-експортери сільськогосподарської продукції

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

16

 

 

 

Практична робота № 3. Визначення основних зернових і технічних культур, що їх вирощують у помірному, субтропічному й тропічному кліматичних поясах, та обґрунтування встановлених відмінностей

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

Тема 2. Лісове господарство

17

 

Знаннєвий компонент:

називає основні лісові пояси світу;

пояснює розміщення лісових поясів світу, лісових масивів в Україні.

Діяльнісний компонент:

показує на карті світу ліси помірного поясу, вологі екваторіальні й тропічні ліси, райони лісового господарства у світі та в Україні;

порівнює лісозабезпеченість України, світу й окремих його регіонів.

Ціннісний компонент:

усвідомлює відповідальність громадянина, місцевих громад, держави за збереження лісових ресурсів

Лісове господарство. Основні лісові пояси світу. Лісозабезпеченість. Лісове господарство в Україні

 

ЕБСР, ГВ, ПФГ

Тема 3. Добувна промисловість

18

 

Знаннєвий компонент:

називає види мінеральних ресурсів за використанням

Класифікація мінеральних ресурсів за використанням. Показники ресурсозабезпеченості країн мінеральними ресурсами.

 

ЕБСР, ЗБ, ПФГ

19

 

Знаннєвий компонент:

наводить приклади найбільших країн-експортерів та країн-імпортерів нафти, природного газу, кам’яного вугілля;

розуміє закономірності поширення родовищ і басейнів корисних копалин;

пояснює лідерство окремих країн на світових ринках мінеральної сировини за сукупністю природних і суспільних чинників, зміщення добувної промисловості до районів зі складними природними умовами, на шельф Світового океану.

Діяльнісний компонент:

Знаходить  і  показує  на  картах  різного  масштабу найбільші басейни нафти і природного газу – Перської затоки, Західносибірський, Зондський, Сахарський, Гвінейської затоки, Техаський, Мексиканської затоки, Західноканадський, Північноморський, основні райони видобування нафти і природного газу в Україні;

найбільші басейни та райони видобування вугілля – Верхньосілезький (Польща), Кузнецький (Росія), Карагандинський (Казахстан), Північно-Східний (Китай), Східний (Індія), Аппалацький (США), Південно-Східний (Австралія), Донецький та Львівсько-Волинський (Україна);

Ціннісний компонент:

оцінює місце України на світових ринках нафти, природного газу, вугілля,

усвідомлює суспільну  значущість раціонального  використання  паливно-енергетичних  ресурсів в Україні

Видобування вугілля, нафти і природного газу. Основні закономірності розміщення родовищ вугілля, нафти і природного газу. Найбільші в світі басейни й країни за видобутком кам’яного вугілля, нафти й природного газу. Основні й перспективні райони видобування кам’яного вугілля, нафти, природного газу в Україні. Шляхи покриття дефіциту палива в Україні

Практична робота № 4. Позначення на контурній карті найбільших басейнів видобутку кам’яного вугілля, нафти і природного газу

Дослідження

Проблеми й перспективи освоєння родовищ нафти і природного газу на шельфі Чорного та Азовського морів.

 

ЕБСР, ЗБ, ПФГ

20

 

Знаннєвий компонент:

розуміє закономірності поширення родовищ і басейнів корисних копалин;

пояснює лідерство окремих країн на світових ринках мінеральної сировини за сукупністю природних і суспільних чинників, зміщення добувної промисловості до районів зі складними природними умовами, на шельф Світового океану.

Діяльнісний компонент:

Знаходить  і  показує  на  картах  різного  масштабу

країни з найбільшими обсягами видобування залізних руд – Бразилія, Австралія, Канада, Китай, Індія, Україна,

найбільші райони видобування руд кольорових металів – Кордильєри-Анди, «вольфрамово-олов’яний пояс» Азії, «мідний пояс» Африки;

Видобування металічних руд. Основні закономірності розміщення родовищ металічних руд. Країни з найбільшими обсягами видобутку залізних, марганцевих руд, руд кольорових, рідкісноземельних і благородних металів

 

ЕБСР, ЗБ, ПФГ

21

 

Знаннєвий компонент:

розуміє закономірності поширення родовищ і басейнів корисних копалин;

пояснює лідерство окремих країн на світових ринках мінеральної сировини за сукупністю природних і суспільних чинників, зміщення добувної промисловості до районів зі складними природними умовами, на шельф Світового океану.

Діяльнісний компонент:

Знаходить  і  показує  на  картах  різного  масштабу

басейни  та райони видобування залізних та марганцевих руд в Україні;

сновні родовища руд кольорових металів, що їх розробляють в  Україні;

основні центри видобування кам’яної солі в Україні

Ціннісний компонент:

оцінює місце України на світових ринках руд чорних і кольорових металів;

усвідомлює суспільну  значущість раціонального  використання  паливно-енергетичних  ресурсів в Україні

Розвиток і розміщення виробництв з видобутку залізних і марганцевих руд в Україні. Розробка родовищ руд кольорових металів в Україні. Видобування інших видів природної сировини: значення, особливості розміщення виробництв з видобутку кам’яної і калійної солей, фосфоритів, каоліну в країнах світу. Підприємства видобувної промисловості свого регіону

 

ЕБСР, ЗБ, ПФГ

22

 

 

Контрольна робота з розділу «Первинний сектор господарства»

 

 

Розділ ІІІ. Вторинний сектор господарства

Тема 1. Виробництво та постачання електроенергії

23

 

Знаннєвий компонент:

називає типи електростанцій за джерелом енергетичних ресурсів, шляхи енергозбереження

Значення електроенергетики. Типи електростанцій, основні чинники їх розміщення. Паливно-енергетичний баланс

 

ЕБСР, ЗБ, ПФГ

24

 

Знаннєвий компонент:

пояснює розміщення енергогенерувальних потужностей в Україні..

Діяльнісний компонент:

Знаходить  і  показує  на  картах  різного  масштабу:

ГЕС (ГАЕС) — каскад ГЕС на Дніпрі,  Дністровська,  Ташлицька;

АЕС —Запорізька, Південноукраїнська, Рівненська, Хмельницька;

ТЕС — Запорізька, Придніпровська, Трипільська, Зміївська,  Слов’янська, Ладижинська, Бурштинська;

Ціннісний компонент:

оцінює перспективи використання відновлюваних джерел енергії різних видів у світі, Україні та своєму регіоні;

Електроенергетика України. Найбільші ТЕС, АЕС, ГЕС, ЛЕП. Використання відновлювальних джерел енергії. Підприємства електроенергетики свого регіону.

Практична робота № 5 (на вибір учителя) Позначення на контурній карті України найбільших електростанцій та пояснення чинників їх розміщення.

ЕБСР, ЗБ, ПФГ

25

 

Знаннєвий компонент:

наводить приклади найбільших країн-виробників та країн-споживачів електроенергії, країн, у яких домінує виробництво електроенергії на ТЕС, ГЕС або АЕС;

Діяльнісний компонент:

порівнює структуру виробництва електроенергії в Україні та провідних державах світу.

Ціннісний компонент:

виявляє переваги і недоліки виробництва електроенергії на різних типах електростанцій

Електроенергетика світу. Найбільші країни-виробники та країни-споживачі електроенергії в світі. Відмінності в структурі виробництва електроенергії на електростанціях різних типів в країнах світу

Практична робота № 5 (на вибір учителя) Побудова та аналіз діаграм виробництва електроенергії на електростанціях різних типів в Україні, країнах Європи та світу

ЕБСР, ЗБ, ПФГ

Тема 2. Металургійне виробництво

26

 

Знаннєвий компонент:

називає види чорних і кольорових металів;

розуміє вплив сировинного, паливного, електроенергетичного, транспортного, споживчого, екологічного чинників на розміщення металургійних комбінатів;

Ціннісний компонент:

оцінює наслідки впливу металургійного виробництва на довкілля та здоров’я населення;

Значення металургійного виробництва в господарстві. Сучасні технології виробництва чавуну й сталі. Комбінування в чорній металургії. Сучасні чинники розміщення підприємств чорної металургії. Кольорова металургія. Особливості технології виробництва та чинники розміщення підприємств з виплавки міді, алюмінію, титану

 

ЕБСР, ЗБ, ПФГ

27

 

Знаннєвий компонент:

розуміє місце України у світовому виробництві алюмінію з природної сировини;

пояснює розміщення підприємств чорної і кольорової металургії в Україні.

Діяльнісний компонент:

Знаходить  і  показує на картах  різного  масштабу:

центри чорної металургії в Україні – Кривий Ріг, Дніпро, Кам’янське, Запоріжжя, Нікополь, Маріуполь, Краматорськ, Алчевськ;

центри кольорової металургії в Україні – Миколаїв, Запоріжжя, Іршанськ, Київ, Побузьке, Бахмут, Кам’янське;

аналізує статистичні дані щодо обсягів виробництва та експорту металургійної продукції в Україні та світі.

Ціннісний компонент:

оцінює вплив приватного капіталу на розвиток металургійного виробництва в Україні

Виробництво чавуну, сталі, прокату в Україні: домінуючі технології, сукупність чинників розміщення підприємстві, основні центри, місце України на світовому ринку чорних металів. Основні центри виробництва кольорових металів в Україні

Практична робота № 6. Позначення на контурній карті сировинної бази та основних центрів виробництва чорних металів в Україні

ЕБСР, ЗБ, ПФГ

28

 

Знаннєвий компонент:

наводить приклади найбільших країн-виробників чавуну, сталі, що забезпечені сировиною або орієнтуються на значні обсяги споживання;

країн, що виплавляють найбільше в світі та Європі алюмінію, титану, міді

Металургійне виробництво світу. Найбільші країни-виробники та країни-споживачі чорних металів. Сучасні тенденції розміщення виробництв чавуну, сталі, прокату. Найбільші країни-виробники та країни-споживачі кольорових металів у світі

 

ЕБСР, ЗБ, ПФГ

Тема 3. Хімічне виробництво. Виробництво деревини, паперу. Виробництво  будівельних  матеріалів

29

 

Знаннєвий компонент:

називає види мінеральних добрив, види хімічної продукції; 

пояснює вплив різних чинників на розміщення виробництв хімічної продукції

Діяльнісний компонент

характеризує сировинну базу виробництва хімічної продукції;

аналізує зв’язки між хімічними, металургійними  та  іншими  видами  виробництв.

Значення та особливості технологій хімічного виробництва. Чинники розміщення основних виробництв хімічних речовин і хімічної продукції, фармацевтичної продукції, гумових і пластмасових виробів

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

30

 

Знаннєвий компонент:

наводить приклади найбільших у світі країн-виробників мінеральних добрив та полімерів;

Діяльнісний компонент

показує на картінайбільші центри виробництва мінеральних добрив,  виробів з гуми, побутової хімії, ліків в Україні – Костянтинівка, Сєверодонецьк, Кам’янське, Черкаси, Суми, Запоріжжя, Одеса, Яни Капу (Красноперекопськ), Біла Церква, Харків, Київ, Умань,

аналізує зв’язки між хімічними, металургійними  та  іншими  видами  виробництв.

Ціннісний компонент

оцінює вплив виробництва хімічної продукції й паперу на довкілля та здоров’я населення;

оцінює  вплив  хімічного  виробництва  на  рівень  соціально - економічного  розвитку  країни;

Хімічне виробництво в Україні. Основні центри виробництва хімічної продукції та чинники їх формування. Найбільші країни-виробники мінеральних добрив, полімерів, ліків.

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

31

 

Знаннєвий компонент:

наводить приклади найбільших у світі країн-виробників деревини та паперу;

пояснює вплив різних чинників на розміщення виробництв деревини й паперу

Діяльнісний компонент

показує на центри виробництва деревини й паперу в Україні;

характеризує сировинну базу виробництва паперу;

Ціннісний компонент

оцінює вплив виробництва паперу на довкілля та здоров’я населення;

Виробництво деревини й паперу: значення, особливості технологій та чинники розміщення підприємств. Виробництво деревини й паперу в Україні. Найбільші в світі країни-виробники деревини й паперу

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

32

 

Знаннєвий компонент:

Називає види  будівельних  матеріалів; 

пояснює вплив різних чинників на розміщення виробництв будівельних  матеріалів.

Ціннісний компонент

робить  висновок  про  значення  будівельних  матеріалів  своєї  місцевості  для  розвитку  будівельного  бізнесу

Виробництво будівельних матеріалів в Україні

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

33

 

 

Самостійна робота з тем «Виробництво та постачання електроенергії. Металургійне виробництво. Хімічне виробництво. Виробництво деревини, паперу. Виробництво будівельних матеріалів»

 

 

Тема 4. Виробництво машин та устаткування

34

 

Знаннєвий компонент:

називає види продукції машинобудівних підприємств, чинники розміщення окремих виробництв машин та устаткування;

пояснює розміщення виробництв транспортних засобів, промислового обладнання, сільськогосподарської техніки, електротехнічної та електронної продукції побутового призначення;

Діяльнісний компонент:

характеризує сучасні тенденції розвитку і розміщення виробництва машин і устаткування.

Роль машинобудування в сучасному світі. Різноманітність підприємстві та чинники їхнього розміщення. Спеціалізація та кооперування в машинобудуванні.

 

ПФГ

35

 

Знаннєвий компонент:

розуміє причини виникнення проблем у виробництві машин  та  устаткування в Україні.

Діяльнісний компонент:

показує на карті найбільші центри машинобудування в Україні;

характеризує сучасні тенденції розвитку і розміщення виробництва машин і устаткування.

Ціннісний компонент

оцінює роль машинобудування у розвитку господарства України

Машинобудування в Україні. Найбільші центри виробництва транспортних засобів, промислового обладнання, сільськогосподарської техніки, побутової електротехнічної та електронної продукції. Підприємства машинобудування свого регіону

Практична робота № 7. Позначення на контурній карті України центрів виробництва транспортних засобів та пояснення чинників їх розміщення

ПФГ

36

 

Знаннєвий компонент:

наводить приклади найбільших країн-виробників легкових автомобілів, літаків, морських суден, верстатів, електроніки;

пояснює розміщення виробництв транспортних засобів, промислового обладнання, сільськогосподарської техніки, електротехнічної та електронної продукції побутового призначення;

Діяльнісний компонент:

показує на карті найбільші країни-виробники машин та устаткування – США, Канада, країни ЄС, Японія, Китай, Нові індустріальні країни,

 характеризує сучасні тенденції розвитку і розміщення виробництва машин і устаткування.

Ціннісний компонент

оцінює роль машинобудування у розвитку світового господарства

Машинобудування світу. Взаємозв’язок між рівнем економічного розвитку регіону, країни й рівнем розвитку машинобудування. Найбільші країни-виробники літаків, легкових автомобілів, морських суден, верстатів, комп’ютерів, робототехніки

 

ПФГ

Тема 5. Виробництво тканин, одягу, взуття

37

 

Знаннєвий компонент:

називає види тканин та сировини для їх виробництва;

наводить приклади найбільших у світі та Європі країн-виробників та країн-експортерів тканин, одягу, взуття;

розуміє вплив працересурсного та споживчого чинників на розвиток текстильного, швейного, взуттєвого виробництва.

Діяльнісний компонент:

показує на карті найбільші центри текстильного, швейного, взуттєвого виробництва в Україні;

аналізує карту легкої промисловості  України.

Ціннісний компонент:

оцінює перспективи розвитку виробництва тканин, одягу та  взуття в Україні

Особливості виробничого процесу та чинники розміщення підприємстві, що виробляють тканини різних видів, одяг, шкіряно-взуттєву продукцію. Чинники та центри розміщення текстильного, швейного, шкіряного, взуттєвого виробництва в Україні. Найбільші на світовому ринку країни-виробники та країни-експортери тканин, одягу та взуття.

Дослідження

Малі і середні міста України — центри швейного виробництва

 

ЗБ, ПФГ

38

 

Діяльнісний компонент:

показує на карті центри найвідоміших народних промислів;

Народні промисли в Україні

 

ЗБ, ПФГ

Тема 6. Виробництво харчових продуктів, напоїв

39

 

Знаннєвий компонент:

називає складові харчової промисловості;

пояснює розміщення в Україні підприємств харчової промисловості у малих містах, селищах міського типу і великих селах;

знає права споживача на якісні товари і послуги.

Діяльнісний компонент:

показує на карті найбільші центри виробництва харчових продуктів і напоїв в Україні;

характеризує особливості виробництва окремих видів продукції харчової промисловості;

аналізує карту харчової промисловості України.

Ціннісний компонент:

оцінює місце України на світовому та європейському ринках продовольства;

надає перевагу продуктам  харчування українського виробництва над іншими під час планування покупок для родини

Чинники розміщення підприємств, що виробляють харчові продукти. Харчова промисловість в Україні. Особливості технологій та чинники розміщення підприємстві буряко-цукрового, олійного, маслосироробного, плодовоовочеконсервного, рибного, хлібопекарного, макаронного, борошномельного, круп’яного, кондитерського, пивоварного, виноробного виробництв, розливу безалкогольних напої, мінеральних вод. Виробництво харчових продуктів у своєму регіоні.

 

ЗБ, ПФГ

40

 

Знаннєвий компонент:

наводить приклади традиційних виробництв харчових продуктів різних країн світу;   

розуміє вплив спеціалізації сільського господарства, споживчого чинника та ТНК на розвиток харчової промисловості;

Ціннісний компонент:

надає перевагу продуктам  харчування українського виробництва над іншими під час планування покупок для родини

Виробництво продуктів харчування в світі: сучасні тенденції, вплив глобалізації та національних традицій, взаємозв’язок з агробізнесом. Традиційні виробництва харчових продуктів окремих країн світу

Дослідження

1. Українські та імпортні продукти в споживчому кошику вашої родини.

2. Традиційні продукти харчування в Україні та країнах-сусідах

 

ЗБ, ПФГ

41

 

 

Самостійна робота з тем «Виробництво машин та устаткування. Виробництво тканин, одягу та взуття. Виробництво харчових продуктів, напоїв»

 

 

Розділ ІV. Третинний сектор господарства

Тема 1. Транспорт

42

 

Знаннєвий компонент

називає види транспорту, істотні ознаки понять «транспортний вузол», «транспортна магістраль», «обсяг перевезень», «вантажообіг»;

Ціннісний компонент:

оцінює вплив різних видів транспорту на довкілля та здоров’я населення;

Транспорт, його роль у національній економіці та формуванні світового господарства. Види транспорту, їхні переваги й недоліки.

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

43

 

Знаннєвий компонент

розуміє особливості кожного виду транспорту і його роль у перевезенні вантажів та пасажирів в Україні, домінуючу роль транспорту в експорті послуг Україною;

наводить приклади найбільших транспортних вузлів в Україні.

Діяльнісний компонент:

показує на карті:основні залізниці, автомагістралі, морські й річкові порти, аеропорти,  міжнародні транспортні коридори в Україні.

Ціннісний компонент:

оцінює транзитне значення транспортних магістралей в Україні;

уміє раціонально використовувати різні види транспорту під час планування поїздок

Транспорт України. Залізничний транспорт – основний вид транспорту України. Найважливіші автомагістралі України. Водні шляхи, найбільші морські та річкові порти України. Повітряний транспорт. Транспортні вузли. Міжнародні транспортні коридори на території України

Дослідження

Міські види транспорту свого обласного центру

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

44

 

Діяльнісний компонент:

показує на карті:

найбільші за вантажообігом морські порти Східної Азії, Європи;

морські судноплавні канали – Панамський, Суецький, Кільський;

найбільші за пасажирообігом аеропорти світу;

країни з надшвидкісними залізницями;

країни з найбільшою протяжністю автомобільних шляхів

Транспорт світу. Країни, що вирізняються високим рівнем розвитку мереж залізниць й автомобільних шляхів. Найбільші морські порти, їхній вплив на розміщення промисловості. Найбільші судноплавні річки світу. Найбільші аеропорти світу. Міжнародні транспортні коридори

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

Тема 2. Торгівля

45

 

Знаннєвий компонент:

називає види торгівлі, ознаки поняття «зовнішня торгівля», показники зовнішньої торгівлі.

Ціннісний компонент:

оцінює роль малого підприємництва у  розвитку ринку товарів і послуг.

Торгівля як вид послуг. Форми торгівлі. Показники зовнішньої торгівлі. Торгівля в Україні. Обсяги та структура експорту й імпорту товарів та послуг. Чинники концентрації роздрібної торгівлі в населених пунктах, регіонах.

 

ГВ, ПФГ

46

 

Діяльнісний компонент:

показує на карті головні регіони світової торгівлі.

Ціннісний компонент:

обґрунтовує залежність обсягів торгівлі між країнами від  рівня їхнього економічного розвитку та  інтеграційних процесів у світі;

оцінює роль малого підприємництва у  розвитку ринку товарів і послуг.

Світовий ринок товарів і послуг. Основні напрями зовнішньоторговельних зв’язків. Світова організація торгівлі (СОТ). Регіональні зони вільної торгівлі (NAFTA, ASEAN  та  ін.)

 

ГВ, ПФГ

Тема 3. Туризм

47

 

Знаннєвий компонент:

називає види туризму, ознаки понять «туризм», «рекреаційні ресурси», «інфраструктура  туризму»;

розуміє вплив природних і суспільних чинників на розвиток туризму.

Діяльнісний компонент:

показує на карті основні райони туризму в Україні.

Ціннісний компонент:

обґрунтовує рівень розвитку туризму в районах України

Туризм як складник національної економіки, його види. Чинники розвитку туризму в регіоні, країні. Туристична інфраструктура. Туризм в Україні. Особливості природних рекреаційних ресурсів. Об’єкти Світової спадщини ЮНЕСКО в Україні. Туристичні райони в Україні

 

ПФГ

 

 

Діяльнісний компонент:

характеризує особливості основних туристичних регіонів світу;

 

Ціннісний компонент:

обґрунтовує рівень розвитку туризму в окремих регіонах, країнах

Міжнародний туризм. Основні туристичні регіони світу. Країни світу з найбільшою кількістю об’єктів Світової спадщини ЮНЕСКО

 

ПФГ

Тема 4. Наукова діяльність. Освіта. Охорона здоров’я

48

 

Знаннєвий компонент:

розуміє вплив чинників на розвиток освіти й науки в країні.

Діяльнісний компонент:

обґрунтовує рівень розвитку освіти й науки, охорони здоров’я в окремих регіонах світу, країнах, в Україні;

показує на карті найвідоміші центри освіти  та  науки  в Україні  і  світі.

Ціннісний компонент:

оцінює роль освіти у формуванні громадянського суспільства в Україні;

аналізує вплив географічного середовища на здоров’я населення;

аналізує умови для створення технополісів в Україні та прогнозує їх розвиток

Роль науки й освіти в суспільстві. Особливості наукової й освітньої  діяльності. Джерела фінансування науки й освіти. Форми просторової організації наукових досліджень та освіти: технополіси. Найвідоміші наукові центри у світі та Україні. Охорона здоров’я. Найвідоміші центри охорони здоров’я в Україні та світі

 

ГВ, ПФГ

Тема 5. Фінансові послуги. Комп’ютерне  програмування

49

 

Знаннєвий компонент:

називає ознаки понять «кредит», «фінансовий центр»,  «офшор»

розуміє взаємозв’язок між рівнем розвитку господарства і обсягом фінансових послуг у країні;

пояснює значення фінансового сектору економіки держави та роль фінансових знань для формування добробуту кожної людини.

Діяльнісний компонент:

показує на карті найбільші міжнародні фінансові центри – Лондон, Нью-Йорк, Сингапур, Сянган (Гонконг), Токіо, Шанхай, Мумбаї, Франкфурт-на-Майні, Чикаго;країни-офшори,

Фінансові послуги. Світові центри банківсько-фінансової діяльності. Вплив глобалізації на розміщення фінансових установ. Країни-офшори. Особливості розміщення фінансових установ в Україні.

 

ПФГ

50

 

Знаннєвий компонент:

називає ознаки понять  «аутсорсинг»;

Діяльнісний компонент:

показує на карті країни-лідери на ринку програмного забезпечення.

Ціннісний компонент:

обґрунтовує особливості розміщення аутсорсингу в світі, прискорений розвиток аутсорсингу інформаційних технологій в Україні

Аутсорсинг, його переваги  й  недоліки Аутсорсинг інформаційних технологій(ІТ-аутсорсинг). Комп'ютерне програмування, консультування та пов'язана з ними діяльність. Країни-лідери на світовому ринку компютерного програмування

 

ПФГ

51

 

 

Контрольна робота з розділу «Третинний сектор господарства»

 

 

Розділ V. Глобальні проблеми людства

52

 

Знаннєвий компонент:

називає глобальні проблеми людства;

наводить приклади конфлікто небезпечних регіонів Європи та світу;

характеризує поширення глобальних проблем та їх прояв на території України,

Діяльнісний компонент:

аналізує сутність, причини виникнення, особливості розвитку сучасних глобальних проблем;

показує на карті країни, що володіють ядерною зброєю, найбільші в світі райони екологічної катастрофи.

Ціннісний компонент:

оцінює наслідки прояву глобальних проблем для окремих регіонів і країн світу, роль світової громадськості та міжнародних організацій у їх розв’язуванні;

обґрунтовує можливі шляхи подолання глобальних проблем

Поняття про глобальні проблеми людства, причини їх виникнення. Проблеми війни і миру. Проблема тероризму. Екологічна проблема. Сировинна й енергетична проблеми.

 

ГВ

53

 

Демографічна та продовольча проблеми. Проблема подолання відсталості країн, що розвиваються. Взаємозв’язок глобальних проблем. Роль світової громадськості та міжнародних організацій у їх розв’язуванні.

Дослідження

Прояв глобальних проблем у своєму регіоні

 

ГВ

54

 

Знаннєвий компонент:

характеризує складники та основні положення концепції сталого розвитку.

Сталий розвиток – стратегія людства на ХХІ століття.

 

ГВ

 

 

Рекомендовані Інтернет – ресурси    

1.     http://geografica.net.ua – географічний портал

2.     http://geografica.net.ua/publ/galuzi_geografiji/fizichna_geografija_ukrajini/geoekologichna_situacija_v_ukrajini/39-1-0-562 - опис геоекологічної ситуації в Україні

3.     http://uk.wikipedia.org/wiki - Вікіпедія - вільна енциклопедія

4.     http://uk.wikipedia.org/wiki/ Кислотні_дощі - стаття про кислотні опади

5.     http://uk.wikipedia.org/wiki/ Парниковий_ефект - стаття про парниковий ефект

6.     http://www.menr.gov.ua/ - Міністерство екології і природних ресурсів України

7.     http://osvita.ua/vnz/reports/ecology - освітній портал

8.     http://www.climateinfo.org.ua – інформаційний центр зі зміни клімату

9.     http://greenhouseeffe.at.ua/ - екологічний портал

10.                       http://vk.com/greenpeace_ua - офіційна група Грінпіс в Україні

11.                       http://www.chnpp.gov.ua/ - офіційний сайт Чорнобильської АЕС

12.                       http://shodennik.ua

13.                       http://school.xvatit.com

14.                       Гіпермаркет знань.

15.                       http://klasnaocinka.com.ua

16.                       http://www.osvita.org.ua

17.                       http://ukped.com

18.                       http://uchiteli.com.ua

19.                       http://shkola.ua

20.                       http://teacherjournal.com.ua

21.                       http://www.ednu.kiev.ua

22.                       http://myeducation.com.ua

23.                       http://window.edu.ru

24.                       Єдине вікно доступу до освітніх ресурсів (Росія).

25.                       http://svitosvit.ua

26.                       http://den-za-dnem.ru

27.                       http://www.intellect-invest.org.ua

28.                       http://znannya.info

29.                       http://www.obrazovanie.by

30.                       http://rg-zigzag.com.ua

31.                       https://sites.google.com/site/ulejconf

32.                       http://adu.by

33.                       http://infourok.ru

34.                       http://timo.com.ua

35.                       Тестування і моніторинг в освіти.

36.                       Географія http://geosite.com.ua

37.                       Географічний портал.

38.                       http://geo2000.nm.ru

39.                       http://worldgeo.ru

40.                       Проект "Всесвітня Географія".

41.                       http://geo.1september.ru

42.                       http://geographer.ru

43.                       Сайт "Географія".

44.                       http://maps.yandex.ru

45.                       Яндекс.Карти.

46.                       http://www.geoman.ru

47.                       Бібліотека та енциклопедія з географії

48.                       http://planetolog.ru

49.                       http://www.rgo.ru

50.                       Російська географічна спільнота.

51.                       http://www.geografia.ru

52.                       Спільнота мандрівників "Географія".

53.                       http://geo2000.nm.ru

54.                       Географічний портал.

55.                       http://geo-tur.narod.ru

56.                       http://www.mirkart.ru

57.                       http://www.flags.ru

58.                       Всі прапори світу.

59.                       http://www.karty.narod.ru

60.                       Тут розміщені, розміщуються або будуть розміщені самі "невловимі" карти у світі.

61.                       http://geo.historic.ru

62.                       Країни світу. Географічний довідник.

63.                       http://www.geoport.ru

64.                       Короткі географічні довідки по країнам світу.

65.                       http://afromberg.narod.ru

66.                       Уроки географії та економіки. Сайт вчителя географії А.Е. Фромберга.

67.                       http://materiki.h18.ru

68.                       http://www.watermap.com.ua

69.                       "У пошуках чистої води" - екологічна подорож.

70.                       http://osvitanet.com.ua

71.                       Навчально-методичний сайт ПрАТ "Інститут передових технологій".