КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ ВИВЧЕННЯ

КУРСУ «ГЕОГРАФІЯ: МАТЕРИКИ І ОКЕАНИ», 7 КЛАС

 (70 год на рік, 2 години на тиждень)

Скорочення: ЕБСР – екологічна безпека та сталий розвиток, ЗБ – здоров’я і безпека, ГВ – громадянська відповідальність, ПФГ – підприємливість і фінансова грамотність

Метою вивчення наскрізної змістової лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» є формування в учнів соціальної активності, відповідальності й екологічної свідомості, щоб вони зберігали і захищали довкілля і усвідомлювали сталий розвиток, були готові брати участь у вирішенні питань довкілля і розвитку суспільства.

Учнів 7 класів орієнтують на формування:

-       розуміння про взаємозв’язки компонентів природи; вплив людини та її діяльності на планетарні природі комплекси; дотримання екологічної етики щодо поведінки людини в природі; значення природоохоронних територій для збереження унікальних ландшафтів Землі; значення Червоної книги;

-       знань про небезпечні природні об’єкти та явища в різних частинах світу та правила безпечної поведінки.

Метою вивчення наскрізної змістової лінії «Громадянська відповідальність» є формування відповідального члена громади і суспільства, що розуміє принципи і механізми функціонування суспільства, а також важливість національної ініціативи; спирається у своїй діяльності на культурні традиції і вектори розвитку держави.

Учнів 7 класів орієнтують на:

-       отримання і аналіз інформації щодо світових явищ і процесів, зв’язків України з іншими країнами із широкого кола джерел;

-       уміння формулювати обґрунтовану думку щодо суспільних проблем, критично мислити;

-       роботу в групі над географічними дослідженнями та проектами на засадах співробітництва;

-       толерантне ставлення до культурних надбань і традицій народів світу.

Вивченням наскрізної змістової лінії «Здоров’я і безпека» прагнуть сформувати учня духовно, емоційно, соціально і фізично повноцінним членом суспільства, який здатний вести здоровий спосіб життя, допомагати у формуванні безпечного здорового життєвого середовища.

Учнів 7 класів орієнтують на:

-       усвідомлення значення санітарно-гігієнічних умов проживання і харчування для збереження життя і здоров’я людей (в тому числі на прикладі  країн, що розвиваються);

-       розуміння важливості профілактичних заходів під час закордонних подорожей до країн з високою ймовірністю епідемій;

-       формування знань про небезпечні природні об’єкти та явища та їхній вплив на життя людини.

Метою вивчення наскрізної змістової лінії «Підприємливість і фінансова грамотність» є забезпечення кращого розуміння молодим поколінням українців практичних аспектів фінансових питань (здійснення заощаджень, інвестування, запозичення, страхування, кредитування тощо); розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі.

Учнів 7 класів орієнтують на:

-       формування умінь розв’язувати елементарні екологічні проблеми;

-       командний стиль роботи під час виконання навчальних проектів і досліджень.

№ уроку

Дата проведення

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів

Тема уроку

Практична складова

Наскрізні змістові лінії

Підручник

Практикум

Атлас

ВСТУП (2 год.)

1

 

Знаннєвий  компонент:

називає материки, частини світу, океани,

Діяльнісний компонент:

порівнює материки та океани за площею

Материки та океани – як об’єкти вивчення регіональної географії. Співвідношення і розподіл на Землі материків і океанів. Материки і частини світу

 

ГВ

 

 

 

2

 

Знаннєвий  компонент:

називає різні види карт.

Діяльнісний компонент:

порівнює карти за масштабом та просторовим охопленням;

розрізняє в атласах карти

показує (знаходить) на картах  різного  масштабу материки, частини світу, океани.

Ціннісний компонент:

оцінює значення для людини географічних знань про материки та океани

Джерела вивчення і дослідження материків та океанів. Карти материків та океанів, їх класифікація за охопленням території, змістом і призначенням

 

ГВ

 

 

 

РОЗДІЛ І. Закономірності формування природи материків та океанів

Тема 1. Форма і рухи Землі

3

 

Знаннєвий  компонент:

знає і уявляє форму  Землі, дні рівнодення та сонцестояння;

розуміє і наводить приклади добових і річних ритмів як наслідків осьового обертання та орбітального руху Землі.

Діяльнісний компонент:

знаходить на карті екватор, лінії тропіків і полярні кола;

пояснює вплив  форми Землі та її рухів на природу материків і  океанів.

Ціннісний компонент:

оцінює і характеризує наслідки  форми  Землі,  добового і річного рухів Землі на життя людини

 

Куляста форма Землі та її географічні наслідки. Рухи Землі, їх наслідки.

 

ЗБ

 

 

 

Тема 2. Материки  й океани — великі природні комплекси географічної оболонки

4

 

Знаннєвий  компонент:

знає і розуміє основні етапи розвитку геологічної історії Землі, наслідки руху літосферних плит;

знає і розуміє гіпотези  дрейфу материків

Діяльнісний компонент:

знаходить  і  показує на картах  різного  масштабу найбільші літосферні плити;

Ціннісний компонент:

оцінює значення знань про географічні закономірності природи материків і океанів для життя людини;

Походження материків та океанічних западин внаслідок руху літосферних плит. Геологічні ери та епохи горотворення.

 

ЕБСР

 

 

 

5

 

Знаннєвий  компонент:

знає і розуміє найбільші платформи та області складчастості;

наводить приклади  форм рельєфу на материках і в океанах, платформ і областей складчастості;

Діяльнісний компонент:

аналізує закономірності розміщення форм рельєфу на материках та океанах,

вміє практично використовувати інформацію тематичних карт: тектонічної

Ціннісний компонент:

оцінює значення знань про географічні закономірності природи материків і океанів для життя людини;

Тектонічні структури: платформи і області складчастості. Закономірності поширення основних форм рельєфу на материках і океанах.

Практична робота № 1 Аналіз тектонічної та фізичної карт світу: виявлення зв’язків між тектонічною будовою і формами рельєфу

ЕБСР

 

 

 

6

 

Діяльнісний компонент:

вміє практично використовувати інформацію тематичних карт: кліматичної 

Ціннісний компонент:

оцінює значення знань про географічні закономірності природи материків і океанів для життя людини;

Кліматотвірні чинники. Розподіл сонячної енергії на Землі. Вплив підстильної поверхні на клімат. Закономірності зміни температури повітря і поверхневих вод океанів.

 

ЕБСР

 

 

 

7

 

Знаннєвий  компонент:

наводить приклади  різних за властивостями повітряних мас;

знає і розуміє загальну циркуляцію атмосфери та їх вплив на природні умови Землі.

Діяльнісний компонент:

знаходить  і  показує на картах  різного  масштабу райони поширення пасатів, мусонів, західних вітрів помірних широт і східних полярних вітрів;

пояснює вплив повітряних мас на погодні умови Землі своєї місцевості;

вміє практично використовувати інформацію тематичних карт: кліматичної 

Ціннісний компонент:

оцінює значення знань про географічні закономірності природи материків і океанів для життя людини;

Повітряні маси, їх властивості та переміщення. Загальна циркуляція повітряних мас. Закономірності розподілу атмосферних опадів.

 

ЕБСР

 

 

 

8

 

Знаннєвий  компонент:

знає і розуміє основні і перехідні кліматичні пояси;

наводить приклади  типів клімату,

Діяльнісний компонент:

знаходить  і  показує на картах  різного  масштабу кліматичні пояси,

вміє практично використовувати інформацію тематичних карт: кліматичної 

Ціннісний компонент:

оцінює значення знань про географічні закономірності природи материків і океанів для життя людини;

Кліматичні пояси і типи клімату Землі.

 

ЕБСР

 

 

 

9

 

Знаннєвий  компонент:

наводить приклади  різних за властивостями водних мас, теплих і холодних течій,

Діяльнісний компонент:

знаходить  і  показує на картах  різного  масштабу найбільші теплі й холодні поверхневі течії

аналізує причини виникнення океанічних течій

вміє практично використовувати інформацію тематичних карт

Ціннісний компонент:

оцінює значення знань про географічні закономірності природи материків і океанів для життя людини;

досліджує наслідки взаємодії Світового океану, атмосфери та суходолу

Водні маси, їх властивості. Океанічні течії

Дослідження

Взаємодія Світового океану, атмосфери та суходолу, її наслідки

 

ЕБСР

 

 

 

10

 

Знаннєвий  компонент:

наводить приклади  природних зон на материках;

Діяльнісний компонент:

знаходить  і  показує на картах  різного  масштабу природні зони;

аналізує розміщення природних комплексів на материках і в океанах,  взаємодію і взаємовплив океанів і материків;

вміє практично використовувати інформацію тематичних карт: географічних поясів природних зон.

Ціннісний компонент:

оцінює значення знань про географічні закономірності природи материків і океанів для життя людини

Природні комплекси материків і океанів. Широтна зональність і висотна (вертикальна) поясність.

 

ЕБСР

 

 

 

11

 

 

Самостійна робота з теми «Вступ» та «Закономірності формування природи материків і океанів»

 

 

 

 

 

РОЗДІЛ ІІ. Материки тропічних широт

Тема 1. Африка

12

 

Діяльнісний компонент:

характеризує  географічне положення материка;

знаходить  і показує на картах  різного  масштабу:

моря: Середземне, Червоне;

затоки:  Гвінейська, Аденська;

протоки: Мозамбіцька, Гібралтарська, Баб-ель-Мандебська;

острів Мадагаскар;

півострів Сомалі;

Географічне положення Африки.

Практична робота № 2  Визначення географічних координат крайніх точок та протяжності Африки з півночі на південь та із заходу на схід

Практична робота № 3 (початок)

Позначення на контурній карті об’єктів берегової лінії Африки

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

13

 

Знаннєвий  компонент:

знає  дослідників  материка

Дослідження та освоєння Африки

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

14

 

Знаннєвий  компонент:

знає  особливості  тектонічної  будови, основні  форми  рельєфу;

Діяльнісний компонент:

аналізує закономірності розміщення форм рельєфу;

знаходить  і показує на картах  різного  масштабу:

гори: Атлас, Драконові, Капські;

вулкан Кіліманджаро;

нагір’я Ефіопське;

плоскогір’я Східноафриканське;

Тектонічна будова, рельєф, корисні копалини Африки

Практична робота № 3 (продовження)

Позначення на контурній карті основних форм рельєфу Африки

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

15

 

Ціннісний компонент:

робить висновок впливу клімату та природних зон на особливості життя і господарської діяльності людей;

Загальні риси клімату Африки

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

16

 

Знаннєвий  компонент:

знає  розміщення  типів  клімату на  материку;

Діяльнісний компонент:

аналізує закономірності розміщення кліматичних поясів,

визначає типи клімату за кліматичною картою та кліматичними діаграмами;

Ціннісний компонент:

робить висновок впливу клімату та природних зон на особливості життя і господарської діяльності людей;

Кліматичні пояси і типи клімату Африки

Практична робота № 4 Визначення типів клімату Африки за кліматичними діаграмами

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

17

 

Знаннєвий  компонент:

знає  географічне  розміщення  внутрішніх  вод,

Діяльнісний компонент:

аналізує закономірності розміщення вод суходолу,

знаходить  і показує на картах  різного  масштабу:

річки: Ніл, Конго, Нігер, Замбезі, Оранжева;

озера: Вікторія, Танганьїка, Ньяса, Чад;

водоспад  Вікторія;

Води суходолу Африки. Використання водних ресурсів

Практична робота № 3 (продовження)

Позначення на контурній карті основних водних об’єктів  Африки

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

18

 

Знаннєвий  компонент:

знає  природних  зон  на  материку;

Діяльнісний компонент:

аналізує закономірності розміщення природних зон, зональні типи ґрунтів;

Ціннісний компонент:

висловлює судження про вплив природних умов і ресурсів на економіку країн;

оцінює вплив природних чинників і діяльності людини на екологічний стан природних зон материка;

робить висновок впливу клімату та природних зон на особливості життя і господарської діяльності людей;

обґрунтовує вплив природних чинників  на виникнення природних вогнищ захворювань і поширення епідемій

Природні зони, закономірності їх розміщення. Вологі екваторіальні ліси.

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

19

 

Знаннєвий  компонент:

знає  природних  зон  на  материку;

Діяльнісний компонент:

аналізує закономірності розміщення природних зон, зональні типи ґрунтів;

Ціннісний компонент:

висловлює судження про вплив природних умов і ресурсів на економіку країн;

оцінює вплив природних чинників і діяльності людини на екологічний стан природних зон материка;

робить висновок впливу клімату та природних зон на особливості життя і господарської діяльності людей;

обґрунтовує вплив природних чинників  на виникнення природних вогнищ захворювань і поширення епідемій

Природні зони Африки. Савани і рідколісся.

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

20

 

Знаннєвий  компонент:

знає  природних  зон  на  материку;

Діяльнісний компонент:

аналізує закономірності розміщення природних зон, зональні типи ґрунтів;

Ціннісний компонент:

висловлює судження про вплив природних умов і ресурсів на економіку країн;

оцінює вплив природних чинників і діяльності людини на екологічний стан природних зон материка;

робить висновок впливу клімату та природних зон на особливості життя і господарської діяльності людей;

обґрунтовує вплив природних чинників  на виникнення природних вогнищ захворювань і поширення епідемій

Тропічні пустелі й напівпустелі. Твердолисті вічнозелені ліси та чагарники

Практична робота № 3 (продовження)

Позначення на контурній карті пустель та напівпустель  Африки

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

21

 

Діяльнісний компонент:

описує природу найвідоміших національних парків Африки;

Ціннісний компонент:

висловлює судження про вплив природних умов і ресурсів на економіку країн;

оцінює вплив природних чинників і діяльності людини на екологічний стан природних зон материка;

обґрунтовує вплив природних чинників  на виникнення природних вогнищ захворювань і поширення епідемій

Стихійні явища. Екологічні проблеми. Найвідоміші об’єкти, занесені до списку природної спадщини ЮНЕСКО на материку

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

22

 

Знаннєвий  компонент:

розуміє особливості сучасного рівня соціально-економічного розвитку країн.

Діяльнісний компонент:

знаходить  і показує на картах  різного  масштабу:

держави та їх столиці: Єгипет, Нігерія, Південна Африка.

Ціннісний компонент:

висловлює судження про вплив природних умов і ресурсів на економіку країн;

Населення Африки. Держави Африки. Головні держави Африки. Зв’язки України з державами африканського континенту

Практична робота № 3 (закінчення)

Позначення на контурній карті держави Африки та їх столиці

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

23

 

 

Контрольна робота за темою «Африка»

 

 

 

 

 

Тема 2. Південна Америка

24

 

Знаннєвий  компонент:

знає  дослідників  материка,

Діяльнісний компонент:

знаходить  і показує на картах  різного  масштабу: 

море Карибське;

затоку Ла-Плата

протоки: Магелланова, Дрейка;

острови: Вогняна Земля, Фолклендські, Галапагоські;

Географічне положення, дослідження та освоєння Південної Америки

Практична робота № 5 (початок)

Позначення на контурній карті об’єктів берегової лінії  материка

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

25

 

Знаннєвий  компонент:

знає  особливості  тектонічної  будови, основні  форми  рельєфу,

Діяльнісний компонент:

аналізує особливості розміщення корисних  копалин материка та їх вплив на господарську діяльність людини;

знаходить  і показує на картах  різного  масштабу: 

рівнини: Амазонська, Орінокська, Ла-Платська низовини, Бразильське, Гвіанське плоскогір’я;

гори Анди (г. Аконкагуа);

вулкани: Льюльяйльяко, Котопахі;

пояснює закономірності поширення основних форм рельєфу,

Ціннісний компонент

оцінює наслідки втручання людини в природні комплекси материка;

Тектонічні структури, рельєф та корисні копалини Південної Америки

Практична робота № 5 (продовження)

Позначення на контурній карті основних форм рельєфу

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

26

 

Знаннєвий  компонент:

знає  географічне  розміщення  типів  клімату,

Діяльнісний компонент:

пояснює закономірності поширення основних форм рельєфу, особливості розподілу температури й опадів на материку;

визначає за кліматичними картами і кліматичними діаграмами – типи клімату.

Загальні риси клімату. Кліматичні пояси і типи клімату Південної Америки.

Практична робота № 6

Визначення типів клімату за кліматичними діаграмами

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

27

 

Знаннєвий  компонент:

знає  географічне  розміщення  внутрішніх  вод,

Діяльнісний компонент:

знаходить  і показує на картах  різного  масштабу: 

річки: Амазонка, Парана, Оріноко;

водоспади:Анхель, Ігуасу;

озера: Маракайбо, Тітікака;

Ціннісний компонент

оцінює наслідки втручання людини в природні комплекси материка;

робить висновкипроосновні напрями господарського використання природних комплексів материка, поширення стихійних явищ (землетруси, вулканізм) та їх вплив на життя людей

Води суходолу Південної Америки

Практична робота № 5 (продовження)

Позначення на контурній карті об’єктів внутрішніх вод материка

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

28

 

Знаннєвий  компонент:

знає  природних  зон  на  материку.

Діяльнісний компонент:

порівнює, зіставляє особливості природних умов Південної Америки та Африки;

пояснює прояв широтної зональності на рівнинах і вертикальної поясності в Андах;

Ціннісний компонент

оцінює наслідки втручання людини в природні комплекси материка;

Природні зони Південної Америки. Вертикальна поясніть Анд. Зміни природи материка людиною.

Дослідження

Природні унікуми Південної Америки

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

29

 

Діяльнісний компонент:

 зіставляє особливості природних умов Південної Америки та Африки;

Ціннісний компонент

оцінює наслідки втручання людини в природні комплекси материка;

робить висновки про основні напрями господарського використання природних комплексів материка, поширення стихійних явищ (землетруси, вулканізм) та їх вплив на життя людей

Сучасні екологічні проблеми. Найвідоміші об’єкти Південної Америки, занесені до списку природної спадщини ЮНЕСКО

Дослідження

Природні унікуми Південної Америки

 

 

 

 

 

30

 

Діяльнісний компонент:

характеризує населення та його господарську діяльність у різних країнах материка;

знаходить  і показує на картах  різного  масштабу: 

держави та їх столиці: Бразилія, Аргентина, Чилі;

Ціннісний компонент

оцінює наслідки втручання людини в природні комплекси материка;

робить висновки про основні напрями господарського використання природних комплексів материка, поширення стихійних явищ (землетруси, вулканізм) та їх вплив на життя людей

Населення. Держави Південної Америки. Зв’язки України з державами Південної Америки.

Практична робота № 5 (закінчення)

Позначення на контурній карті держав Південної Америки та їх столиць

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

31

 

 

Самостійна робота з теми «Південна Америка»

 

 

 

 

 

Тема 3. Австралія

32

 

Знаннєвий  компонент:

знає  дослідників  материка,

Діяльнісний компонент:

Знаходить  і  показує  на  картах  різного  масштабу:

моря: Коралове, Тасманове;

затоки: Карпентарія, Велика Австралійська;

острови: Тасманія, Великий Бар’єрний риф;

півострів Кейп-Йорк;

характеризує  особливості географічного положення,

порівнює географічне положення Австралії і Африки.

Географічне дослідження Австралії. Дослідження та освоєння материка.

Практична робота № 7 (початок)

Позначення на контурній карті об’єктів берегової лінії Австралії

ЕБСР, ЗБ, ПФГ

 

 

 

33

 

Знаннєвий  компонент:

знає  особливості  тектонічної  будови, основні  форми  рельєфу,

Діяльнісний компонент:

Знаходить  і  показує  на  картах  різного  масштабу:

плоскогір’я Західно-Австралійське;

низовину Центральну;

гори: Великий Вододільний хребет(г. Косцюшко);

Ціннісний  компонент:

пояснює вплив рельєфу на формування вод суходолу,

робить висновки про основні напрями господарського використання природних комплексів материка

Тектонічна будова, рельєф та корисні копалини Австралії

Практична робота № 7 (продовження)

Позначення на контурній карті основних форм рельєфу Австралії

ЕБСР, ЗБ, ПФГ

 

 

 

34

 

Знаннєвий  компонент:

знає  географічне  розміщення  типів  клімату, внутрішніх  вод,

Діяльнісний компонент:

Знаходить  і  показує  на  картах  різного  масштабу:

річки: Муррей, Дарлінг;

озеро Ейр;

пустелі: Велика Піщана, Велика пустеля Вікторія;

Ціннісний  компонент:

пояснює вплив рельєфу і клімату на формування вод суходолу,

Клімат. Води суходолу Австралії

Практична робота № 7 (продовження)

Позначення на контурній карті основних водних об`єктів Австралії

Практична робота № 8 Визначення типів клімату за кліматичними діаграмами

ЕБСР, ЗБ, ПФГ

 

 

 

35

 

Знаннєвий  компонент:

знає  географічне  розміщення  природних  зон  на  материку.

Ціннісний  компонент:

пояснює унікальність органічного світу;

оцінює наслідки втручання людини в природні комплекси материка;

робить висновки про основні напрями господарського використання природних комплексів материка

Унікальність рослинності і тваринного світу Австралії. Природні зони Австралії. Зміни природи материка людиною. Найвідоміші об’єкти, занесені до Списку природної спадщини ЮНЕСКО

 

ЕБСР, ЗБ, ПФГ

 

 

 

36

 

Діяльнісний компонент:

Знаходить  і  показує  на  картах  різного  масштабу:

державуАвстралійський Союз та її столицю;

характеризує  особливості географічного положення, головні риси населення та його господарської діяльності;

Ціннісний  компонент:

робить висновки про основні напрями господарського використання природних комплексів материка

Населення, його склад та розміщення. Австралія – країна-материк. Україна і Австралія.

Практична робота № 7 (закінчення)

Позначення на контурній карті держав Австралії

ЕБСР, ЗБ, ПФГ

 

 

 

РОЗДІЛ ІІІ. Полярний материк планети

Тема 1. Загальні відомості про Антарктиду

37

 

Знаннєвий  компонент:

знає історію дослідження та освоєння  материка , першовідкривачів материка Фадея Беллінсгаузена, Михайла Лазарєва, Роальда Амундсена, Роберта Скотта, країни, що беруть участь у сучасних дослідженнях;

наводить приклади про значення міжнародного співробітництва у вивченні Антарктиди;

пояснює відмінності  між Антарктикою й Арктикою.

Діяльнісний компонент:

характеризує  особливості географічного  положення  материка;

позначає і показує на карті Антарктичний півострів, моря Ведделла, Росса.

Ціннісний компонент

оцінює роль України в дослідженні Антарктиди

Географічне положення та дослідження Антарктиди. Українська дослідна станція «Академік Вернадський». Міжнародний статус материка. Антарктида й Антарктика.

Позначення на контурній карті географічних об’єктів материка

ЕБСР

 

 

 

Тема 2. Природа материка

38

 

Знаннєвий  компонент:

знає та пояснює  представників рослин і тварин світу Антарктики, особливості їх пристосування.

Діяльнісний компонент:

характеризує риси природи Антарктиди, Антарктики;

характеризує особливості тектонічної будови, клімат;

пояснює причини утворення суцільного покривного зледеніння, його вплив на природу материка.

Ціннісний компонент

обґрунтовує судження про вплив Антарктиди на природні особливості планети

Тектонічна будова, рельєф, клімат, рослинність і тваринний світ Антарктиди. Природні багатства, їх використання. Екологічні проблеми материка.

 

ЕБСР

 

 

 

39

 

 

Самостійна робота з теми «Австралія» та розділу «Полярний материк планети»

 

 

 

 

 

РОЗДІЛ ІV. Материки Північної півкулі

Тема 1. Північна Америка

40

 

Знаннєвий  компонент:

знає  дослідників  материка,

Діяльнісний компонент:

характеризує  географічне положення материка;

знаходить  і показує на картах  різного  масштабу:

затоки: Гудзонова, Мексиканська, Каліфорнійська, Аляска;

острови: Гренландія, Ньюфаундленд, Великі Антильські (Куба, Гаїті, Ямайка), Малі Антильські, Канадський Арктичний архіпелаг

півострови: Лабрадор, Флорида, Каліфорнія, Аляска, Юкатан;

Ціннісний компонент:

обґрунтовує вплив географічного положення материка на його природу, 

Географічне положення. Історія відкриття та освоєння Північної Америки

Практична робота № 9 (початок)

Позначення на контурній карті об’єктів берегової лінії материка

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

41

 

Знаннєвий  компонент:

знає  особливості  тектонічної  будови, основні  форми  рельєфу

Діяльнісний компонент:

пояснює закономірності розміщення  форм рельєфу

аналізує особливості розміщення корисних  копалин материка та їх вплив на господарську діяльність людини;

знаходить  і показує на картах  різного  масштабу:

рівнини: Центральні, Великі, Лаврентійська височина, Примексиканська низовина;

гори: Кордильєри,Делані (г. Мак-Кінлі), Скелясті, Аппалачі;

порівнює рельєф Північної і Південної Америки;

Ціннісний компонент:

робить висновок  про механізм утворення стихійних явищ (торнадо, землетрус) та їх  вплив на життя людей

Тектонічні структури, рельєф та корисні копалини Північної Америки

Практична робота № 9 (продовження)

Позначення на контурній карті основних форм рельєфу материка

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

42

 

Знаннєвий  компонент:

знає  географічне  розміщення  типів  клімату.

Діяльнісний компонент:

пояснює закономірності розміщення  клімату

порівнює клімат Північної і Південної Америки;

Ціннісний компонент:

робить висновок  про механізм утворення стихійних явищ (торнадо, землетрус) та їх  вплив на життя людей

Загальні риси клімату. Кліматичні пояси і типи клімату Північної Америки

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

43

 

Знаннєвий  компонент:

знає  географічне  розміщення  внутрішніх  вод

Діяльнісний компонент:

пояснює закономірності розміщення  внутрішніх вод, знаходить  і показує на картах  різного  масштабу:

річки: Міссісіпі, Маккензі, Юкон, Колорадо;

водоспад Ніагарський;

озера: Великі (Верхнє, Мічиган, Гурон, Ері, Онтаріо), Велике Солоне;

Води суходолу Північної Америки

Практична робота № 9 (продовження)

Позначення на контурній карті об’єктів внутрішніх вод материка

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

44

 

Знаннєвий  компонент:

знає  географічне  розміщення  природних  зон  на  материку.

Діяльнісний компонент:

пояснює закономірності розміщення  типів ґрунтів, рослин і тварин, природних зон,

Природні зони Північної Америки. Вертикальна поясність в горах материка.

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

45

 

Діяльнісний компонент:

пояснює закономірності розміщення  впливу господарської діяльності людей на природу материка;

визначає основні напрями господарського використання природних комплексів материка;

досліджує об’єкти Північної Америки, віднесені до світової природної спадщини ЮНЕСКО

Ціннісний компонент:

оцінює вплив господарської діяльності людини на природні комплекси материка;

висловлює судження про економічний розвиток країн материка;

робить висновок  про механізм утворення стихійних явищ (торнадо, землетрус) та їх  вплив на життя людей

Зміни природи материка людиною. Сучасні екологічні проблеми. Найвідоміші об’єкти занесені до Списку природної спадщини ЮНЕСКО

Дослідження

Розробка та обґрунтування маршруту, що проходить через об'єкти Північної Америки, віднесені до Світової природної спадщини ЮНЕСКО

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

46

 

Діяльнісний компонент:

знаходить  і показує на картах  різного  масштабу:

держави та їх столиці: США, Канада, Мексика;

Ціннісний компонент:

висловлює судження про економічний розвиток країн материка;

Населення. Держави Північної Америки. Україна і держави Північної Америки

Практична робота № 9 (закінчення)

Позначення на контурній карті держав Північної Америки та їх столиць

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

47

 

 

Самостійна робота з теми «Північна Америка»

 

 

 

 

 

Тема 2. Євразія

48

 

Діяльнісний компонент:

характеризує  географічне положення материка;

знаходить  і  показує  на  картах  різного  масштабу:

моря: Північне, Балтійське, Середземне, Чорне, Азовське, Баренцове, Східносибірське, Жовте, Японське, Берингове, Південнокитайське, Аравійське

затоки: Біскайська, Бенгальська, Перська;

протоки: Босфор, Ла-Манш,

острови: Велика Британія, Ірландія, Нова Земля, Сахалін, Японські, Великі Зондські (Калімантан, Суматра, Ява), Філіппінські, Шрі Ланка, Тайвань;

півострови: Балканський, Апеннінський,  Піренейський, Скандинавський, Таймир, Чукотський, Камчатка, Корея, Індокитай, Малакка, Індостан, Аравійський, мала Азія

Географічне положення Євразії. Поділ Євразії на дві частини світу.

Практична робота № 10 (початок). Позначення на контурній карті назв географічних об’єктів Євразії.

 

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

49

 

Знаннєвий  компонент:

знає  дослідників  материка,

Дослідження та освоєння Євразії

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

50

 

Знаннєвий  компонент:

знає  особливості  тектонічної  будови, основні  форми  рельєфу,

Діяльнісний компонент:

пояснює закономірності форм рельєфу,

аналізує особливості розміщення корисних  копалин  на  території материка та їх вплив на господарську  діяльність людини;

знаходить  і  показує  на  картах  різного  масштабу:

рівнини: Східноєвропейська, Західносибірська, Велика Китайська, Прикаспійська, Середньодунайська,  Індо-Гангська, Месопотамська низовини, плоскогір’я Декан, Середньосибірське, Казахський дрібнособковик;

гори: Піренеї, Альпи, Апенніни, Карпати, Скандинавські, Уральські, Кавказ, Тянь-Шань, Гімалаї (г. Джомолунгма);

нагір’я: Тибет, Іранське;

вулкани: Гекла, Везувій, Ключевська Сопка, Фудзіяма;

Тектонічна будова. Рельєф Євразії, роль внутрішніх і зовнішніх сил у його формуванні. Корисні копалини.

Практична робота № 10 (продовження). Позначення на контурній карті назв географічних об’єктів Євразії.

 

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

51

 

Діяльнісний компонент:

пояснює закономірності клімату

Загальні риси клімату Євразії

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

52

 

Знаннєвий  компонент:

знає  географічне  розміщення  типів  клімату,

Діяльнісний компонент:

пояснює закономірності форм клімату,

порівнює типи клімату в межах помірного поясу Євразії;

Кліматичні пояси і типи клімату Євразії.

Практична робота № 11 Визначення типів клімату в межах помірного кліматичного поясу Євразії за допомогою кліматичних діаграм.

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

53

 

Знаннєвий  компонент:

знає  географічне  розміщення  внутрішніх  вод,

Діяльнісний компонент:

пояснює закономірності річок та озер;

знаходить  і  показує  на  картах  різного  масштабу:

річки: Рейн, Дунай, Дніпро, Волга, Об, Єнісей, Лена, Амур, Хуанхе, Янцзи, Меконг, Ганг, Інд, Євфрат, Тигр;

Води суходолу Євразії: річки

Практична робота № 10 (продовження). Позначення на контурній карті назв географічних об’єктів Євразії.

 

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

54

 

Знаннєвий  компонент:

знає  географічне  розміщення  внутрішніх  вод

Діяльнісний компонент:

пояснює закономірності озер;

знаходить  і  показує  на  картах  різного  масштабу:

озера: Каспійське, Женевське,  Світязь, Ладозьке, Байкал, Мертве море;

Води суходолу Євразії: озера, льодовики

Практична робота № 10 (продовження). Позначення на контурній карті назв географічних об’єктів Євразії.

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

55

 

Знаннєвий  компонент:

знає  географічне  розміщення  природних  зон  на  материку.

Діяльнісний компонент:

пояснює закономірності типів ґрунтів, типових рослин і тварин, природних  зон  материка;

аналізує особливості розміщення корисних  копалин  на  території материка та їх вплив на господарську  діяльність людини;

установлює причини різноманітності природи Євразії.

Ціннісний компонент:

оцінює наслідки сучасного впливу господарської діяльності людини на природу материка;

робить висновки про основні напрями господарського використання природних комплексів материка, поширення стихійних явищ та їх вплив на життя людей

Пригородні зони Євразії. Арктичні пустелі. Тундра й лісотундра. Ліси помірного поясу.

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

56

 

Знаннєвий  компонент:

знає  географічне  розміщення  природних  зон  на  материку.

Діяльнісний компонент:

пояснює закономірності типів ґрунтів, типових рослин і тварин, природних  зон  материка;

аналізує особливості розміщення корисних  копалин  на  території материка та їх вплив на господарську  діяльність людини;

установлює причини різноманітності природи Євразії.

Ціннісний компонент:

оцінює наслідки сучасного впливу господарської діяльності людини на природу материка;

робить висновки про основні напрями господарського використання природних комплексів материка, поширення стихійних явищ та їх вплив на життя людей

Природні зони Євразії. Лісостепи й степи. Напівпустелі й пустелі. Субтропічні ліси. Савана. Субекваторіальні та екваторіальні ліси.

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

57

 

Діяльнісний компонент:

порівнює висотні пояси в різних гірських системах;

установлює причини різноманітності природи Євразії.

Ціннісний компонент:

висловлює судженнящодо господарського оцінювання природних умов країни на прикладі України та країни за вибором; 

оцінює наслідки сучасного впливу господарської діяльності людини на природу материка;

обґрунтовує судження про зв’язки України з країнами Європи та Азії;

робить висновки про основні напрями господарського використання природних комплексів материка, поширення стихійних явищ та їх вплив на життя людей

Вертикальна поясність гір Євразії. Зміни природи Євразії людиною. Найвідоміші об’єкти, занесені до Списку природної спадщини ЮНЕСКО.

Дослідження

1.       Здійснення уявної подорожі уздовж
50-ї паралелі: складання карти маршруту з позначенням країн, природних об’єктів та природних комплексів

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

58

 

Діяльнісний компонент:

знаходить  і  показує  на  картах  різного  масштабу:

держави та їх столиці: Україна, Німеччина, Франція, Велика Британія, Італія, Росія, Китай, Індія, Японія, Туреччина;

Ціннісний компонент:

висловлює судженнящодо господарського оцінювання природних умов країни на прикладі України та країни за вибором; 

оцінює наслідки сучасного впливу господарської діяльності людини на природу материка;

обґрунтовує судження про зв’язки України з країнами Європи та Азії;

робить висновкипро основні напрями господарського використання природних комплексів материка, поширення стихійних явищ та їх вплив на життя людей

 

Населення та держави Євразії

Практична робота № 10 (закінчення). Позначення на контурній карті назв географічних об’єктів Євразії.

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

59

 

Діяльнісний компонент:

знаходить  і  показує  на  картах  різного  масштабу:

держави та їх столиці: Україна, Німеччина, Франція, Велика Британія, Італія, Росія, Китай, Індія, Японія, Туреччина;

Ціннісний компонент:

висловлює судженнящодо господарського оцінювання природних умов країни на прикладі України та країни за вибором; 

обґрунтовує судження про зв’язки України з країнами Європи та Азії;

Найбільші держави Європи: Німеччина, Франція, Велика Британія, Італія, Росія.

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

60

 

Діяльнісний компонент:

знаходить  і  показує  на  картах  різного  масштабу:

держави та їх столиці: Україна, Німеччина, Франція, Велика Британія, Італія, Росія, Китай, Індія, Японія, Туреччина;

Ціннісний компонент:

висловлює судженнящодо господарського оцінювання природних умов країни на прикладі України та країни за вибором; 

обґрунтовує судження про зв’язки України з країнами Європи та Азії;

Найбільші держави Азії: Китай, Японія.

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

61

 

Діяльнісний компонент:

знаходить  і  показує  на  картах  різного  масштабу:

держави та їх столиці: Україна, Німеччина, Франція, Велика Британія, Італія, Росія, Китай, Індія, Японія, Туреччина;

Ціннісний компонент:

висловлює судженнящодо господарського оцінювання природних умов країни на прикладі України та країни за вибором; 

обґрунтовує судження про зв’язки України з країнами Європи та Азії;

Зв’язки України з країнами Європи та Азії

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

62

 

 

Контрольна робота за темою «Євразія»

 

 

 

 

 

 

 

 

РОЗДІЛ V. Океани

 

 

 

 

 

Тема 1.Тихий океан

63

 

Знаннєвий  компонент:

називає великі  водні об’єкти – моря, затоки, протоки; різні за походженням острови

Діяльнісний компонент:

характеризує  риси географічного положення Тихого океану;

досліджує виникнення форм рельєфу, островів;

знаходить і показує на картах  різного  масштабу:

острови: Нова Зеландія, Нова Гвінея, Гавайські, Маріанські,

Географічне положення Тихого океану. Острови в Тихому океані, їх походження і природні особливості. Рельєф дна.

Практична робота № 12 (початок) Позначення географічних об’єктів та течій Тихого океану на контурній карті

ЕБСР, ЗБ, ПФГ

 

 

 

64

 

Знаннєвий  компонент:

називає природні багатства.

Діяльнісний компонент:

досліджує виникнення течій;

знаходить і показує на картах  різного  масштабу:

течії: Північна та Південна Пасатна, Куросіо, Західних Вітрів, Каліфорнійська, Перуанська, Північнотихоокеанська,  Східноавстралійська;

порівнює властивості водних мас різних частин Тихого океану.

Ціннісний компонент:

обґрунтовує зв'язок клімату океану з атмосферною циркуляцією та переміщенням течій, своєрідність органічного світу;

оцінює вплив океану на життя і діяльність людей на прибережних територіях;

робить висновок про механізм утворення цунамі та його вплив на життя людей

Клімат і води. Органічний світ і природні ресурси. Охорона природи океану. Вплив океану на життєдіяльність людей та прилеглих материків.

 

ЕБСР, ЗБ, ПФГ

 

 

 

Тема 2. Атлантичний океан

65

 

Знаннєвий  компонент:

називає великі  водні об’єкти – моря, затоки, протоки; різні за походженням острови, природні багатства.

Діяльнісний компонент:

характеризує риси географічного положення Атлантичного океану;

досліджує виникнення форм рельєфу дна, течій, поширення представників органічного світу;

знаходить  і  показує на картах  різного  масштабу:

течії: Гольфстрім, Північноатлантична, Канарська, Лабрадорська, Бразильська, Бенгельська;

острів: Ісландія;

характеризує особливості клімату океану;

порівнює переміщення океанічних течій у північній і південній частинах океану.

Ціннісний компонент:

висловлює судження про проблеми забруднення океану;

оцінює вплив Атлантичного океану на природу материків і життєдіяльність людей

Географічне положення океану Атлантичного океану. Рельєф дна. Клімат і води. Органічний світ і природні ресурси, їх використання. Охорона природи океану. Вплив Атлантичного океану на життєдіяльність людей прилеглих материків

Практична робота № 12 (продовження)  Позначення географічних об’єктів та течій Атлантичного океану на контурній карті

ЕБСР, ЗБ, ПФГ

 

 

 

Тема 3. Індійський океан

66

 

Знаннєвий  компонент:

називає великі  водні об’єкти – моря, затоки, протоки; різні за походженням острови, природні багатства.

Діяльнісний компонент:

характеризує риси географічного положення океану, його природні ресурси;

досліджує виникнення форм рельєфу дна океану, течій, поширення представників органічного світу;

знаходить  і показує на картах  різного  масштабу

течії: Мадагаскарська, Мусонна, Західноавстралійська, Західних вітрів;

порівнюєособливості географічного положення Індійського океану з Тихим та Атлантичним океанами;

пояснює вплив океану на природу материків і життєдіяльність людей.

Ціннісний компонент

оцінює наслідки впливу людської діяльності на природу океану

Географічне положення океану Індійського океану. Рельєф дна. Клімат і води. Органічний світ і природні ресурси, їх використання. Охорона природи океану. Вплив Індійського океану на життєдіяльність людей прилеглих материків

Практична робота № 12 (продовження)  Позначення географічних об’єктів та течій Індійського океану на контурній карті

ЕБСР, ЗБ, ПФГ

 

 

 

Тема 4. Північний Льодовитий океан

67

 

Знаннєвий  компонент:

знає історію освоєння океану;

називає великі  водні об’єкти – моря, затоки, протоки; різні за походженням острови, природні багатства.

Діяльнісний компонент:

характеризує особливості географічного положення океану, особливості поширення крижаного покриву;

досліджує виникнення форм рельєфу дна, поширення представників органічного світу;

пояснює вплив географічного положення океану на клімат.

Ціннісний компонент:

оцінює можливості використання природних ресурсів океану та наявні екологічні проблеми

Географічне положення Північного Льодовитого океану у високих широтах. Історія географічних досліджень океану. Рельєф дна. Клімат і води. Льодовий режим океану. Органічний світ і природні ресурси. Вплив океану на життєдіяльність людей прилеглих материків

Практична робота № 12 (закінчення)

Позначення географічних об’єктів Північного Льодовитого океану на контурній карті

ЕБСР, ЗБ, ПФГ

 

 

 

РОЗДІЛ VI. Вплив людини на природу материків й океанів

Тема 1. Використання природних багатств материків та океанів

68

 

Знаннєвий  компонент:

Знає і розуміє види природних багатств материків та океанів.

Діяльнісний компонент:

пояснює зміни природних комплексів під впливом людської діяльності та виникнення  антропогенних ландшафтів.

Ціннісний компонент

обґрунтовує зміни природних  умов  внаслідок інтенсивного природокористування;

оцінює наслідки використання людиною природних багатств материків і океанів;

даєгосподарську оцінку природним ресурсам

Природні багатства материків та океанів, їх основні види. Наслідки використання ресурсів людиною. Порушення природної рівноваги. Антропогенні ландшафти.

 

ЕБСР

 

 

 

Тема 2. Екологічні проблеми материків та океанів

69

 

Знаннєвий  компонент:

знає і розуміє джерела забруднення навколишнього середовища, роль міжнародних організацій з охорони природи.

Діяльнісний компонент:

розрізняє основні види забруднення довкілля: хімічне, радіаційне, біологічне, теплове, звукове;

знаходить  і  показує на карті вже відомі природоохоронні території, райони екологічного лиха;

прогнозує зміни природних умов під впливом людської діяльності;

аналізує рівень забруднення навколишнього середовища на материках і в океанах за показниками екологічного моніторингу.

Ціннісний компонент:

висловлює судження про шляхи розв’язування екологічних проблем материків та океанів;

оцінює роль міжнародного співробітництва у розв’язуванні проблем взаємодії природи і суспільства

Забруднення навколишнього середовища. Види забруднення, основні джерела їх надходження. Міжнародне співробітництво у розв’язанні екологічних проблем. Міжнародні організації з охорони природи.

 

ЕБСР

 

 

 

70

 

 

Самостійна робота з теми «Океани», «Вплив людини на природу материків і океанів»

 

 

 

 

 

 

 

Рекомендовані Інтернет – ресурси    

1.     http://geografica.net.ua – географічний портал

2.     http://geografica.net.ua/publ/galuzi_geografiji/fizichna_geografija_ukrajini/geoekologichna_situacija_v_ukrajini/39-1-0-562 - опис геоекологічної ситуації в Україні

3.     http://uk.wikipedia.org/wiki - Вікіпедія - вільна енциклопедія

4.     http://uk.wikipedia.org/wiki/ Кислотні_дощі - стаття про кислотні опади

5.     http://uk.wikipedia.org/wiki/ Парниковий_ефект - стаття про парниковий ефект

6.     http://www.menr.gov.ua/ - Міністерство екології і природних ресурсів України

7.     http://osvita.ua/vnz/reports/ecology - освітній портал

8.     http://www.climateinfo.org.ua – інформаційний центр зі зміни клімату

9.     http://greenhouseeffe.at.ua/ - екологічний портал

10.                       http://vk.com/greenpeace_ua - офіційна група Грінпіс в Україні

11.                       http://www.chnpp.gov.ua/ - офіційний сайт Чорнобильської АЕС

12.                       http://shodennik.ua

13.                       http://school.xvatit.com

14.                       Гіпермаркет знань.

15.                       http://klasnaocinka.com.ua

16.                       http://www.osvita.org.ua

17.                       http://ukped.com

18.                       http://uchiteli.com.ua

19.                       http://shkola.ua

20.                       http://teacherjournal.com.ua

21.                       http://www.ednu.kiev.ua

22.                       http://myeducation.com.ua

23.                       http://window.edu.ru

24.                       Єдине вікно доступу до освітніх ресурсів (Росія).

25.                       http://svitosvit.ua

26.                       http://den-za-dnem.ru

27.                       http://www.intellect-invest.org.ua

28.                       http://znannya.info

29.                       http://www.obrazovanie.by

30.                       http://rg-zigzag.com.ua

31.                       https://sites.google.com/site/ulejconf

32.                       http://adu.by

33.                       http://infourok.ru

34.                       http://timo.com.ua

35.                       Тестування і моніторинг в освіти.

36.                       Географія http://geosite.com.ua

37.                       Географічний портал.

38.                       http://geo2000.nm.ru

39.                       http://worldgeo.ru

40.                       Проект "Всесвітня Географія".

41.                       http://geo.1september.ru

42.                       http://geographer.ru

43.                       Сайт "Географія".

44.                       http://maps.yandex.ru

45.                       Яндекс.Карти.

46.                       http://www.geoman.ru

47.                       Бібліотека та енциклопедія з географії

48.                       http://planetolog.ru

49.                       http://www.rgo.ru

50.                       Російська географічна спільнота.

51.                       http://www.geografia.ru

52.                       Спільнота мандрівників "Географія".

53.                       http://geo2000.nm.ru

54.                       Географічний портал.

55.                       http://geo-tur.narod.ru

56.                       http://www.mirkart.ru

57.                       http://www.flags.ru

58.                       Всі прапори світу.

59.                       http://www.karty.narod.ru

60.                       Тут розміщені, розміщуються або будуть розміщені самі "невловимі" карти у світі.

61.                       http://geo.historic.ru

62.                       Країни світу. Географічний довідник.

63.                       http://www.geoport.ru

64.                       Короткі географічні довідки по країнам світу.

65.                       http://afromberg.narod.ru

66.                       Уроки географії та економіки. Сайт вчителя географії А.Е. Фромберга.

67.                       http://materiki.h18.ru

68.                       http://www.watermap.com.ua

69.                       "У пошуках чистої води" - екологічна подорож.

70.                       http://osvitanet.com.ua

71.                       Навчально-методичний сайт ПрАТ "Інститут передових технологій".