КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ ВИВЧЕННЯ

КУРСУ «ЗАГАЛЬНА ГЕОГРАФІЯ», 6 КЛАС

(70 год на рік, 2 години на тиждень)

Метою вивчення наскрізної змістової лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» є формування в учнів соціальної активності, відповідальності й екологічної свідомості, щоб вони зберігали і захищали довкілля і усвідомлювали сталий розвиток, були готові брати участь у вирішенні питань довкілля і розвитку суспільства.

Учнів 6 класів орієнтують на формування:

-       готовності до оцінки наслідків діяльності людини щодо природного середовища; застосування знань у справі охорони природи; оцінку значення та впливу природних компонентів для життя та діяльності людини;

-       безпечної поведінки в умовах несприятливих фізико-географічних явищ  і  процесів;

-       різних форм діяльності екологічного змісту: підготовку повідомлень про антропогенні ландшафти і природоохоронні об’єкти свого краю, інформування про них населення своєї місцевості (створення листівок, екологічних знаків, брошур, розміщення інформації на сайті навчального закладу тощо), участь у заходах з охорони довкілля, які проводять у школі, населеному пункті та регіоні, країні.

Метою вивчення наскрізної змістової лінії «Громадянська відповідальність» є формування відповідального члена громади і суспільства, що розуміє принципи і механізми функціонування суспільства, а також важливість національної ініціативи; спирається у своїй діяльності на культурні традиції і вектори розвитку держави.

Учнів 6 класів орієнтують на:

-       виховання ставлення учня як громадянина до природи; уміння захищати природу;

-       уміння працювати в групі над географічними дослідженнями та проектами на засадах співробітництва;

-       використання способів діяльності та моделі поведінки, які задовольняють власні інтереси та не порушують права інших громадян;

-       участь у активній природоохоронній роботі своєї місцевості.

Вивченням наскрізної змістової лінії «Здоров’я і безпека» прагнуть сформувати учня духовно, емоційно, соціально і фізично повноцінним членом суспільства, який здатний вести здоровий спосіб життя, допомагати у формуванні безпечного здорового життєвого середовища.

Учнів 6 класів орієнтують на:

-       застосовування знань про лікарські рослини,  отруйні рослини і тварини на прикладі природних комплексів своєї місцевості;

-       формування установок на використання здорового та безпечного харчування й безпечної поведінки під час навчальних екскурсій і польових досліджень;

-       виявлення і розуміння впливу метеорологічних чинників на стан здоров’я людини;

-       розуміння значення для здоров’я людини  мінеральних лікувальних і столових вод.

Метою вивчення наскрізної змістової лінії «Підприємливість і фінансова грамотність» є забезпечення кращого розуміння молодим поколінням українців практичних аспектів фінансових питань (здійснення заощаджень, інвестування, запозичення, страхування, кредитування тощо); розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі.

Учнів 6 класів орієнтують на:

-       уміння представляти себе і свої досягнення; вести розрахунки, ухвалювати рішення;

-       розроблення заходів щодо утилізації побутових відходів у своєму населеному пункті.

 

Скорочення: ЕБСР – екологічна безпека та сталий розвиток, ЗБ – здоров’я і безпека, ГВ – громадянська відповідальність, ПФГ – підприємливість і фінансова грамотність

 

Дата проведення

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів

Тема уроку

Практична складова

Наскрізні змістові лінії

Підручник

Атлас

Зош.практ/Практикум

 

 

ВСТУП

1

 

Учень/учениця

Знаннєвий компонент:

називає об’єкти вивчення географії, складові географічної науки, 

Діяльнісний компонент:

виконує спостереження за змінами у природі;

Ціннісний компонент:

використовує результати власних спостережень у повсякденній діяльності;

обґрунтовує на конкретних прикладах значення  географії для життєдіяльності людини.

Географія як наука про Землю, її природу, населення та його господарську діяльність, про взаємодію природи і людства. Значення географічних знань та умінь для життєдіяльності людини

Дослідження

Спостереження за змінами у природі.

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ

 

 

 

2

 

Учень/учениця

Знаннєвий компонент:

називає основні джерела географічних знань та методи географічних досліджень.

Діяльнісний компонент:

добирає географічну інформацію з різних джерел та визначає її корисність для себе;

виконує спостереження за змінами у природі;

складає перелік джерел географічної інформації, які є вдома.

Ціннісний компонент:

використовує результати власних спостережень у повсякденній діяльності;

обґрунтовує на конкретних прикладах значення  географії для життєдіяльності людини.

Основні друковані та електронні джерела географічної інформації, їх значення. Методи географічних досліджень. Особливості організації власних географічних спостережень.

Дослідження

Спостереження за змінами у природі.

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ

 

 

 

 

РОЗДІЛ І. Розвиток географічних знань про Землю

3

 

Знаннєвий компонент:

називає особливості зображення Землі на картах у давнину.

Діяльнісний компонент:

добирає  з різних джерел додаткову інформацію про пізнання і дослідження Землі у давнину;

зіставляє карти Ератосфена і Птолемея з сучасною картою;

складає короткі повідомлення про пізнання Землі у давнину (із  залученням  членів  родини).

Ціннісний компонент:

оцінює внесок античних учених у становлення географії як науки.

Тема 1. Уявлення про Землю у давнину

Уявлення про форму Землі. Зображення  Землі на картах Ератосфена, Птолемея.

 

ГВ, ПФГ

 

 

 

4

 

Знаннєвий компонент:

називає відомих мореплавців та мандрівників  (Марко Поло, Христофора  Колумба, Фернана Магеллана), які здійснили видатні географічні відкриття в різні епохи.

Діяльнісний компонент:

добирає з різних джерел додаткову інформацію про пізнання і дослідження Землі;

простежує за картою маршрути мандрівників і дослідників.

Ціннісний компонент:

робить висновки про значення навколосвітніх подорожей для розширення знань про Землю

Тема 2. Відкриття нових земель та навколосвітні подорожі

Відкриття нових земель. Навколосвітні подорожі

 

ГВ, ПФГ

 

 

 

5

 

Знаннєвий компонент:

називає сучасні  географічні дослідження.

Діяльнісний компонент:

добирає з різних джерел додаткову інформацію про пізнання і дослідження Землі на сучасному етапі;

аналізує інформацію про географічні дослідження у ХХ та на початку ХХІ ст.;

порівнює дослідження Землі у сучасну добу з тими, що мали місце в більш ранні епохи;

складає за допомогою членів родини короткі повідомлення про власні подорожі, які ілюструє малюнками, фотографіями, міні-презентаціями.

Ціннісний компонент:

визначає роль сучасних досліджень у підвищенні добробуту людства

Тема 3. Сучасні дослідження

Дослідження Землі у  ХХ  і на початку ХХІ ст.

 

ГВ

 

 

 

6

 

 

Самостійна робота з тем «Вступ. Розвиток географічних знань про Землю»

 

 

 

 

 

 РОЗДІЛ ІІ. Земля на плані та карті

Тема 1. Орієнтування на місцевості

7

 

Знаннєвий компонент:

називає різні способи орієнтування на місцевості;

пояснює способи орієнтування на місцевості.

Діяльнісний компонент:

порівнює інструментальні та візуальні способи орієнтування на місцевості.

Ціннісний компонент:

оцінює практичне значення вміння орієнтуватися на місцевості;

робить висновки про важливість орієнтування для збереження власного життя та безпеки під час подорожей та екскурсій

Способи орієнтування на місцевості. Визначення напрямків на місцевості.

 

ЗБ

 

 

 

8

 

Діяльнісний компонент:

користується компасом для визначення сторін горизонту  та  азимуту;

визначає азимут та напрямки на різні об’єкти на місцевості поблизу школи;

складає схему маршруту руху;

порівнює інструментальні та візуальні способи орієнтування на місцевості.

Ціннісний компонент:

оцінює практичне значення вміння орієнтуватися на місцевості;

робить висновки про важливість орієнтування для збереження власного життя та безпеки під час подорожей та екскурсій

Компас. Поняття про азимут.

 

ЗБ

 

 

 

Тема 2. Способи зображення Землі

9

 

Знаннєвий компонент:

називає способи зображення Землі, відмінності між планом і топографічним планом та картою,

Діяльнісний компонент:

порівнює зображення місцевості на глобусі, аерофотознімку та космічному знімку, плані, карті.

Ціннісний компонент:

оцінює практичне значення плану та географічних карт для себе і своєї родини

Особливості та відмінності зображення земної поверхні на глобусі, аерофотознімках, космічних знімках, планах, картах.

 

ЗБ

 

 

 

10

 

Знаннєвий компонент:

називає види масштабів, об’єкти місцевості за планом та його умовні  знаки;

вміє читати план та карту, використовуючи умовні знаки та легенду карти;

поясню євідмінності різних видів масштабу

Діяльнісний компонент:

визначає масштаб плану і карти,

вимірює відстані на плані і карті за допомогою масштабу;

розв’язує задачі з різними видами масштабу;

Ціннісний компонент:

оцінює практичне значення плану та географічних карт для себе і своєї родини

Масштаб та його види. Умовні знаки плану

 

ЗБ

 

 

 

11

 

Знаннєвий компонент:

називає відмінності абсолютною і відносною висотою місцевості,

Діяльнісний компонент:

визначає абсолютну і відносну висоту місцевості за допомогою горизонталей та за шкалою висот;

Абсолютна і відносна висота місцевості, їх визначення за допомогою горизонталей та за шкалою висот

 

ЗБ

 

 

 

12

 

Знаннєвий компонент:

називає об’єкти місцевості за планом та його умовні  знаки;

вміє читати план та карту, використовуючи умовні знаки та легенду карти;

пояснює особливості орієнтування плану місцевості.

Діяльнісний компонент:

вимірює відстані на плані і карті за допомогою масштабу;

Ціннісний компонент:

оцінює практичне значення плану та географічних карт для себе і своєї родини

План, його основні ознаки. Визначення напрямів на плані. Читання плану.

 

ЗБ

 

 

 

13

 

Діяльнісний компонент:

визначає масштаб плану і карти, абсолютну і відносну висоту місцевості за допомогою горизонталей та за шкалою висот;

вимірює відстані на плані і карті за допомогою масштабу;

розв’язує задачі з різними видами масштабу;

 

Практична робота № 1 Розв’язування задач з використанням різних видів масштабу, визначення відстаней, напрямків та абсолютних відносних висот  на топографічному плані

ЗБ

 

 

 

14

 

Знаннєвий компонент:

вміє читати план та карту, використовуючи умовні знаки та легенду карти;

Діяльнісний компонент:

визначає масштаб плану і карти, вимірює відстані на плані і карті за допомогою масштабу;

Ціннісний компонент:

оцінює практичне значення плану та географічних карт для себе і своєї родини

Географічні карти, їх  елементи. Легенда карти. Масштаб карт.

 

ЗБ

 

 

 

15

 

Ціннісний компонент:

оцінює практичне значення плану та географічних карт для себе і своєї родини

Географічні атласи. Практичне значення карт.

 

ЗБ

 

 

 

Тема 3. Географічні координати

16

 

Знаннєвий компонент:

називає лінії градусної сітки: паралелі, меридіани, екватор, нульовий меридіан, ознаки понять «географічна широта», «географічна довгота»;

пояснює відмінності між географічною широтою і географічною довготою.

Діяльнісний компонент:

користується градусною сіткою для визначення географічних координат;

визначає географічні координати об`єктів населених пунктів;

порівнює географічну широту і географічну довготу за градусними вимірами.

Ціннісний компонент:

оцінює практичне значення знань про географічні  координати

Градусна сітка на глобусі й географічній карті. Поняття про географічні координати.

 

 

 

 

 

17

 

Знаннєвий компонент:

називає лінії градусної сітки: паралелі, меридіани, екватор, нульовий меридіан, ознаки понять «географічна широта», «географічна довгота»;

пояснює відмінності між географічною широтою і географічною довготою.

Діяльнісний компонент:

користується градусною сіткою для визначення географічних координат;

визначає географічні координати об`єктів населених пунктів;

порівнює географічну широту і географічну довготу за градусними вимірами.

Ціннісний компонент:

оцінює практичне значення знань про географічні  координати

Правила відліку географічної широти і географічної довготи. Географічні координати свого населеного пункту.

Практична робота 2.

Визначення географічних координат за географічною картою

 

 

 

 

18

 

 

Тестування з розділу «Земля на плані та карті»

 

 

 

 

 

РОЗДІЛ ІІІ. Оболонки Землі

Тема 1. Літосфера

19

 

Знаннєвий компонент:

називає внутрішні шари Землі, склад материкової та океанічної земної кори, суттєві ознаки понять «літосфера», «земна кора»;

Внутрішня будова Землі.

 

ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

20

 

Знаннєвий компонент:

називає суттєві ознаки понять «літосфера», «земна кора»;

наводить приклади і показує на карті літосферні плити;

Будова літосфери, її властивості.

Літосферні плити, наслідки їх переміщення.

 

ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

21

 

Ціннісний компонент:

пояснює вплив внутрішніх процесів на формування рельєфу земної поверхні;

аналізує причини і наслідки  внутрішніх  процесів

Внутрішні процеси, що зумовлюють зміни в земній корі та на поверхні земної кулі. Рухи земної кори.

 

ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

22

 

Знаннєвий компонент:

наводить приклади і показує на карті  сейсмічні пояси, найбільші вулкани

знає правила поведінки під час землетрусу;

Діяльнісний компонент:

позначаєна контурній карті:

вулкани:Ключевська Сопка, Етна, Кракатау;

Ціннісний компонент:

пояснює вплив внутрішніх процесів на формування рельєфу земної поверхні;

аналізує причини і наслідки внутрішніх  процесів

Землетруси. Вулканізм і вулкани, гейзери. Сейсмічні пояси Землі.

Практична робота 3 (початок).

Позначення на контурній карті вулканів

ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

23

 

Ціннісний компонент:

пояснює вплив внутрішніх і зовнішніх процесів на формування рельєфу земної поверхні;

аналізує причини і наслідки зовнішніх  і внутрішніх  процесів

Зовнішні процеси, що зумовлюють зміну земної кори. Вивітрювання, робота вітру, текучих і підземних вод, льодовиків.

 

ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

24

 

Знаннєвий компонент:

називає суттєві ознаки понять «мінерали», «гірські породи», «корисні копалини»;

наводить приклади магматичних, осадових і метаморфічних гірських порід.

Діяльнісний компонент:

розрізняє  магматичні, осадові й метаморфічні гірські породи;

Мінерали, гірські породи. Корисні копалини та їх значення у житті та діяльності людини

 

ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

25

 

Знаннєвий компонент:

називає суттєві ознаки понять «рельєф», «рівнини», «гори», форми рельєфу своєї місцевості;

наводить приклади і показує на карті  різні, у тому числі й унікальні форми рельєфу;

Діяльнісний компонент:

визначає абсолютну і відносну висоту  рівнин за шкалою висот;

позначаєна контурній карті:

рівнини:Східноєвропейська, Західносибірська, Амазонська низовина, Лаврентійська височина, Середньосибірське, Бразильське плоскогір’я;

Основні форми рельєфу суходолу – гори і рівнини. Різноманітність та утворення рівнин на суходолі. Найбільші за площею рівнини світу.

Практична робота 3 (продовження).

Позначення на контурній карті рівнин

ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

26

 

Знаннєвий компонент:

називає суттєві ознаки понять «гори», форми рельєфу своєї місцевості;

наводить приклади і показує на карті  різні, у тому числі й унікальні форми рельєфу;

Діяльнісний компонент:

визначає абсолютну і відносну висоту  рівнин і гір за шкалою висот;

позначаєна контурній карті:

гори: Карпати, Кримські, Альпи, Уральські, Кордильєри, Кавказ, Гімалаї з вершиною Джомолунгма, Анди;

порівнює рівнини і  гори за висотою, походженням, розміщенням на суходолі або в океанах.

Різноманітність та утворення гір на суходолі. Найвищі і найдовші гори світу.

Практична робота 3 (продовження).

Позначення на контурній карті гір

ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

27

 

Знаннєвий компонент:

наводить приклади і показує на карті  різні, у тому числі й унікальні форми рельєфу;

Діяльнісний компонент:

порівнює рівнини і  гори за висотою, походженням, розміщенням на суходолі або в океанах.

Рельєф дна океану. Серединно-океанічні хребти – найвищі і найдовші гори Світового океану.

 Практична робота 3 (закінчення).

Позначення на контурній карті серединно-океанічних хребтів

ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

28

 

Знаннєвий компонент:

називає форми рельєфу своєї місцевості;

наводить приклади і показує на карті  різні, у тому числі й унікальні форми рельєфу;

Ціннісний компонент:

оцінює  діяльність людини та її вплив на рельєф;

висловлює  судження  щодонеобхідності  охорони  унікальних форм рельєфу;

пояснює вплив внутрішніх і зовнішніх процесів на формування рельєфу земної поверхні;

аналізує причини і наслідки зовнішніх  і внутрішніх  процесів

Унікальні форми рельєфу земної кулі, їх охорона.

 

 

ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

29

 

 

Контрольна робота з теми «Літосфера»

 

 

 

 

 

Тема 2. Атмосфера

30

 

 

Будова атмосфери, властивості повітря в тропосфері.

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ

 

 

 

31

 

Діяльнісний компонент:

спостерігає і фіксує зміни елементів погоди: температури повітря

визначає показники температури повітря та їх зміни з висотою,

добирає відповідні джерела географічної інформації для ознайомлення з атмосферними процесами;

користується термометром;

аналізує зміни температури повітря року та їх розподіл на Землі за картою

Добовий і річний хід температури повітря, причини його  коливання. Кліматична карта. 

Спостереження за зміною температури повітря

ЕБСР, ЗБ, ГВ

 

 

 

32

 

Знаннєвий компонент:

називає теплові пояси Землі;

Діяльнісний компонент:

спостерігає і фіксує зміни елементів погоди: температури повітря;

добирає відповідні джерела географічної інформації для ознайомлення з атмосферними процесами;

аналізує зміни температури повітря, протягом доби, сезону, року та їх розподіл на Землі за картою;

Теплові пояси Землі. Практичне значення вимірювання температури повітря.

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ

 

 

 

33

 

Діяльнісний компонент:

спостерігає і фіксує зміни елементів погоди: атмосферного тиску;

визначає показники атмосферного тиску та їх зміни з висотою;

добирає відповідні джерела географічної інформації для ознайомлення з атмосферними процесами;

користується барометром;

аналізує зміни атмосферного тиску протягом доби, сезону, року та їх розподіл на Землі за картою;

Атмосферний тиск: причини і наслідки його зміни в тропосфері. Вимірювання атмосферного тиску.

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ

 

 

 

34

 

Діяльнісний компонент:

розв’язує задачі на зміну температури повітря, атмосферного тиску з висотою.

 

Практична робота 4.

Розв’язування задач на зміну температури повітря й атмосферного тиску з висотою

ЕБСР, ЗБ, ГВ

 

 

 

35

 

Діяльнісний компонент:

спостерігає і фіксує зміни елементів погоди: вітру;

визначає швидкість  вітру;

добирає відповідні джерела географічної інформації для ознайомлення з атмосферними процесами;

Вітер: причини виникнення, напрямки, сила, швидкість вітру, їх визначення сучасними приладами й візуально. Утворення бризу

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ

 

 

 

36

 

Діяльнісний компонент:

спостерігає і фіксує зміни елементів погоди: вологості повітря;

добирає відповідні джерела географічної інформації для ознайомлення з атмосферними процесами;

користується гігрометром;

порівнює погоду різних типів у своїй місцевості в різні пори року та її вплив на здоров’я людей;

Вода в атмосфері: випаровування, вологість повітря, зміни вологості повітря.

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ

 

 

 

37

 

Знаннєвий компонент:

наводить приклади хмар, різних за формою;

Діяльнісний компонент:

спостерігає і фіксує зміни елементів погоди: хмар, хмарності;

добирає відповідні джерела географічної інформації для ознайомлення з атмосферними процесами;

користується термометром, барометром, гігрометром;

Хмари і туман, відмінності в їх утворенні. Форми хмар, хмарність.

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ

 

 

 

38

 

Діяльнісний компонент:

спостерігає і фіксує зміни елементів погоди: опадів;

добирає відповідні джерела географічної інформації для ознайомлення з атмосферними процесами;

Опади, що випадають з хмар та з повітря, їх види, вимірювання. Карта розподілу опадів.

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ

 

 

 

39

 

Знаннєвий компонент:

називає суттєві ознаки понять «погода», «синоптична карта», елементи погоди, світові центри спостереження за погодою;

наводить приклади прогнозів погоди;

пояснює  причини і наслідки зміни погоди.

Діяльнісний компонент:

визначає типи погоди, що переважають у своїй місцевості;

добирає відповідні джерела географічної інформації для ознайомлення з атмосферними процесами;

порівнює погоду різних типів у своїй місцевості в різні пори року та її вплив на здоров’я людей;

Ціннісний компонент:

оцінює вплив стану повітря на здоров”я людини;

робить висновки про значення прогнозу погоди для життя  і  діяльності людини

Погода, її елементи, мінливість. Характерна погода за сезонами у своїй місцевості. Служба погоди, практичне значення прогнозів погоди.

 

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ

 

 

 

40

 

Діяльнісний компонент:

будує графіки ходу температури, діаграми розподілу опадів за певний період, розу вітрів;

добирає відповідні джерела географічної інформації для ознайомлення з атмосферними процесами;

Ціннісний компонент:

робить висновки про значення прогнозу погоди для життя  і  діяльності людини

 

Практична робота 5.

Складання графіка зміни температури повітря, діаграм хмарності та опадів, рози вітрів, їх аналіз

ЕБСР, ЗБ, ГВ

 

 

 

41

 

Знаннєвий компонент:

називає суттєві ознаки понять «клімат»

Клімат та основні кліматотвірні чинники.

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ

 

 

 

42

 

Знаннєвий компонент:

наводить приклади  основних типів клімату;

пояснює  причини і наслідки зміни погоди і клімату.

Діяльнісний компонент:

добирає відповідні джерела географічної інформації для ознайомлення з атмосферними процесами;

Ціннісний компонент:

оцінює вплив стану повітря на здоров”я людини;

робить висновки про значення прогнозу погоди для життя  і  діяльності людини

Карта кліматичних поясів. Зміни клімату. Вплив людини на атмосферу.

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ

 

 

 

43

 

 

Тестування з теми «Атмосфера».

 

 

 

 

 

Тема 3. Гідросфера

44

 

Діяльнісний компонент:

визначає особливості розподілу води між Світовим океаном і водами суходолу за відповідною діаграмою

Загальна кількість води на Землі, її розподіл між частинами гідросфери.

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

45

 

Знаннєвий компонент:

називає суттєві ознаки понять  «океан», «море», «затока», «протока»;

наводить приклади морів, заток, проток;

Діяльнісний компонент:

позначає на контурній карті назви:

морів:Чорне, Середземне, Червоне, Балтійське, Баренцове;

проток: Гібралтарська, Магелланова, Дрейка, Берінгова;

заток:Біскайська, Бенгальська, Мексиканська, Гвінейська;

западини:Маріанська;

Світовий океан та його частини: океани, моря, затоки, протоки. Шкала глибин, визначення глибин океанів і морів.

Практична робота 6 (початок).

Позначення на контурній карті морів, проток, заток

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

46

 

Знаннєвий компонент:

називає суттєві ознаки понять «острів»;

наводить приклади островів;

Діяльнісний компонент:

позначає на контурній карті назви:

островів:Велика Британія, Гренландія, Мадагаскар, Нова Гвінея;

півостровів:Скандинавський, Кримський, Аравійський, Індостан, Сомалі, Лабрадор;

Острови в Океані.

Практична робота 6 (продовження).

Позначення на контурній карті островів

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

47

 

 

Властивості вод Світового океану.

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

48

 

Знаннєвий компонент:

називає суттєві ознаки понять  «океанічна течія»

пояснює причини і наслідки рухів води в Світовому океані;

Рухи води в Океані.

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

49

 

Ціннісний компонент:

оцінює вплив людини на різні частини гідросфери

Життя в океанах і морях. Багатства вод світового океану. Океан та людина.

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

50

 

Знаннєвий компонент:

називає суттєві ознаки понять «річка»

наводить приклади річок

Діяльнісний компонент:

розрізняє способи зображення вод суходолу на плані та карті;

позначає на контурній карті назви:

річок: Дніпро, Дунай, Янцзи, Ніл, Амазонка, Міссісіпі;

Води суходолу – поверхневі і підземні. Річка: річкова система, басейн річки, річкова долина. Найдовші, найбільші за площею басейну і найповноводніші річки світу.

Практична робота 6 (продовження).

Позначення на контурній карті річок

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

51

 

Знаннєвий компонент:

пояснює особливості живлення і режиму вод суходолу;

знає і розуміє негативні наслідки паводків, повеней і цунамі.

Діяльнісний компонент:

визначає залежність напрямку і характеру течії річок від рельєфу, видів живлення та режиму вод суходолу від клімату;

Пороги і водоспади. Живлення, водний режим і робота річок.

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

52

 

Знаннєвий компонент:

називає суттєві ознаки понять  «озеро»;

наводить приклади озер;

пояснює особливості живлення і режиму вод суходолу;

Діяльнісний компонент:

визначає видів живлення та режиму вод суходолу від клімату;

розрізняє способи зображення вод суходолу на плані та карті, озера за походженням їхніх улоговин і стоком;

позначає на контурній карті назви:

озер:Каспійське, Великі озера, Байкал, Вікторія.

Озера, їх різноманітність за площею, походженням озерних улоговин, солоністю. Найбільші і найглибші озера земної кулі. 

Практична робота 6 (закінчення).

Позначення на контурній карті озер

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

53

 

Знаннєвий компонент:

називає суттєві ознаки понять  «болото»;

наводить приклади штучних водойм;

пояснює особливості живлення і режиму вод суходолу;

Діяльнісний компонент:

розрізняє способи зображення вод суходолу на плані та карті, типи боліт, штучні водойми;

Болота, особливості їх утворення та поширення. Штучні водойми і водотоки: ставки, водосховища, канали. 

 

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

54

 

Знаннєвий компонент:

називає суттєві ознаки понять  «льодовик», «багаторічна мерзлота»

Діяльнісний компонент:

розрізняє способи зображення вод суходолу на плані та карті, покривні та гірські льодовики,

Льодовики – багаторічні природні скупчення льоду. Особливості утворення і поширення льодовиків. Багаторічна мерзлота – підземне зледеніння. Утворення і поширення багаторічної мерзлоти.

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

55

 

Знаннєвий компонент:

називає суттєві ознаки понять  «підземні води»;

Діяльнісний компонент:

розрізняє типи підземних вод;

Ціннісний компонент:

оцінює роль води для життєдіяльності людини та використання мінеральних і термальних вод у господарській діяльності, вплив людини на різні частини гідросфери;

Підземні води, умови їх утворення і залягання в земній корі. Термальні й мінеральні води.

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

56

 

Знаннєвий компонент:

знає і розуміє негативні наслідки паводків, повеней і цунамі.

Ціннісний компонент:

оцінює роль води для життєдіяльності людини та використання мінеральних і термальних вод у господарській діяльності, вплив людини на різні частини гідросфери;

робить висновки про вплив якості питної води на здоров’я людини

Значення вод суходолу для природи і людини. Охорона вод Світового океану і суходолу.

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

57

 

 

Контрольна робота з теми «Гідросфера».

 

 

 

 

 

Тема 4. Біосфера та ґрунти

58

 

Знаннєвий компонент:

називаєкомпоненти біосфери, суттєві ознаки понять «біосфера»,  «рослинність», «тваринний світ», види рослин і тварин, які поширені у своїй місцевості;

пояснює особливості поширення живих організмів на земній кулі за допомогою карт,

Діяльнісний компонент:

порівнює види рослин і тварин, що поширені на різних широтах земної кулі.

Складові біосфери, особливості їх поширення на земній кулі.

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

59

 

Знаннєвий компонент:

називає суттєві ознаки понять «ґрунти»

пояснює особливості поширення ґрунтів на земній кулі за допомогою карт, вплив людини на компоненти біосфери.

Діяльнісний компонент:

порівнює види рослин і тварин, що поширені на різних широтах земної кулі.

Ціннісний компонент:

оцінює значення ґрунтів, рослинності і тваринного світу для життєдіяльності людини;

пропонує власні заходи зі збереження тваринного та рослинного світу своєї місцевості

Властивості ґрунтів. Ґрунтовий покрив, карта ґрунтів. Вплив господарської діяльності людини на ґрунтовий покрив, рослинність і тваринний світ суходолу та океану.

 

ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ

 

 

 

Тема 5. Природні комплекси

60

 

Знаннєвий компонент:

називає суттєві ознаки понять «природний комплекс», компоненти природного комплексу;

наводить приклади природних комплексів та комплексів, змінених людиною, у своїй місцевості;

пояснює на конкретних прикладах наслідки взаємодії літосфери, атмосфери, гідросфери, біосфери.

Природні комплекси (ландшафти) як наслідок взаємозв’язків компонентів природи.

 

ЕБСР, ЗБ

 

 

 

61

 

Знаннєвий компонент:

називає суттєві ознаки понять «географічна оболонка»

наводить приклади природних комплексів та комплексів, змінених людиною, у своїй місцевості;

Географічна оболонка – найбільший природний комплекс Землі, її межі, властивості.

 

ЕБСР, ЗБ

 

 

 

62

 

Знаннєвий компонент:

називає суттєві ознаки понять  «природна зона»;

наводить приклади природних комплексів та комплексів, змінених людиною, у своїй місцевості;

Діяльнісний компонент:

порівнює особливості основних природних зон Землі;

дотримується правил безпеки і поведінки під час екскурсії.

Ціннісний компонент:

оцінює вплив людини на природні комплекси у своїй місцевості та  значення знань про природні комплекси для її життєдіяльності

Природні зони Землі, їх особливості

 

ЕБСР, ЗБ

 

 

 

63

 

Діяльнісний компонент:

дотримується правил безпеки і поведінки під час екскурсії.

Ціннісний компонент:

оцінює вплив людини на природні комплекси у своїй місцевості та  значення знань про природні комплекси для її життєдіяльності

 

 

Практична робота 7 (на вибір)

а. Складання опису одного з природних комплексів своєї місцевості (за типовим планом).

б. Екскурсія у природний комплекс своєї місцевості

ЕБСР, ЗБ

 

 

 

РОЗДІЛ ІV. Планета людей

Тема 1. Кількість і розміщення населення на Землі

64

 

Знаннєвий компонент:

називає кількість населення на Землі та в Україні

Діяльнісний компонент:

аналізує карти густоти населення;

порівнює густоту населення в різних регіонах земної кулі.

Кількість населення Землі. Розселення населення на Землі. Найбільш заселені території земної кулі.

 

ГВ, ЕБСТ

 

 

 

65

 

Знаннєвий компонент:

називає людські раси;

Діяльнісний компонент:

аналізує карти людських рас;

порівнює людські раси за зовнішніми ознаками,

Ціннісний компонент:

усвідомлює толерантне ставлення до представників людських рас і народів світу;

Людські раси. Дослідження М.М. Миклухо-Маклая. Найчисленніші народи світу.

 

 

ГВ, ЕБСТ

 

 

 

66

 

Знаннєвий компонент:

вміє читати політичну карту.

Діяльнісний компонент:

показує на карті найбільші за площею та кількістю населення держави світу і держави-сусіди України;

Найбільші за площею та чисельністю населення держави світу на політичній карті світу

Практична робота 8.

Позначення на контурній карті кордонів найбільших держав та їх столиць

ГВ, ЕБСТ

 

 

 

67

 

Знаннєвий компонент:

вміє читати політичну карту.

Діяльнісний компонент:

показує на карті найбільші за площею та кількістю населення держави світу і держави-сусіди України;

Держави-сусіди України на політичні карті світу.

 

ГВ, ЕБСТ

 

 

 

68

 

Діяльнісний компонент:

характеризує види господарської діяльності та її наслідки у своєму населеному пункті;

Ціннісний компонент:

оцінюєвплив людини на природу, рівень забруднення навколишнього середовища в результаті різних видів господарської діяльності;

висловлює судження про  заходи

 щодо усунення негативних наслідків господарської діяльності у своєму населеному пункті;

розробляє за допомогою членів родини міні-проект з утилізації побутових відході

Зміни складових географічної оболонки людством. Зміни природних комплексів Землі. Забруднення довкілля та його охорона.

Дослідження

Розробка міні-проекту з утилізації побутових відходів

ГВ, ЕБСТ

 

 

 

69

 

 

Самостійна робота з тем «Біосфера та ґрунти. Природні комплекси. Планета людей».

 

 

 

 

 

70

 

 

Повторення за рік

 

 

 

 

 

 

 

Рекомендовані Інтернет – ресурси    

1.     http://geografica.net.ua – географічний портал

2.     http://geografica.net.ua/publ/galuzi_geografiji/fizichna_geografija_ukrajini/geoekologichna_situacija_v_ukrajini/39-1-0-562 - опис геоекологічної ситуації в Україні

3.     http://uk.wikipedia.org/wiki - Вікіпедія - вільна енциклопедія

4.     http://uk.wikipedia.org/wiki/ Кислотні_дощі - стаття про кислотні опади

5.     http://uk.wikipedia.org/wiki/ Парниковий_ефект - стаття про парниковий ефект

6.     http://www.menr.gov.ua/ - Міністерство екології і природних ресурсів України

7.     http://osvita.ua/vnz/reports/ecology - освітній портал

8.     http://www.climateinfo.org.ua – інформаційний центр зі зміни клімату

9.     http://greenhouseeffe.at.ua/ - екологічний портал

10.                       http://vk.com/greenpeace_ua - офіційна група Грінпіс в Україні

11.                       http://www.chnpp.gov.ua/ - офіційний сайт Чорнобильської АЕС

12.                       http://shodennik.ua

13.                       http://school.xvatit.com

14.                       Гіпермаркет знань.

15.                       http://klasnaocinka.com.ua

16.                       http://www.osvita.org.ua

17.                       http://ukped.com

18.                       http://uchiteli.com.ua

19.                       http://shkola.ua

20.                       http://teacherjournal.com.ua

21.                       http://www.ednu.kiev.ua

22.                       http://myeducation.com.ua

23.                       http://window.edu.ru

24.                       Єдине вікно доступу до освітніх ресурсів (Росія).

25.                       http://svitosvit.ua

26.                       http://den-za-dnem.ru

27.                       http://www.intellect-invest.org.ua

28.                       http://znannya.info

29.                       http://www.obrazovanie.by

30.                       http://rg-zigzag.com.ua

31.                       https://sites.google.com/site/ulejconf

32.                       http://adu.by

33.                       http://infourok.ru

34.                       http://timo.com.ua

35.                       Тестування і моніторинг в освіти.

36.                       Географія http://geosite.com.ua

37.                       Географічний портал.

38.                       http://geo2000.nm.ru

39.                       http://worldgeo.ru

40.                       Проект "Всесвітня Географія".

41.                       http://geo.1september.ru

42.                       http://geographer.ru

43.                       Сайт "Географія".

44.                       http://maps.yandex.ru

45.                       Яндекс.Карти.

46.                       http://www.geoman.ru

47.                       Бібліотека та енциклопедія з географії

48.                       http://planetolog.ru

49.                       http://www.rgo.ru

50.                       Російська географічна спільнота.

51.                       http://www.geografia.ru

52.                       Спільнота мандрівників "Географія".

53.                       http://geo2000.nm.ru

54.                       Географічний портал.

55.                       http://geo-tur.narod.ru

56.                       http://www.mirkart.ru

57.                       http://www.flags.ru

58.                       Всі прапори світу.

59.                       http://www.karty.narod.ru

60.                       Тут розміщені, розміщуються або будуть розміщені самі "невловимі" карти у світі.

61.                       http://geo.historic.ru

62.                       Країни світу. Географічний довідник.

63.                       http://www.geoport.ru

64.                       Короткі географічні довідки по країнам світу.

65.                       http://afromberg.narod.ru

66.                       Уроки географії та економіки. Сайт вчителя географії А.Е. Фромберга.

67.                       http://materiki.h18.ru

68.                       http://www.watermap.com.ua

69.                       "У пошуках чистої води" - екологічна подорож.

70.                       http://osvitanet.com.ua

71.                       Навчально-методичний сайт ПрАТ "Інститут передових технологій".