КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ ВИВЧЕННЯ
КУРСУ ГЕОГРАФІЯ «УКРАЇНА У СВІТІ: ПРИРОДА, НАСЕЛЕННЯ», 8 КЛАС
(70 год. на рік, 2 години на тиждень)
Скорочення: ЕБСР – екологічна безпека та сталий розвиток, ЗБ – здоров’я і безпека, ГВ – громадянська відповідальність, ПФГ – підприємливість і фінансова грамотність
Метою вивчення наскрізної змістової лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» є формування в учнів соціальної активності, відповідальності й екологічної свідомості, щоб вони зберігали і захищали довкілля і усвідомлювали сталий розвиток, були готові брати участь у вирішенні питань довкілля і розвитку суспільства.
Учнів 8 класів орієнтують на формування:
- усвідомлення впливу життєдіяльності людини на природі комплекси України; дотримання правил поведінки людини в природі; значення природоохоронних територій для збереження унікальних ландшафтів України; значення Червоної та Зеленої книг України;
- стилю поведінки у зонах екстремальних природних явищ, екологічного лиха, техногенного забруднення, а також на території природоохоронних об’єктів.
Метою вивчення наскрізної змістової лінії «Громадянська відповідальність» є формування відповідального члена громади і суспільства, що розуміє принципи і механізми функціонування суспільства, а також важливість національної ініціативи; спирається у своїй діяльності на культурні традиції і вектори розвитку держави.
Учнів 8 класів орієнтують на:
- формування моделі полікультурної поведінки, що відповідає принципам моралі та чинному законодавству України, громадянської позиції щодо збереження природи України;
- вміння працювати в групі над географічними дослідженнями та проектами на засадах співробітництва, розуміти сенс поставленого завдання, вибудовувати аргументацію;
- виховання поваги до національної історії, культури, мови, традицій, гордості за розвиток вітчизняної географічної науки.
Вивченням наскрізної змістової лінії «Здоров’я і безпека» прагнуть сформувати учня духовно, емоційно, соціально і фізично повноцінним членом суспільства, який здатний вести здоровий спосіб життя, допомагати у формуванні безпечного здорового життєвого середовища.
Учнів 8 класів орієнтують на:
- розуміння того, що здоров’я є найвищою цінністю для кожної людини та суспільною цінністю, свідому мотивацію щодо ведення здорового способу життя, відповідальності за власне життя і здоров’я;
- формування безпечної поведінки в навколишньому середовищі і в екстремальних (надзвичайних) ситуаціях (під час навчальних екскурсій і польових досліджень);
- організацію успішної навчальної роботи зі створення здоров’язберігаючих умов.
Метою вивчення наскрізної змістової лінії «Підприємливість і фінансова грамотність» є забезпечення кращого розуміння молодим поколінням українців практичних аспектів фінансових питань (здійснення заощаджень, інвестування, запозичення, страхування, кредитування тощо); розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі.
Учнів 8 класів орієнтують на:
- використання ресурсів (навчальних, природних та інших) для створення цінностей;
- складання плану дій, що визначає пріоритети й етапи, важливі для досягнення їхніх цілей (на прикладі вивчення природи, населення у своєму регіоні);
- вміння оцінювати переваги й ризики альтернативних варіантів і зробити вибір, що виражає їхні преференції на прикладі досліджень проблем, пов’язаних з екологічною ситуацією у своїй місцевості.
№ уроку |
Дата проведення |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Тема уроку |
Практична складова |
Наскрізні змістові лінії |
Підручник |
Практикум |
Атлас |
ВСТУП (2 год.) |
||||||||
1 |
|
Знаннєвий компонент: називає об’єкти вивчення курсу; Діяльнісний компонент: характеризує методи досліджень фізичної та суспільної географії; розрізняє істотні ознаки понять «фізична географія» та «суспільна географія»; вміє користуватися джерелами географічної інформації. ціннісний компонент: Оцінює значення знань із фізичної та суспільної географії для себе і суспільства |
Об’єкти вивчення і методи досліджень фізичної та суспільної географії України. Джерела географічної інформації |
|
ГВ |
|
|
|
2 |
|
Знаннєвий компонент: наводить приклади географічних досліджень території України у минулому і тепер; пояснює особливості сучасних географічних досліджень.
Діяльнісний компонент: вміє користуватися джерелами географічної інформації. Ціннісний компонент: оцінює значення знань із фізичної та суспільної географії для себе і суспільства |
Географічні відомості про територію України в минулому. Дослідження Геродота, Г. Боплана, С. Рудницького. Сучасні географічні дослідження. |
|
ГВ |
|
|
|
Розділ І. Географічна карта та робота з нею |
||||||||
Тема 1.Географічна карта |
||||||||
3 |
|
Знаннєвий компонент: називає джерела географічної інформації, елементи карти; пояснює відмінності між різними картографічними проекціями. Діяльнісний компонент: характеризує методи і засоби отримання географічної інформації з загальногеографічних і тематичних карт; |
Зображення України в картографічних творах. Елементи карти, картографічні проекції та види спотворень на географічних картах. |
|
ЕБСР, ПФГ |
|
|
|
4 |
|
Знаннєвий компонент: називає джерела географічної інформації, елементи карти; пояснює відмінності між різними видами карт Діяльнісний компонент: розпізнає види карт за просторовим охопленням, масштабом, змістом і призначення; характеризує методи і засоби отримання географічної інформації з загальногеографічних і тематичних карт; визначає об’єкти, напрямки, відстані, географічні координати за навчальними картами; вміє користуватися навчальними картами й атласами, картографічними інтернет-джерелами; застосовуєсучасні навігаційні системи на практиці. |
Класифікація карт. Навчальні карти й атласи. Способи зображення географічних об’єктів та явищ на картах. |
|
ЕБСР, ПФГ |
|
|
|
5 |
|
Діяльнісний компонент: характеризує методи і засоби отримання географічної інформації з загальногеографічних і тематичних карт; вміє користуватися навчальними картами й атласами, картографічними інтернет-джерелами; застосовує сучасні навігаційні системи на практиці. Ціннісний компонент: оцінює значення джерел географічної інформації для життєдіяльності людини |
Національний атлас України, електронні карти. Картографічні Інтернет-джерела. Геоінформаційні та сучасні навігаційні системи. |
|
ЕБСР, ПФГ |
|
|
|
Тема 2. Топографічні карти |
||||||||
6 |
|
Знаннєвий компонент: називає елементи топографічної карти; пояснює особливості читання топографічної карти. Діяльнісний компонент: читає топографічні карти, плани міст, схеми руху транспорту; характеризує методи і засоби отримання інформації з топографічних карт; Ціннісний компонент: оцінює значення топографічних карт у побуті та господарській діяльності
|
Читання топографічних карт. Вимоги до складання топографічних карт. Практичне використання топографічних карт. Плани міст, схеми руху транспорту |
Дослідження Прокладання маршрутів за топографічною картою та їх обґрунтування
|
ЕБСР, ПФГ |
|
|
|
7 |
|
Діяльнісний компонент: читає топографічні карти, плани міст, схеми руху транспорту; визначаєоб’єкти, напрямки, відстані, географічні, прямокутні координати, висоту точок за топографічною картою; вміє працювати в групі та команді; застосовує отримані знання в орієнтуванні на місцевості з допомогою топографічної карти, плану, схеми. Ціннісний компонент: оцінює значення топографічних карт у побуті та господарській діяльності |
|
Практична робота № 1 (початок). Визначення географічних і прямокутних координат за топографічною картою |
ЕБСР, ПФГ |
|
|
|
8 |
|
|
Практична робота № 1 (закінчення) Визначення напрямків, відстаней, площ, висот точок за топографічною картою |
ЕБСР, ПФГ |
|
|
|
|
Розділ ІІ. Географічний простір України |
||||||||
Тема 1. Україна на політичній карті Європи і світу |
||||||||
9 |
|
Знаннєвий компонент: називає істотні ознаки політичної карти; пояснює відмінність між поняттями «країна», «держава», «залежна територія». |
Політична карта світу, її елементи. |
|
ЗБ, ГВ |
|
|
|
10 |
|
Знаннєвий компонент: називає, складники державної території; Діяльнісний компонент: характеризує географічне положення України; розрізняє фізико-, економіко-, політико-географічне положення держави; показує на карті суходільні і морські кордони: суходіл і територіальні води, крайні точки України, країни-сусіди України; географічні центри України; географічний центр Європи в Україні. визначає за допомогою карти протяжність території України в градусах і кілометрах. Ціннісний компонент: обґрунтовує вплив значення географічного положення України в Європі та світі на економічні та політичні процеси в середині держави; оцінює політико-географічне положення держав та географічне положення України |
Географічне положення. Державна територія України. Державні кордони, розміри території, крайні точки, географічні центри країни та Європи. Фізико-географічне положення |
Практична робота № 2 Позначення на контурній карті кордонів і назв сусідніх держав, крайніх точок, географічних центрів України та Європи; визначення координат точок, протяжності території країни в градусах і кілометрах |
ЗБ, ГВ |
|
|
|
11 |
|
Економіко-географічне та політико-географічне положення України. |
Дослідження Порівняльна оцінка географічного розміщення України з країнами світу (2–3 на вибір)
|
ЗБ, ГВ |
|
|
|
|
Тема 2. Формування території України. Адміністративно-територіальний устрій України |
||||||||
12 |
|
Знаннєвий компонент: називає адміністративно-територіальні одиниці України; пояснює особливості сучасного адміністративно-територіального устрою України; навидить приклади різних адміністративно-територіальних одиниць за географічним положенням на карті України. Діяльнісний компонент: аналізує зміни територіальних кордонів України з ХХ ст.; прогнозує економічні та соціальні наслідки змін адміністративно-територіального устрою України; показує на карті одиниці адміністративно-територіального устрою України; зміни кордонів України в ХХ ст. Ціннісний компонент: оцінює значення знань про адміністративно-територіальний устрій держави; робить висновки про місце свого населеного пункту в контексті сучасних територіальних змін |
Територіальні зміни меж України з ХХ ст. Особливості сучасного адміністративно-територіального устрою, його проблеми та шляхи вдосконалення на різни територіальних рівнях |
|
ГВ |
|
|
|
Тема 3. Україна на карті годинних поясів |
||||||||
13 |
|
Знаннєвий компонент: називає різні види часу, що існують в міжнародній системі його відліку; наводить приклади регулювання часу в країнах світу; пояснює відмінність між поняттями «місцевий час», «поясний час». Діяльнісний компонент: характеризує особливості регулювання системи відліку часу в країнах світу; аналізує карту годинних поясів Землі; показує на карті лінію зміни дат; визначає місцевий і поясний час, час у країнах світу та в Україні. Ціннісний компонент: обґрунтовує вплив літнього часу на господарську діяльність та здоров’я людини; оцінює значення знань про систему відліку часу |
Міжнародна система відліку часу. Годинні пояси. Місцевий час. Поясний час. Літній час. Особливості регулювання системи відліку часу в країнах світу. Час в Україні. |
Дослідження Планування маршруту мандрівки країнами світу з визначенням різниці в часі в них порівняно з київським
|
|
|
|
|
14 |
|
Діяльнісний компонент: аналізує карту годинних поясів Землі; показує на карті лінію зміни дат; визначає місцевий і поясний час, час у країнах світу та в Україні. Ціннісний компонент: оцінює значення знань про систему відліку часу |
|
Практична робота № 3. Аналіз карти годинних поясів світу. Розв’язування задач на визначення часу |
|
|
|
|
15 |
|
|
Самостійна робота зі Вступ, розділів «Географічна карта та робота з нею», «Географічний простір України» |
|
|
|
|
|
Розділ ІІІ. Природні умови і ресурси України |
||||||||
Тема 1. Рельєф, тектонічна та геологічна будова, мінеральні ресурси |
||||||||
16 |
|
Знаннєвий компонент: називає форми земної поверхні; Діяльнісний компонент: Знаходить і показує на картах різного масштабу: низовини: Придніпровська, Причорноморська, Закарпатська, Поліська; височини: Придніпровська, Подільська, Донецька, Приазовська, Хотинська (г. Берда); гори: Українські Карпати (г. Говерла), Кримські (г. Роман-Кош); |
Форми земної поверхні. Простягання низовин, височин, гір, річкових долин. Карта «Фізична поверхня». Особливості рельєфу своєї місцевості |
Практична робота № 4 (початок). Встановлення за картами (тектонічною, геологічною, фізичною) зв’язків між тектонічними структурами, рельєфом, геологічною будовою та корисними копалинами у межах України |
ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ |
|
|
|
17 |
|
|
Геологічна історія Землі. Геологічне літочислення. Геологічні ери |
|
|
|
|
|
18 |
|
Діяльнісний компонент: пояснює вплив неотектонічних рухів на формування рельєфу. аналізує поширення різних за віком гірських порід за геологічною картою;
|
Геологічна будова. Неотектонічні рухи. Вплив геологічної будови та тектоніки на діяльність людини. |
Практична робота № 4 (продовження). Встановлення за картами (тектонічною, геологічною, фізичною) зв’язків між тектонічними структурами, рельєфом, геологічною будовою та корисними копалинами у межах України |
ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ |
|
|
|
19 |
|
Знаннєвий компонент: формулює визначення понять «платформа», «щит», «плита», «область складчастості». Діяльнісний компонент: Знаходить і показує на картах різного масштабу: тектонічні структури: Східноєвропейська платформа, Український щит, Волино-Подільська плита, Дніпровсько-Донецька западина, Причорноморська западина, Скіфська платформа, Донецька складчаста область, Карпатська і Кримська складчасті системи; Ціннісний компонент: встановлює взаємозв`язки між рельєфом, тектонічними структурами, корисними копалинами, геологічною будовою території |
Карта «Тектонічна будова». Основні тектонічні структури. Зв'язок рельєфу з тектонічними структурами. |
Практична робота № 4 (продовження). Встановлення за картами (тектонічною, геологічною, фізичною) зв’язків між тектонічними структурами, рельєфом, геологічною будовою та корисними копалинами у межах України |
ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ |
|
|
|
20 |
|
Ціннісний компонент: обґрунтовує необхідність раціонального використання природних ресурсів; оцінює вплив людини на рельєф; |
Формування рельєфу. Внутрішні та зовнішні рельєфотвірні чинники і процеси. Типи рельєфу за походженням. Рельєф і діяльність людини |
|
ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ |
|
|
|
21 |
|
Знаннєвий компонент: наводить приклади корисних копалин щодо їх використання; Діяльнісний компонент: Знаходить і показує на картах різного масштабу: басейни і родовища корисних копалин: Донецький та Львівсько-Волинський кам’яновугільні басейни, Дніпровський буровугільний басейн, Західний, Східний, Південний нафтогазоносні райони, аналізує поширення різних за віком гірських порід за геологічною картою; Ціннісний компонент: обґрунтовує необхідність раціонального використання природних ресурсів; оцінює вплив людини на рельєф, наслідки видобування корисних копалин та необхідність охорони надр; встановлює взаємозв`язки між рельєфом, тектонічними структурами, корисними копалинами, геологічною будовою території |
Корисні копалини України. Класифікація за використанням, географія, закономірності поширення. Діючі та перспективні басейни й райони видобутки вугілля, нафти, газу, «сланцевого газу», торфу, горючих сланців |
Практична робота № 4 (продовження). Встановлення за картами (тектонічною, геологічною, фізичною) зв’язків між тектонічними структурами, рельєфом, геологічною будовою та корисними копалинами у межах України |
ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ |
|
|
|
22 |
|
Знаннєвий компонент: наводить приклади корисних копалин щодо їх використання; Діяльнісний компонент: Знаходить і показує на картах різного масштабу: басейни і родовища корисних копалин: Криворізький залізорудний басейн, Кременчуцький залізорудний район, Придніпровський марганцеворудний басейн, Іршанське родовище титанових руд, Артемівське, Слов’янське родовища кам’яної солі, Заваллівське родовище графіту; аналізує поширення різних за віком гірських порід за геологічною картою; Ціннісний компонент: обґрунтовує необхідність раціонального використання природних ресурсів; оцінює вплив людини на рельєф, наслідки видобування корисних копалин та необхідність охорони надр; встановлює взаємозв`язки між рельєфом, тектонічними структурами, корисними копалинами, геологічною будовою території |
Рудні та нерудні корисні копалини: басейни, райони залягання та видобутку. Мінеральні води та грязі. Проблеми раціонального використання мінеральних ресурсів. |
Практична робота № 4 (закінчення. Встановлення за картами (тектонічною, геологічною, фізичною) зв’язків між тектонічними структурами, рельєфом, геологічною будовою та корисними копалинами у межах України |
ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ |
|
|
|
Тема 2. Клімат і кліматичні ресурси |
||||||||
23 |
|
Знаннєвий компонент: називає основні кліматотвірні чинники, кліматичні показники; пояснює дію кліматотвірних чинників. Діяльнісний компонент: характеризує особливості розподілу сонячної енергії; визначаєза кліматичною картою |
Кліматотвірні чинники (сонячна енергія, циркуляція атмосфери, підстильна поверхня) та їх взаємодія. Розподіл сонячної енергії в атмосфері і на земній поверхні. |
|
ЕБСР, ЗБ, ПФГ |
|
|
|
24 |
|
Знаннєвий компонент: формулює поняття ««атмосферний фронт», «циклон», «антициклон»; пояснює дію кліматотвірних чинників. Діяльнісний компонент: характеризує напрямки руху атмосферних фронтів, циклонів та антициклонів, |
Властивості повітряних мас, що впливають на територію України. Атмосферні фронти, циклони та антициклони. |
|
ЕБСР, ЗБ, ПФГ |
|
|
|
25 |
|
Знаннєвий компонент: називає основні кліматичні показники; формулює поняття «погода», «клімат» пояснює дію кліматотвірних чинників. Діяльнісний компонент: характеризує річний розподіл кліматичних показників у межах України; визначає за кліматичною картою особливості розподілу температури, повітря та опадів; |
Кліматичні показники: температура, вологість повітря, опади, коефіцієнт зволоження та їх розподіл в Україні. Річний та сезонний хід кліматичних показників. Кліматична карта |
Практична робота № 5. Визначення вологості повітря за заданими показниками |
ЕБСР, ЗБ, ПФГ |
|
|
|
26 |
|
Діяльнісний компонент: порівнює кліматичні умови своєї місцевості з іншими регіонами та їх вплив на сільське господарство; аналізує погодні особливості різних регіонів України за допомогою інтернет- ресурсів. Ціннісний компонент: робить висновки про значення прогнозу погоди для життєдіяльності людей; оцінює можливість використання кліматичних ресурсів у різних сферах господарської діяльності в Україні та у побуті |
Регіональні відмінності клімату. Кліматичні ресурси. Сезонні погодні умови і явища. Несприятливі погодно-кліматичні явища. Метеорологічна служба. Прогноз погоди за даними синоптичної карти, народними прикметами. Вплив погодно-кліматичних умов на здоров'я і господарську діяльність людини. Охорона атмосферного повітря. Кліматичні особливості своєї місцевості. |
Практична робота № 6. Встановлення особливостей клімату різних регіонів України за аналізом карт та кліматичних діаграм Дослідження Прогнозування погоди за народними прикметами та порівняння з прогнозом в інтернет-джерелах, ЗМІ
|
ЕБСР, ЗБ, ПФГ |
|
|
|
27 |
|
|
Контрольна робота з тем «Рельєф, тектонічна та геологічна будова, мінеральні ресурси» та «Клімат і кліматичні ресурси» |
|
|
|
|
|
Тема 3. Води суходолу і водні ресурси |
||||||||
28 |
|
Знаннєвий компонент: називає складові частини вод суходолу в межах України; формулює визначення понять «річка», «озеро», «болото», «підземні води», «меандри», «тераси», «водний режим», «річковий стік», «витрата води «твердий стік», «падіння річки», «похил річки»; пояснює особливості живлення та водного режиму річок, озер. Діяльнісний компонент: визначає падіння та похил річки; |
Склад вод суходолу. Поверхневі води. Річки. Будова річкової долини. Вплив рельєфу на річки. Характер течії. Падіння, похил річки. Вплив клімату на формування річкової системи. Річковий стік, витрати води. Живлення і режим річок, густота річкової мережі. |
|
ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ |
|
|
|
29 |
|
Діяльнісний компонент: Знаходить та показує на картах різного масштабу: річкові системи: Дніпра, Сіверського Донця, Південного Бугу, Дністра, Дунаю, Західного Бугу; визначає падіння та похил річки; характеризує водні об’єкти України, порівнює гідрографічні особливості водних об’єктів; |
Основні річкові басейни та системи. |
Практична робота № 7 (початок) позначення на контурній карті найбільших річок |
ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ |
|
|
|
30 |
|
Знаннєвий компонент: формулюєвизначення понять «озеро», пояснює особливості живлення та водного режиму озер. Діяльнісний компонент: Знаходить та показує на картах різного масштабу: озера: Ялпуг, Сасик, Шацькі, Синевир; характеризує водні об’єкти України, шляхи раціонального використання водних ресурсів; порівнює гідрографічні особливості водних об’єктів |
Озера, їх типи. |
Практична робота № 7 (продовження) позначення на контурній карті найбільших озер, водосховищ, каналів, боліт України |
ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ |
|
|
|
31 |
|
Знаннєвий компонент: Формулює визначення понять «болото», «підземні води», «водосховище», «канал», Діяльнісний компонент: Знаходить та показує на картах різного масштабу: лимани: Дніпровсько-Бузький, Молочний, Дністровський; водосховища: Київське, Канівське, Кременчуцьке, Каховське, Дніпровське, Дніпродзержинське; Дністровське; Печенізьке; канали: Північнокримський, Дніпро – Донбас, Каховський; характеризує водні об’єкти України; порівнює гідрографічні особливості водних об’єктів; |
Болота, їх типи і поширення, причини заболочення. Водосховища та канали. Підземні води. Основні артезіанські басейни України. |
Практична робота № 7 (закінчення) позначення на контурній карті найбільших озер, водосховищ, каналів, боліт України |
ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ |
|
|
|
32 |
|
Діяльнісний компонент: характеризує шляхи раціонального використання водних ресурсів; аналізує можливості використання водних ресурсів. Ціннісний компонент: усвідомлює необхідність охорони водних ресурсів України; оцінює наявні водні ресурси своєї місцевості |
Водні ресурси України, шляхи їх раціонального використання та охорони. Води суходолу своєї місцевості. |
|
ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ |
|
|
|
Тема 4. Ґрунти та ґрунтові ресурси. |
||||||||
33 |
|
Знаннєвий компонент: називає основні чинники ґрунтоутворення та типи ґрунтів; пояснює умови ґрунтоутворення, Ціннісний компонент: визначає вплив родючості ґрунтів на сільськогосподарську діяльність; оцінює заходи з підвищення родючості та охорони ґрунтів |
Умови ґрунтоутворення, структура ґрунту, ґрунтові горизонти, родючість. Дослідження В. Докучаєва |
Дослідження Вплив людини на родючість ґрунтів своєї місцевості
|
ГВ, ПФГ |
|
|
|
34 |
|
Знаннєвий компонент: називає типи ґрунтів; пояснює особливості поширення ґрунтів. Діяльнісний компонент: характеризує ґрунтові ресурси України; аналізує карту ґрунтів України. Ціннісний компонент: робить висновки щодо закономірностей поширення ґрунтів на рівнинній частині України та в горах; визначає вплив родючості ґрунтів на сільськогосподарську діяльність; оцінює заходи з підвищення родючості та охорони ґрунтів |
Основні типи ґрунтів, закономірності їх поширення.. Карта «Ґрунти». Ґрунтові ресурси України. Ґрунти своєї місцевості. Зміни ґрунтів в результаті господарської діяльності. Заходи з раціонального використання і охорони ґрунтових ресурсів |
Практична робота № 8. Порівняльний аналіз різних типів ґрунтів України |
ГВ, ПФГ |
|
|
|
Тема 5. Рослинність |
||||||||
35 |
|
Знаннєвий компонент: називає видовий склад рослинності; наводить приклади рослинних угруповань, занесених до Зеленої книги України, ендемічних і зникаючих видів рослин. Діяльнісний компонент: характеризує основні типи рослинного покриву України; розпізнає рослини, що занесені до Червоної книги України; аналізує карту рослинності України, вплив господарської діяльності людини на рослинний покрив; спостерігає за змінами рослинності своєї місцевості. Ціннісний компонент: робить висновки щодо закономірностей поширення основних типів рослинності в Україні; оцінює стан рослинних ресурсів, їх роль у господарській діяльності, можливості використання в різних регіонах України; усвідомлює необхідність збереження та відновлення рослинності |
Різноманітність рослинності. Закономірності поширення рослинного покриву в Україні. Рослинні угруповання. Червона та Зелена книги України. Рослинні ресурси, їх охорона і відтворення. Рослинність своєї місцевості. |
|
ЕБСГ, ЗБ, ГВ |
|
|
|
Тема 6. Тваринний світ України. |
||||||||
36 |
|
Знаннєвий компонент: називає видовий склад тваринного світу; наводить приклади акліматизації та реакліматизації тварин. Діяльнісний компонент: характеризує фауністичний склад лісів, луків, степів, боліт, водойм; розпізнає тварин, які занесені до Червоної книги України; аналізує карту тваринного світу України. Ціннісний компонент: робить висновки щодо закономірностей поширення основних видів тварин в Україні; оцінює стан тваринних ресурсів, їх роль у господарській діяльності людини; усвідомлює наслідки впливу людської діяльності на тваринний світ України і своєї місцевості |
Різноманітність тваринного світу. Закономірності поширення тваринного світу в Україні. Тварини, занесені до Червоної книги України. Вплив людини на тваринний світ. Тваринні ресурси України, заходи з їх відтворення і охорони. Тваринний світ своєї місцевості. |
|
ЕБСГ, ЗБ, ГВ |
|
|
|
37 |
|
|
Самостійна робота з тем «Води суходолу і водні ресурси Ґрунти та ґрунтові ресурси. Рослинність. Тваринний світ України» |
|
|
|
|
|
Тема 7. Ландшафти України. |
||||||||
38 |
|
Знаннєвий компонент: називає чинники формування природних ландшафтів пояснює на конкретних прикладах особливості взаємодії компонентів природи у ландшафті. Діяльнісний компонент: аналізує карту ландшафтів, |
Ландшафт як просторово-цілісна система. Карта «Ландшафти». |
Дослідження Ландшафти своєї місцевості, їх освоєння і використання.
|
ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ |
|
|
|
39 |
|
Діяльнісний компонент: аналізує карту ландшафтів, співвідношення природних та антропогенних ландшафтів у своїй місцевості. Ціннісний компонент: прогнозує наслідки впливу господарської діяльності людини на природні особливості ландшафтів; |
Районування природних ландшафтів, їх відображення на картах. Антропогенні ландшафти. |
|
ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ |
|
|
|
40 |
|
Знаннєвий компонент: називає природні країни, природні зони; Діяльнісний компонент: Знаходить і показує на картах різних масштабів природні зони, характеризує рівнинні лісові, ландшафти Ціннісний компонент: прогнозує наслідки впливу господарської діяльності людини на природні особливості ландшафтів; висловлює судження про природно-ресурсний потенціал природних комплексів |
Рівнинні ландшафти, їх різноманітність. Природні зони України: мішані ліси. Використання та охорона рівнинних ландшафтів |
|
ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ |
|
|
|
41 |
|
Знаннєвий компонент: називає природні країни, природні зони; Діяльнісний компонент: Знаходить і показує на картах різних масштабів природні зони, характеризує рівнинні лісові ландшафти Ціннісний компонент: прогнозує наслідки впливу господарської діяльності людини на природні особливості ландшафтів; висловлює судження про природно-ресурсний потенціал природних комплексів |
Зона широколистяних лісів. Використання та охорона рівнинних ландшафтів |
|
ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ |
|
|
|
42 |
|
Знаннєвий компонент: називає природні країни, природні зони; Діяльнісний компонент: Знаходить і показує на картах різних масштабів природні зони, характеризує рівнинні лісостепові ландшафти Ціннісний компонент: прогнозує наслідки впливу господарської діяльності людини на природні особливості ландшафтів; висловлює судження про природно-ресурсний потенціал природних комплексів |
Лісостепова зона. Використання та охорона рівнинних ландшафтів |
|
ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ |
|
|
|
43 |
|
Знаннєвий компонент: називає природні країни, природні зони; Діяльнісний компонент: Знаходить і показує на картах різних масштабів природні зони, характеризує рівнинні степові ландшафти Ціннісний компонент: прогнозує наслідки впливу господарської діяльності людини на природні особливості ландшафтів; висловлює судження про природно-ресурсний потенціал природних комплексів |
Степова зона. Використання та охорона рівнинних ландшафтів |
Практична робота № 9. Складання порівняльної характеристики природних зон України (за вибором) |
ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ |
|
|
|
44 |
|
Знаннєвий компонент: називає природні країни, природні зони; Діяльнісний компонент: Знаходить і показує на картах різних масштабів гірські країни характеризує гірські ландшафти, Ціннісний компонент: прогнозує наслідки впливу господарської діяльності людини на природні особливості ландшафтів; висловлює судження про природно-ресурсний потенціал природних комплексів |
Гірські ландшафти Українських Карпат особливості їх зміни з висотою, використання та охорона |
Дослідження Виявлення ландшафтів у світі, що мають схожість із ландшафтами України |
ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ |
|
|
|
45 |
|
Гірські ландшафти Кримських гір особливості їх зміни з висотою, використання та охорона |
|
ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ |
|
|
|
|
46 |
|
Діяльнісний компонент: Знаходить і показує на картах різних масштабів Чорне море, острови Зміїний, Джарилгач, півострови Кримський, характеризує природні комплекси морів; Ціннісний компонент: прогнозує наслідки впливу господарської діяльності людини на природні особливості ландшафтів; висловлює судження про природно-ресурсний потенціал природних комплексів |
Природні умови і ресурси Чорного моря. Проблеми раціонального використання |
|
ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ |
|
|
|
47 |
|
Діяльнісний компонент: Знаходить і показує на картах різних масштабів Азовське море; півострови Керченський, косу Арабатська Стрілка, Каркінітську затоку, Керченську протоку; характеризує природні комплекси морів; Ціннісний компонент: прогнозує наслідки впливу господарської діяльності людини на природні особливості ландшафтів; висловлює судження про природно-ресурсний потенціал природних комплексів |
Природні умови у ресурси Азовського моря. Проблеми раціонального використання |
|
ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ |
|
|
|
Тема 8. Природокористування |
||||||||
48 |
|
Знаннєвий компонент: називає складники природно-ресурсного потенціалу України, види забруднень довкілля; пояснює сутність понять «екологічна ситуація», «моніторинг навколишнього середовища», « Діяльнісний компонент: характеризує сучасну екологічну ситуацію в Україні; аналізує природно-ресурсний потенціал у різних регіонах України, аспекти раціонального природокористування, вплив екологічної ситуації на здоров’я населення; дотримується правил безпеки та норм поведінки в природі. Ціннісний компонент: оцінює наслідки використання й охорони природних умов та природних ресурсів України; оцінює вплив екологічної ситуації на здоров’я населення |
Використання природно ресурсного потенціалу Україну. Основні види забруднень довкілля в Україні. Вплив екологічної ситуації на життєдіяльність населення України. Моніторинг навколишнього середовища. |
Дослідження (на вибір) Вплив компонентів природи на здоров я людини.
|
ЕБСР, ЗБ, ПФГ |
|
|
|
49 |
|
Природокористування в умовах сталого розвитку. |
Дослідження Зміни природи своєї місцевості під впливом діяльності людини
|
ЕБСР, ЗБ, ПФГ |
|
|
|
|
50 |
|
Знаннєвий компонент: наводить приклади об’єктів природно-заповідного фонду України; пояснює сутність понять «заповідник», «національний парк». Діяльнісний компонент: Знаходить і показує на картах різних масштабів: біосферні заповідники: Асканія-Нова, Карпатський, Дунайський, Чорноморський; природні заповідники: Карадазький, Український степовий, Медобори, Канівський, Поліський; національні природні парки: Карпатський, Шацький, Синевір, Подільські Товтри; регіональний ландшафтний парк «Меотида»; характеризує сучасну екологічну ситуацію в Україні; визначає об’єкти природно-заповідного фонду своєї місцевості; дотримується правил безпеки та норм поведінки в природі. Ціннісний компонент: оцінює переваги створення національної екологічної мережі, наслідки використання й охорони природних умов та природних ресурсів України; усвідомлює необхідність ініціативи створення розгалуженої системи природозаповідних територій; оцінює вплив екологічної ситуації на здоров’я населення |
Природно-заповідний фонд України. Національна екологічна мережа. Основні заходи щодо раціонального використання природних ресурсів та охорони довкілля. Природно-заповідні об’єкти своєї місцевості |
Практична робота № 10. Позначення на контурній карті об’єктів природно заповідного фонду України |
ЕБСР, ЗБ, ПФГ |
|
|
|
51 |
|
|
Самостійна робота з тем «Ландшафти України. Природокористування» |
|
|
|
|
|
Розділ IV. Населення України та світу |
||||||||
Тема 1. Демографічні процеси та статево-віковий склад населення світу та України |
||||||||
52 |
|
Знаннєвий компонент: називає кількість населення світу та в Україні; найбільші країни за кількістю населення; розуміє поняття «демографічний вибух», «демографічна криза», Діяльнісний компонент: показує на карті і називає регіони світу, країни, області в Україні з найбільшою і найменшою кількістю населення; знаходить інформацію з різних джерел, що характеризує населення світу й окремих країн, України та її областей; Ціннісний компонент: оцінює важливість знань про демографічні процеси для соціально-економічного розвитку України та країн світу; |
Кількість населення в світі та Україні. Зміна кількості населення в світі та Україні. Дослідження П.Чубинського. |
|
ЗБ, ГВ |
|
|
|
53 |
|
Знаннєвий компонент: розуміє поняття «природний рух населення», «природній приріст населення», «демографічний вибух», «демографічна криза», «демографічна політика», «еміграція», «імміграція»; пояснює демографічну ситуацію, що склалася в різних регіонах України. Діяльнісний компонент: визначає показники народжуваності, смертності, природного й механічного руху, населення країни (регіону); показує на картіі називає регіони світу, країни, області в Україні з найбільшим і найменшим природним приростом; знаходить інформацію з різних джерел, що характеризує населення світу й окремих країн, України та її областей; характеризує демографічні показники населення країни за сукупністю картографічних і статистичних матеріалів, Ціннісний компонент: оцінює важливість знань про демографічні процеси для соціально-економічного розвитку України та країн світу; усвідомлює необхідність дотримання здорового способу життя |
Чинники, що впливають на кількість населення: природний рух, міграції. Регіональні відмінності демографічних процесів. Демографічна політика |
|
ЗБ, ГВ |
|
|
|
54 |
|
Знаннєвий компонент: розуміє поняття «еміграція», «імміграція»; Діяльнісний компонент: визначає показники механічного руху; показує на карті і називає країни з найбільш численною українською діаспорою; знаходить інформацію з різних джерел, що характеризує населення світу й окремих країн, України та її областей; характеризує механічний рух населення в Україні. Ціннісний компонент: оцінює важливість знань про демографічні процеси для соціально-економічного розвитку України та країн світу; усвідомлює необхідність дотримання здорового способу життя |
Механічний рух населення: причини і види міграцій, основні напрямки міграційних потоків в світі та Україні. Українська діаспора. Міграційна політика. |
|
ЗБ, ГВ |
|
|
|
55 |
|
Діяльнісний компонент: визначає частки жінок і чоловіків, окремих вікових груп у структурі населення країни (регіону); аналізує статево-вікові піраміди України та країн світу (на вибір); Ціннісний компонент: оцінює важливість знань про демографічні процеси для соціально-економічного розвитку України та країн світу; усвідомлює необхідність дотримання здорового способу життя |
Статевовіковий склад населення світу й України. Тривалість життя населення. |
Практична робота № 11. Аналіз статевовікових пірамід України та окремих країн світу |
ЗБ, ГВ |
|
|
|
Тема 2.Розселення |
||||||||
56 |
|
Знаннєвий компонент: називає середній показник густоти населення в Україні та визначає найбільш (найменш) густозаселені країни світу; Діяльнісний компонент: показує на карті і називає регіони світу, країни, області в Україні з найбільшою і найменшою густотою населення; знаходить у різних джерелах інформацію, що характеризує особливості розселення населення в світі й окремих країнах, Україні та окремих її областях; Ціннісний компонент: оцінює важливість знань про особливості розселення населення; усвідомлює взаємозв’язок між густотою населення та геоекологічною ситуацією; оцінює і пояснює вплив природних, демографічних і соціально-економічних чинників на територіальні відмінності густоти населення |
Густота населення. Територіальні відмінності густоти населення у світі й Україні. |
|
ЕБСР, ГВ |
|
|
|
57 |
|
Діяльнісний компонент: показує на карті і називає регіони світу, країни, області в Україні найбільші міста в Україні; розрізняєміські і сільські населені пункти, типи міст за людністю і функціями, місто, Ціннісний компонент: оцінює важливість знань про особливості розселення населення; усвідомлює взаємозв’язок між густотою населення та геоекологічною ситуацією; оцінює і пояснює вплив природних, демографічних і соціально-економічних чинників на територіальні відмінності густоти населення |
Міські і сільські населені пункти. Критерії їх розмежування в Україні та країнах світу. Класифікація міст за кількістю населення та функціями. Міські і сільське населення. |
|
ЕБСР, ГВ |
|
|
|
58 |
|
Знаннєвий компонент: розуміє поняття «урбанізація», «субурбанізація», «агломерація», «мегалополіс», «мегаполіс». Діяльнісний компонент: визначає показники урбанізованості території; показує на карті і називає регіони світу, країни, області в Україні з найбільшим і найменшим рівнем урбанізації, найбільші агломерації, світові міста; розрізняє агломерація, мегаполіс й мегалополіс, темп і рівень урбанізації; порівнює рівень і темпи урбанізації в Україні і світі. Ціннісний компонент: оцінює важливість знань про особливості розселення населення; усвідомлює взаємозв’язок між густотою населення та геоекологічною ситуацією; оцінює і пояснює вплив природних, демографічних і соціально-економічних чинників на територіальні відмінності густоти населення |
Урбанізація, причини, що її зумовлюють. Міські агломерації. Мегаполіси. Світові міста. Відмінності в рівнях і темпах урбанізації в Україні і світі. Субурбанізація. Хибна урбанізація. |
|
ЕБСР, ГВ |
|
|
|
Тема 3. Етнічний склад населення |
||||||||
59 |
|
Знаннєвий компонент: називає найпоширеніші мовні сім'ї; розуміє поняття «раса», «нація», «етнос», «народ», «мовна сім’я». Діяльнісний компонент: показує на карті і називає однонаціональні й багатонаціональні країни; знаходить у різних джерелах інформацію, що характеризує етнічний склад населення України й окремих країн. Ціннісний компонент: усвідомлює важливість толерантного ставлення до представників інших рас, національностей. |
Етноси. Найпоширеніші мовні сім`ї. однонаціональні та багатонаціональні країни |
|
ГВ, ПФГ |
|
|
|
60 |
|
Діяльнісний компонент: характеризує національний склад населення України за сукупністю картографічних і статистичних матеріалів; порівнює етнічний склад населення регіонів України; показує на карті і називає райони розселення національних меншин в Україні; знаходить у різних джерелах інформацію, що характеризує етнічний склад населення України й окремих країн. Ціннісний компонент: усвідомлює важливість толерантного ставлення до представників інших рас, національностей. |
Національний склад України: особливості та регіональні відмінності. Національні меншини та етнічні групи, основні райони розселення |
|
ГВ, ПФГ |
|
|
|
Тема 4.Релігійний склад населення |
||||||||
61 |
|
Знаннєвий компонент: називає світові релігії; розуміє поняття «світова релігія»; Діяльнісний компонент: показує на карті і називає регіони домінування світових релігій; знаходить у різних джерелах інформацію, що характеризує релігійний склад населення світу, окремих країн, України та її областей; характеризує найпоширеніші релігійні конфесії в Україні. Ціннісний компонент: оцінює важливість толерантного ставлення до представників інших релігійних громад |
Релігія як явище культури. Світові релігії. Найпоширеніші релігійні конфесії в Україні |
|
|
|
|
|
Тема 5. Зайнятість населення в світі й Україні |
||||||||
62 |
|
Знаннєвий компонент: називає кількість трудових ресурсів в Україні; розуміє поняття «трудові ресурси», «економічно активне населення», Діяльнісний компонент: показує на картіі називає області в Україні з найбільшою і найменшою кількістю трудових ресурсів; характеризує кількість і якість трудових ресурсів окремих країн та України; Ціннісний компонент: усвідомлює важливість знань про трудові ресурси і зайнятість населення для соціально-економічного розвитку країни |
Трудові ресурси. Кількість і якість трудових ресурсів. Економічне активне населення |
|
ПФГ |
|
|
|
63 |
|
Знаннєвий компонент: розуміє поняття «зайнятість населення»; пояснює причини безробіття. Діяльнісний компонент: визначає показники безробіття; знаходить у різних джерелах інформацію про проблеми зайнятості населення світу, окремих країн, України та її областей; порівнює структуру зайнятості населення в окремих країнах і Україні. Ціннісний компонент: усвідомлює важливість знань про трудові ресурси і зайнятість населення для соціально-економічного розвитку країни |
Зайнятість населення. Проблеми зайнятості населення |
|
ПФГ |
|
|
|
64 |
|
|
Контрольна робота з розділу «Населення України та світу» |
|
|
|
|
|
Розділ V. Природа й населення свого адміністративного регіону |
||||||||
65 |
|
Діяльнісний компонент: характеризує адміністративної області своєї місцевості |
Тема 1. Географічне положення,адміністративно-територіальний устрій, історія формування і розвитку Київської області |
|
ЕБСР, ПФГ |
|
|
|
66 |
|
Знаннєвий компонент: пояснює взаємозв’язки між природними компонентами, Діяльнісний компонент: характеризує рельєф і геологічну будову, клімат, поверхневі й підземні води, ґрунтово-рослинний покрив, тваринний світ, ландшафти, |
Тема 2. Природа Київської області. Особливості природних умов і ресурсів. |
|
ПФГ |
|
|
|
67 |
|
Знаннєвий компонент: пояснює вплив природних умов і природних ресурсів на розселення населення в області і своїй місцевості. Діяльнісний компонент: аналізує використання природних ресурсів, екологічні наслідки природокористування. Ціннісний компонент: висловлює судження щодо заходів з метою раціонального використання та охорони природних ресурсів і покращення умов життя населення; |
Природокористування. Об’єкти природно-заповідного фонду |
Дослідження (екскурсія) Ознайомлення з об’єктами природи своєї місцевості |
ПФГ |
|
|
|
68 |
|
Знаннєвий компонент: пояснює взаємозв’язки між природними компонентами, вплив природних умов і природних ресурсів на розселення населення в області і своїй місцевості. Діяльнісний компонент: характеризує населення, адміністративної області своєї місцевості; Ціннісний компонент: висловлює судження щодо заходів з метою раціонального використання та охорони природних ресурсів і покращення умов життя населення; |
Тема 3. Населення Київської області. Кількість та структура населення. Етнічний склад. |
|
ПФГ |
|
|
|
69 |
|
Ціннісний компонент: обговорює потреби та можливості створення нових підприємств у регіоні |
Особливості зайнятості населення |
|
ПФГ |
|
|
|
70 |
|
|
Підсумковий урок |
|
|
|
|
|