КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
З КУРСУ ГЕОГРАФІЯ «УКРАЇНА І СВІТОВЕ ГОСПОДАРСТВО» 9 КЛАС
Скорочення: ЕБСР – екологічна безпека та сталий розвиток, ЗБ – здоров’я і безпека, ГВ – громадянська відповідальність, ПФГ – підприємливість і фінансова грамотність
Метою вивчення наскрізної змістової лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» є формування в учнів соціальної активності, відповідальності й екологічної свідомості, щоб вони зберігали і захищали довкілля і усвідомлювали сталий розвиток, були готові брати участь у вирішенні питань довкілля і розвитку суспільства.
Учнів 9 класів орієнтують на формування:
- цілісної наукової картини світу, адекватного розуміння особливостей розвитку сучасного світу;
- розуміння єдності та гармонії між природним середовищем, розвитком матеріального виробництва та рівня зростання соціальних стандартів населення в умовах сталого розвитку;
- уміння застосовувати знання під час прогнозування наслідків впливу людини на природу, визначення правил своєї поведінки в сучасних умовах навколишнього середовища та територій техногенного забруднення;
- умінь робити висновки про місце України у розв’язанні глобальних проблем людства.
Метою вивчення наскрізної змістової лінії «Громадянська відповідальність» є формування відповідального члена громади і суспільства, що розуміє принципи і механізми функціонування суспільства, а також важливість національної ініціативи; спирається у своїй діяльності на культурні традиції і вектори розвитку держави.
Учнів 9 класів орієнтують на:
- ухвалення індивідуальних і колективних рішень, зважаючи на інтереси й потреби громадян, представників певної спільноти, суспільства та держави;
- готовність брати участь у громадській природоохоронній діяльності й нести відповідальність за свої дії та вчинки;
- формування споживчої поведінки, орієнтованої на національного виробника; раціонального ресурсоспоживання на побутовому, регіональному національному і глобальному рівнях;
- усвідомлення глобальної взаємозалежності й особистої відповідальності під час вивчення світової економіки та національного господарства.
Вивченням наскрізної змістової лінії «Здоров’я і безпека» прагнуть сформувати учня духовно, емоційно, соціально і фізично повноцінним членом суспільства, який здатний вести здоровий спосіб життя, допомагати у формуванні безпечного здорового життєвого середовища.
Учнів 9 класів орієнтують на:
- формування знань про безпечність товарів та послуг, споживачами яких є школярі;
- застосовування знань для оцінювання можливих позитивних і негативних наслідків сучасних біотехнологій у сільському господарстві;
Метою вивчення наскрізної змістової лінії «Підприємливість і фінансова грамотність» є забезпечення кращого розуміння молодим поколінням українців практичних аспектів фінансових питань (здійснення заощаджень, інвестування, запозичення, страхування, кредитування тощо); розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі.
Учнів 9 класів орієнтують на:
- вміння генерувати ідеї й ініціативи щодо проектної діяльності, ефективного використання природних ресурсів;
- прогнозування впливу географії на розвиток технологій, нових напрямів підприємництва;
- оцінювання можливостей для організації підприємницької діяльності у своїй місцевості;
- планування своєї діяльності та групи щодо можливих нових видів бізнесу в регіоні.
№ уроку |
Дата проведення |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Тема уроку |
Практична складова |
Наскрізні змістові лінії |
ВСТУП |
|||||
1 |
|
Знаннєвий компонент: називає об’єкт вивчення економічної географії; розуміє зміст поняття «географічне середовище»; наводить приклади зв’язків економічної географії з іншими науками; пояснює актуальність і необхідність вивчення економічної географії; формує обґрунтовану думку щодо ролі економічної географії у розв’язанні багатьох суспільних проблем. Діяльнісний компонент: визначає роль економічної географії в системі географічних наук. Ціннісний компонент: висловлює бачення застосування знань з економічної географії у повсякденному житті |
Об’єкт вивчення економічної географії. Взаємодія господарства і природи в географічному середовищі. Економічна географія в системі географічних наук. Значення знань з економічної географії |
|
ГВ, ПФГ |
Розділ І. Національна економіка і світове господарство |
|||||
Тема 1. Національна економіка |
|||||
2 |
|
Знаннєвий компонент: називає ознаки понять «національна економіка», «валовий внутрішній продукт», «індекс людського розвитку»; |
Національна економіка. Поняття «економічний розвиток» та його показники: валовий внутрішній продукт (ВВП), структура ВВП, індекс розвитку людського потенціалу (ІРЛП) |
|
ГВ, ПФГ |
3 |
|
Діяльнісний компонент: розрізняє сектори національної економіки (первинний, вторинний, третинний); Ціннісний компонент: усвідомлює значення форм суспільної організації виробництва та їх використання у різних видах людської діяльності
|
Секторальна модель економіки країни. Форми суспільної організації виробництва |
|
ГВ, ПФГ |
4 |
|
Діяльнісний компонент: аналізує секторальну модель економіки України та порівнює її з іншими державами. Ціннісний компонент: уміє аналізувати й оцінювати власні здібності й уподобання та співвідносити їх до ринку праці в Україні; усвідомлює значенняформ суспільної організації виробництва та їх використання у різних видах людської діяльності |
|
Практична робота № 1. Аналіз секторальної моделі економіки |
ГВ, ПФГ |
5 |
|
Знаннєвий компонент: розуміє вплив природних і суспільних чинників на розміщення виробництва (природних умов, сировинний, паливно-енергетичний, водний, працересурсний, споживчий, транспортний, науковий, екологічний, військово-стратегічний). Діяльнісний компонент: розрізняє форми просторової організації господарства (економічні райони, елементи територіальної структури промисловості, сільського господарства тощо) |
Чинники розміщення виробництва. Форми просторової організації національної економіки |
|
ГВ, ПФГ |
Тема 2. Світове господарство |
|||||
6 |
|
Знаннєвий компонент: називає ознаки понять «спеціалізація території (населеного пункту, району, регіону, країни)», «міжнародний поділ праці», «світове господарство» («світова економіка»), «світовий ринок»; |
Світове господарство (світова економіка), світовий ринок. Поняття «спеціалізація території», «міжнародний поділ праці» |
|
ЕБСР, ГВ, ПФГ |
7 |
|
Знаннєвий компонент: називає типи економічних систем; наводить приклади країн світу з різним рівнем економічного розвитку (за типізацією ООН); Діяльнісний компонент: знаходить і показує на карті країни «Великої сімки» (G-7), «Великої двадцятки» (G-20); уміє отримувати й аналізувати інформацію щодо типізації країн за рівнем соціально-економічного розвитку. |
Типи економічних систем. Типізація країн світу за рівнем економічного розвитку, місце України в ній |
Практична робота № 2. Позначення на контурній карті країн «Великої двадцятки» (G-20) і визначення їх місця в сучасній типізації країн за рівнем економічного розвитку |
ЕБСР, ГВ, ПФГ |
8 |
|
Знаннєвий компонент: розуміє багаторівневість світового господарства; |
Багаторівневість світового господарства, його просторова структура за концепцією «Центр – периферія» |
|
ЕБСР, ГВ, ПФГ |
9 |
|
Знаннєвий компонент: знає і розуміє роль міжнародних організацій у світовій економіці; розуміє сутність тенденцій розвитку світового господарства (інтернаціоналізації виробництва, інформатизації, глобалізації, регіональної економічної інтеграції); пояснює вплив глобалізації на темпи розвитку світового господарства та національних економік країн різних типів. Ціннісний компонент оцінює вплив глобалізації на діяльність населення (на прикладі свого регіону) |
Сучасні тенденції розвитку світового господарства. Глобалізація та регіональна економічна інтеграція |
|
ЕБСР, ГВ, ПФГ |
10 |
|
Знаннєвий компонент: наводить приклади ТНК в Україні; знає і розуміє роль міжнародних організацій у світовій економіці |
Транснаціональні корпорації (ТНК) та їх вплив на функціонування міжнародної економіки |
|
ЕБСР, ГВ, ПФГ |
11 |
|
|
Самостійна робота з розділів «Вступ» та «Національна економіка та світове господарство» |
|
|
Розділ ІІ. Первинний сектор господарства |
|||||
Тема 1. Сільське господарство |
|||||
12 |
|
Знаннєвий компонент: називає види діяльності в сільському господарстві; наводить приклади впливу природних і суспільних чинників на рівень розвитку та спеціалізацію сільського господарства в регіоні світу, країні; країн з аграрною міжнародною спеціалізацією; Ціннісний компонент аргументує свою позицію щодо впровадження ринку земельних ресурсів в Україні. |
Сільське господарство, його значення в сучасному світі. Аграрні суспільства в сучасному світі. Аграрні відносини. Складники сільського господарства. Роль природних чинників (земельних та агрокліматичних ресурсів) у розвитку та розміщенні аграрного виробництва. Землезабезпеченість |
|
ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ |
13 |
|
Знаннєвий компонент: називає види сільськогосподарських угідь; Діяльнісний компонент: характеризує особливості розміщення рослинництва в Україні; аналізує карти сільськогосподарських культур; визначає місце України на світових ринках сільськогосподарської продукції. Ціннісний компонент аргументує свою позицію щодо впровадження ринку земельних ресурсів в Україні. |
Сільське господарство України. Структура сільськогосподарських угідь в Україні. Розміщення в Україні виробництва зернових і технічних культур, картоплярства, овочівництва, баштанництва, виноградарства. |
|
ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ |
14 |
|
Діяльнісний компонент: показує на карті України –сільськогосподарські зони, гірські та приміські райони; характеризує особливості розміщення тваринництва в Україні; аналізує карти тваринництва; визначає місце України на світових ринках сільськогосподарської продукції. |
Розвиток кормової бази тваринництва. Структура та розміщення тваринництва. Зональна спеціалізація сільського господарства України. Гірські та приміські сільськогосподарські райони. Сільське господарство у своєму регіоні |
|
ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ |
15 |
|
Знаннєвий компонент: пояснює поширення в світі свинарства, птахівництва, формування спеціалізованих районів скотарства, вівчарства. Діяльнісний компонент: показує на карті світу зони (райони) вирощування пшениці, кукурудзи, рису, бавовнику, льону-довгунцю, соняшнику, сої, маслин, олійної пальми, цукрової тростини, цукрового буряку, картоплі, чаю, кави, какао-бобів, аналізує карти сільськогосподарських культур і тваринництва; |
Сільське господарство світу. Географія основних зернових і технічних культур та виробництва продукції тваринництва. Зональність світового сільського господарства. Найбільші країни-виробники та країни-експортери сільськогосподарської продукції |
|
ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ |
16 |
|
|
|
Практична робота № 3. Визначення основних зернових і технічних культур, що їх вирощують у помірному, субтропічному й тропічному кліматичних поясах, та обґрунтування встановлених відмінностей |
ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ |
Тема 2. Лісове господарство |
|||||
17 |
|
Знаннєвий компонент: називає основні лісові пояси світу; пояснює розміщення лісових поясів світу, лісових масивів в Україні. Діяльнісний компонент: показує на карті світу ліси помірного поясу, вологі екваторіальні й тропічні ліси, райони лісового господарства у світі та в Україні; порівнює лісозабезпеченість України, світу й окремих його регіонів. Ціннісний компонент: усвідомлює відповідальність громадянина, місцевих громад, держави за збереження лісових ресурсів |
Лісове господарство. Основні лісові пояси світу. Лісозабезпеченість. Лісове господарство в Україні |
|
ЕБСР, ГВ, ПФГ |
Тема 3. Добувна промисловість |
|||||
18 |
|
Знаннєвий компонент: називає види мінеральних ресурсів за використанням |
Класифікація мінеральних ресурсів за використанням. Показники ресурсозабезпеченості країн мінеральними ресурсами. |
|
ЕБСР, ЗБ, ПФГ |
19 |
|
Знаннєвий компонент: наводить приклади найбільших країн-експортерів та країн-імпортерів нафти, природного газу, кам’яного вугілля; розуміє закономірності поширення родовищ і басейнів корисних копалин; пояснює лідерство окремих країн на світових ринках мінеральної сировини за сукупністю природних і суспільних чинників, зміщення добувної промисловості до районів зі складними природними умовами, на шельф Світового океану. Діяльнісний компонент: Знаходить і показує на картах різного масштабу найбільші басейни нафти і природного газу – Перської затоки, Західносибірський, Зондський, Сахарський, Гвінейської затоки, Техаський, Мексиканської затоки, Західноканадський, Північноморський, основні райони видобування нафти і природного газу в Україні; найбільші басейни та райони видобування вугілля – Верхньосілезький (Польща), Кузнецький (Росія), Карагандинський (Казахстан), Північно-Східний (Китай), Східний (Індія), Аппалацький (США), Південно-Східний (Австралія), Донецький та Львівсько-Волинський (Україна); Ціннісний компонент: оцінює місце України на світових ринках нафти, природного газу, вугілля, усвідомлює суспільну значущість раціонального використання паливно-енергетичних ресурсів в Україні |
Видобування вугілля, нафти і природного газу. Основні закономірності розміщення родовищ вугілля, нафти і природного газу. Найбільші в світі басейни й країни за видобутком кам’яного вугілля, нафти й природного газу. Основні й перспективні райони видобування кам’яного вугілля, нафти, природного газу в Україні. Шляхи покриття дефіциту палива в Україні |
Практична робота № 4. Позначення на контурній карті найбільших басейнів видобутку кам’яного вугілля, нафти і природного газу Дослідження Проблеми й перспективи освоєння родовищ нафти і природного газу на шельфі Чорного та Азовського морів.
|
ЕБСР, ЗБ, ПФГ |
20 |
|
Знаннєвий компонент: розуміє закономірності поширення родовищ і басейнів корисних копалин; пояснює лідерство окремих країн на світових ринках мінеральної сировини за сукупністю природних і суспільних чинників, зміщення добувної промисловості до районів зі складними природними умовами, на шельф Світового океану. Діяльнісний компонент: Знаходить і показує на картах різного масштабу країни з найбільшими обсягами видобування залізних руд – Бразилія, Австралія, Канада, Китай, Індія, Україна, найбільші райони видобування руд кольорових металів – Кордильєри-Анди, «вольфрамово-олов’яний пояс» Азії, «мідний пояс» Африки; |
Видобування металічних руд. Основні закономірності розміщення родовищ металічних руд. Країни з найбільшими обсягами видобутку залізних, марганцевих руд, руд кольорових, рідкісноземельних і благородних металів |
|
ЕБСР, ЗБ, ПФГ |
21 |
|
Знаннєвий компонент: розуміє закономірності поширення родовищ і басейнів корисних копалин; пояснює лідерство окремих країн на світових ринках мінеральної сировини за сукупністю природних і суспільних чинників, зміщення добувної промисловості до районів зі складними природними умовами, на шельф Світового океану. Діяльнісний компонент: Знаходить і показує на картах різного масштабу басейни та райони видобування залізних та марганцевих руд в Україні; сновні родовища руд кольорових металів, що їх розробляють в Україні; основні центри видобування кам’яної солі в Україні Ціннісний компонент: оцінює місце України на світових ринках руд чорних і кольорових металів; усвідомлює суспільну значущість раціонального використання паливно-енергетичних ресурсів в Україні |
Розвиток і розміщення виробництв з видобутку залізних і марганцевих руд в Україні. Розробка родовищ руд кольорових металів в Україні. Видобування інших видів природної сировини: значення, особливості розміщення виробництв з видобутку кам’яної і калійної солей, фосфоритів, каоліну в країнах світу. Підприємства видобувної промисловості свого регіону |
|
ЕБСР, ЗБ, ПФГ |
22 |
|
|
Контрольна робота з розділу «Первинний сектор господарства» |
|
|
Розділ ІІІ. Вторинний сектор господарства |
|||||
Тема 1. Виробництво та постачання електроенергії |
|||||
23 |
|
Знаннєвий компонент: називає типи електростанцій за джерелом енергетичних ресурсів, шляхи енергозбереження |
Значення електроенергетики. Типи електростанцій, основні чинники їх розміщення. Паливно-енергетичний баланс |
|
ЕБСР, ЗБ, ПФГ |
24 |
|
Знаннєвий компонент: пояснює розміщення енергогенерувальних потужностей в Україні.. Діяльнісний компонент: Знаходить і показує на картах різного масштабу: ГЕС (ГАЕС) — каскад ГЕС на Дніпрі, Дністровська, Ташлицька; АЕС —Запорізька, Південноукраїнська, Рівненська, Хмельницька; ТЕС — Запорізька, Придніпровська, Трипільська, Зміївська, Слов’янська, Ладижинська, Бурштинська; Ціннісний компонент: оцінює перспективи використання відновлюваних джерел енергії різних видів у світі, Україні та своєму регіоні; |
Електроенергетика України. Найбільші ТЕС, АЕС, ГЕС, ЛЕП. Використання відновлювальних джерел енергії. Підприємства електроенергетики свого регіону. |
Практична робота № 5 (на вибір учителя) Позначення на контурній карті України найбільших електростанцій та пояснення чинників їх розміщення. |
ЕБСР, ЗБ, ПФГ |
25 |
|
Знаннєвий компонент: наводить приклади найбільших країн-виробників та країн-споживачів електроенергії, країн, у яких домінує виробництво електроенергії на ТЕС, ГЕС або АЕС; Діяльнісний компонент: порівнює структуру виробництва електроенергії в Україні та провідних державах світу. Ціннісний компонент: виявляє переваги і недоліки виробництва електроенергії на різних типах електростанцій |
Електроенергетика світу. Найбільші країни-виробники та країни-споживачі електроенергії в світі. Відмінності в структурі виробництва електроенергії на електростанціях різних типів в країнах світу |
Практична робота № 5 (на вибір учителя) Побудова та аналіз діаграм виробництва електроенергії на електростанціях різних типів в Україні, країнах Європи та світу |
ЕБСР, ЗБ, ПФГ |
Тема 2. Металургійне виробництво |
|||||
26 |
|
Знаннєвий компонент: називає види чорних і кольорових металів; розуміє вплив сировинного, паливного, електроенергетичного, транспортного, споживчого, екологічного чинників на розміщення металургійних комбінатів; Ціннісний компонент: оцінює наслідки впливу металургійного виробництва на довкілля та здоров’я населення; |
Значення металургійного виробництва в господарстві. Сучасні технології виробництва чавуну й сталі. Комбінування в чорній металургії. Сучасні чинники розміщення підприємств чорної металургії. Кольорова металургія. Особливості технології виробництва та чинники розміщення підприємств з виплавки міді, алюмінію, титану |
|
ЕБСР, ЗБ, ПФГ |
27 |
|
Знаннєвий компонент: розуміє місце України у світовому виробництві алюмінію з природної сировини; пояснює розміщення підприємств чорної і кольорової металургії в Україні. Діяльнісний компонент: Знаходить і показує на картах різного масштабу: центри чорної металургії в Україні – Кривий Ріг, Дніпро, Кам’янське, Запоріжжя, Нікополь, Маріуполь, Краматорськ, Алчевськ; центри кольорової металургії в Україні – Миколаїв, Запоріжжя, Іршанськ, Київ, Побузьке, Бахмут, Кам’янське; аналізує статистичні дані щодо обсягів виробництва та експорту металургійної продукції в Україні та світі. Ціннісний компонент: оцінює вплив приватного капіталу на розвиток металургійного виробництва в Україні |
Виробництво чавуну, сталі, прокату в Україні: домінуючі технології, сукупність чинників розміщення підприємстві, основні центри, місце України на світовому ринку чорних металів. Основні центри виробництва кольорових металів в Україні |
Практична робота № 6. Позначення на контурній карті сировинної бази та основних центрів виробництва чорних металів в Україні |
ЕБСР, ЗБ, ПФГ |
28 |
|
Знаннєвий компонент: наводить приклади найбільших країн-виробників чавуну, сталі, що забезпечені сировиною або орієнтуються на значні обсяги споживання; країн, що виплавляють найбільше в світі та Європі алюмінію, титану, міді |
Металургійне виробництво світу. Найбільші країни-виробники та країни-споживачі чорних металів. Сучасні тенденції розміщення виробництв чавуну, сталі, прокату. Найбільші країни-виробники та країни-споживачі кольорових металів у світі |
|
ЕБСР, ЗБ, ПФГ |
Тема 3. Хімічне виробництво. Виробництво деревини, паперу. Виробництво будівельних матеріалів |
|||||
29 |
|
Знаннєвий компонент: називає види мінеральних добрив, види хімічної продукції; пояснює вплив різних чинників на розміщення виробництв хімічної продукції Діяльнісний компонент характеризує сировинну базу виробництва хімічної продукції; аналізує зв’язки між хімічними, металургійними та іншими видами виробництв. |
Значення та особливості технологій хімічного виробництва. Чинники розміщення основних виробництв хімічних речовин і хімічної продукції, фармацевтичної продукції, гумових і пластмасових виробів |
|
ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ |
30 |
|
Знаннєвий компонент: наводить приклади найбільших у світі країн-виробників мінеральних добрив та полімерів; Діяльнісний компонент показує на картінайбільші центри виробництва мінеральних добрив, виробів з гуми, побутової хімії, ліків в Україні – Костянтинівка, Сєверодонецьк, Кам’янське, Черкаси, Суми, Запоріжжя, Одеса, Яни Капу (Красноперекопськ), Біла Церква, Харків, Київ, Умань, аналізує зв’язки між хімічними, металургійними та іншими видами виробництв. Ціннісний компонент оцінює вплив виробництва хімічної продукції й паперу на довкілля та здоров’я населення; оцінює вплив хімічного виробництва на рівень соціально - економічного розвитку країни; |
Хімічне виробництво в Україні. Основні центри виробництва хімічної продукції та чинники їх формування. Найбільші країни-виробники мінеральних добрив, полімерів, ліків. |
|
ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ |
31 |
|
Знаннєвий компонент: наводить приклади найбільших у світі країн-виробників деревини та паперу; пояснює вплив різних чинників на розміщення виробництв деревини й паперу Діяльнісний компонент показує на центри виробництва деревини й паперу в Україні; характеризує сировинну базу виробництва паперу; Ціннісний компонент оцінює вплив виробництва паперу на довкілля та здоров’я населення; |
Виробництво деревини й паперу: значення, особливості технологій та чинники розміщення підприємств. Виробництво деревини й паперу в Україні. Найбільші в світі країни-виробники деревини й паперу |
|
ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ |
32 |
|
Знаннєвий компонент: Називає види будівельних матеріалів; пояснює вплив різних чинників на розміщення виробництв будівельних матеріалів. Ціннісний компонент робить висновок про значення будівельних матеріалів своєї місцевості для розвитку будівельного бізнесу |
Виробництво будівельних матеріалів в Україні |
|
ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ |
33 |
|
|
Самостійна робота з тем «Виробництво та постачання електроенергії. Металургійне виробництво. Хімічне виробництво. Виробництво деревини, паперу. Виробництво будівельних матеріалів» |
|
|
Тема 4. Виробництво машин та устаткування |
|||||
34 |
|
Знаннєвий компонент: називає види продукції машинобудівних підприємств, чинники розміщення окремих виробництв машин та устаткування; пояснює розміщення виробництв транспортних засобів, промислового обладнання, сільськогосподарської техніки, електротехнічної та електронної продукції побутового призначення; Діяльнісний компонент: характеризує сучасні тенденції розвитку і розміщення виробництва машин і устаткування. |
Роль машинобудування в сучасному світі. Різноманітність підприємстві та чинники їхнього розміщення. Спеціалізація та кооперування в машинобудуванні. |
|
ПФГ |
35 |
|
Знаннєвий компонент: розуміє причини виникнення проблем у виробництві машин та устаткування в Україні. Діяльнісний компонент: показує на карті найбільші центри машинобудування в Україні; характеризує сучасні тенденції розвитку і розміщення виробництва машин і устаткування. Ціннісний компонент оцінює роль машинобудування у розвитку господарства України |
Машинобудування в Україні. Найбільші центри виробництва транспортних засобів, промислового обладнання, сільськогосподарської техніки, побутової електротехнічної та електронної продукції. Підприємства машинобудування свого регіону |
Практична робота № 7. Позначення на контурній карті України центрів виробництва транспортних засобів та пояснення чинників їх розміщення |
ПФГ |
36 |
|
Знаннєвий компонент: наводить приклади найбільших країн-виробників легкових автомобілів, літаків, морських суден, верстатів, електроніки; пояснює розміщення виробництв транспортних засобів, промислового обладнання, сільськогосподарської техніки, електротехнічної та електронної продукції побутового призначення; Діяльнісний компонент: показує на карті найбільші країни-виробники машин та устаткування – США, Канада, країни ЄС, Японія, Китай, Нові індустріальні країни, характеризує сучасні тенденції розвитку і розміщення виробництва машин і устаткування. Ціннісний компонент оцінює роль машинобудування у розвитку світового господарства |
Машинобудування світу. Взаємозв’язок між рівнем економічного розвитку регіону, країни й рівнем розвитку машинобудування. Найбільші країни-виробники літаків, легкових автомобілів, морських суден, верстатів, комп’ютерів, робототехніки |
|
ПФГ |
Тема 5. Виробництво тканин, одягу, взуття |
|||||
37 |
|
Знаннєвий компонент: називає види тканин та сировини для їх виробництва; наводить приклади найбільших у світі та Європі країн-виробників та країн-експортерів тканин, одягу, взуття; розуміє вплив працересурсного та споживчого чинників на розвиток текстильного, швейного, взуттєвого виробництва. Діяльнісний компонент: показує на карті найбільші центри текстильного, швейного, взуттєвого виробництва в Україні; аналізує карту легкої промисловості України. Ціннісний компонент: оцінює перспективи розвитку виробництва тканин, одягу та взуття в Україні |
Особливості виробничого процесу та чинники розміщення підприємстві, що виробляють тканини різних видів, одяг, шкіряно-взуттєву продукцію. Чинники та центри розміщення текстильного, швейного, шкіряного, взуттєвого виробництва в Україні. Найбільші на світовому ринку країни-виробники та країни-експортери тканин, одягу та взуття. |
Дослідження Малі і середні міста України — центри швейного виробництва
|
ЗБ, ПФГ |
38 |
|
Діяльнісний компонент: показує на карті центри найвідоміших народних промислів; |
Народні промисли в Україні |
|
ЗБ, ПФГ |
Тема 6. Виробництво харчових продуктів, напоїв |
|||||
39 |
|
Знаннєвий компонент: називає складові харчової промисловості; пояснює розміщення в Україні підприємств харчової промисловості у малих містах, селищах міського типу і великих селах; знає права споживача на якісні товари і послуги. Діяльнісний компонент: показує на карті найбільші центри виробництва харчових продуктів і напоїв в Україні; характеризує особливості виробництва окремих видів продукції харчової промисловості; аналізує карту харчової промисловості України. Ціннісний компонент: оцінює місце України на світовому та європейському ринках продовольства; надає перевагу продуктам харчування українського виробництва над іншими під час планування покупок для родини |
Чинники розміщення підприємств, що виробляють харчові продукти. Харчова промисловість в Україні. Особливості технологій та чинники розміщення підприємстві буряко-цукрового, олійного, маслосироробного, плодовоовочеконсервного, рибного, хлібопекарного, макаронного, борошномельного, круп’яного, кондитерського, пивоварного, виноробного виробництв, розливу безалкогольних напої, мінеральних вод. Виробництво харчових продуктів у своєму регіоні. |
|
ЗБ, ПФГ |
40 |
|
Знаннєвий компонент: наводить приклади традиційних виробництв харчових продуктів різних країн світу; розуміє вплив спеціалізації сільського господарства, споживчого чинника та ТНК на розвиток харчової промисловості; Ціннісний компонент: надає перевагу продуктам харчування українського виробництва над іншими під час планування покупок для родини |
Виробництво продуктів харчування в світі: сучасні тенденції, вплив глобалізації та національних традицій, взаємозв’язок з агробізнесом. Традиційні виробництва харчових продуктів окремих країн світу |
Дослідження 1. Українські та імпортні продукти в споживчому кошику вашої родини. 2. Традиційні продукти харчування в Україні та країнах-сусідах
|
ЗБ, ПФГ |
41 |
|
|
Самостійна робота з тем «Виробництво машин та устаткування. Виробництво тканин, одягу та взуття. Виробництво харчових продуктів, напоїв» |
|
|
Розділ ІV. Третинний сектор господарства |
|||||
Тема 1. Транспорт |
|||||
42 |
|
Знаннєвий компонент називає види транспорту, істотні ознаки понять «транспортний вузол», «транспортна магістраль», «обсяг перевезень», «вантажообіг»; Ціннісний компонент: оцінює вплив різних видів транспорту на довкілля та здоров’я населення; |
Транспорт, його роль у національній економіці та формуванні світового господарства. Види транспорту, їхні переваги й недоліки. |
|
ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ |
43 |
|
Знаннєвий компонент розуміє особливості кожного виду транспорту і його роль у перевезенні вантажів та пасажирів в Україні, домінуючу роль транспорту в експорті послуг Україною; наводить приклади найбільших транспортних вузлів в Україні. Діяльнісний компонент: показує на карті:основні залізниці, автомагістралі, морські й річкові порти, аеропорти, міжнародні транспортні коридори в Україні. Ціннісний компонент: оцінює транзитне значення транспортних магістралей в Україні; уміє раціонально використовувати різні види транспорту під час планування поїздок |
Транспорт України. Залізничний транспорт – основний вид транспорту України. Найважливіші автомагістралі України. Водні шляхи, найбільші морські та річкові порти України. Повітряний транспорт. Транспортні вузли. Міжнародні транспортні коридори на території України |
Дослідження Міські види транспорту свого обласного центру
|
ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ |
44 |
|
Діяльнісний компонент: показує на карті: найбільші за вантажообігом морські порти Східної Азії, Європи; морські судноплавні канали – Панамський, Суецький, Кільський; найбільші за пасажирообігом аеропорти світу; країни з надшвидкісними залізницями; країни з найбільшою протяжністю автомобільних шляхів |
Транспорт світу. Країни, що вирізняються високим рівнем розвитку мереж залізниць й автомобільних шляхів. Найбільші морські порти, їхній вплив на розміщення промисловості. Найбільші судноплавні річки світу. Найбільші аеропорти світу. Міжнародні транспортні коридори |
|
ЕБСР, ЗБ, ГВ, ПФГ |
Тема 2. Торгівля |
|||||
45 |
|
Знаннєвий компонент: називає види торгівлі, ознаки поняття «зовнішня торгівля», показники зовнішньої торгівлі. Ціннісний компонент: оцінює роль малого підприємництва у розвитку ринку товарів і послуг. |
Торгівля як вид послуг. Форми торгівлі. Показники зовнішньої торгівлі. Торгівля в Україні. Обсяги та структура експорту й імпорту товарів та послуг. Чинники концентрації роздрібної торгівлі в населених пунктах, регіонах. |
|
ГВ, ПФГ |
46 |
|
Діяльнісний компонент: показує на карті головні регіони світової торгівлі. Ціннісний компонент: обґрунтовує залежність обсягів торгівлі між країнами від рівня їхнього економічного розвитку та інтеграційних процесів у світі; оцінює роль малого підприємництва у розвитку ринку товарів і послуг. |
Світовий ринок товарів і послуг. Основні напрями зовнішньоторговельних зв’язків. Світова організація торгівлі (СОТ). Регіональні зони вільної торгівлі (NAFTA, ASEAN та ін.) |
|
ГВ, ПФГ |
Тема 3. Туризм |
|||||
47 |
|
Знаннєвий компонент: називає види туризму, ознаки понять «туризм», «рекреаційні ресурси», «інфраструктура туризму»; розуміє вплив природних і суспільних чинників на розвиток туризму. Діяльнісний компонент: показує на карті основні райони туризму в Україні. Ціннісний компонент: обґрунтовує рівень розвитку туризму в районах України |
Туризм як складник національної економіки, його види. Чинники розвитку туризму в регіоні, країні. Туристична інфраструктура. Туризм в Україні. Особливості природних рекреаційних ресурсів. Об’єкти Світової спадщини ЮНЕСКО в Україні. Туристичні райони в Україні |
|
ПФГ |
|
|
Діяльнісний компонент: характеризує особливості основних туристичних регіонів світу;
Ціннісний компонент: обґрунтовує рівень розвитку туризму в окремих регіонах, країнах |
Міжнародний туризм. Основні туристичні регіони світу. Країни світу з найбільшою кількістю об’єктів Світової спадщини ЮНЕСКО |
|
ПФГ |
Тема 4. Наукова діяльність. Освіта. Охорона здоров’я |
|||||
48 |
|
Знаннєвий компонент: розуміє вплив чинників на розвиток освіти й науки в країні. Діяльнісний компонент: обґрунтовує рівень розвитку освіти й науки, охорони здоров’я в окремих регіонах світу, країнах, в Україні; показує на карті найвідоміші центри освіти та науки в Україні і світі. Ціннісний компонент: оцінює роль освіти у формуванні громадянського суспільства в Україні; аналізує вплив географічного середовища на здоров’я населення; аналізує умови для створення технополісів в Україні та прогнозує їх розвиток |
Роль науки й освіти в суспільстві. Особливості наукової й освітньої діяльності. Джерела фінансування науки й освіти. Форми просторової організації наукових досліджень та освіти: технополіси. Найвідоміші наукові центри у світі та Україні. Охорона здоров’я. Найвідоміші центри охорони здоров’я в Україні та світі |
|
ГВ, ПФГ |
Тема 5. Фінансові послуги. Комп’ютерне програмування |
|||||
49 |
|
Знаннєвий компонент: називає ознаки понять «кредит», «фінансовий центр», «офшор» розуміє взаємозв’язок між рівнем розвитку господарства і обсягом фінансових послуг у країні; пояснює значення фінансового сектору економіки держави та роль фінансових знань для формування добробуту кожної людини. Діяльнісний компонент: показує на карті найбільші міжнародні фінансові центри – Лондон, Нью-Йорк, Сингапур, Сянган (Гонконг), Токіо, Шанхай, Мумбаї, Франкфурт-на-Майні, Чикаго;країни-офшори, |
Фінансові послуги. Світові центри банківсько-фінансової діяльності. Вплив глобалізації на розміщення фінансових установ. Країни-офшори. Особливості розміщення фінансових установ в Україні. |
|
ПФГ |
50 |
|
Знаннєвий компонент: називає ознаки понять «аутсорсинг»; Діяльнісний компонент: показує на карті країни-лідери на ринку програмного забезпечення. Ціннісний компонент: обґрунтовує особливості розміщення аутсорсингу в світі, прискорений розвиток аутсорсингу інформаційних технологій в Україні |
Аутсорсинг, його переваги й недоліки Аутсорсинг інформаційних технологій(ІТ-аутсорсинг). Комп'ютерне програмування, консультування та пов'язана з ними діяльність. Країни-лідери на світовому ринку комп’ютерного програмування |
|
ПФГ |
51 |
|
|
Контрольна робота з розділу «Третинний сектор господарства» |
|
|
Розділ V. Глобальні проблеми людства |
|||||
52 |
|
Знаннєвий компонент: називає глобальні проблеми людства; наводить приклади конфлікто небезпечних регіонів Європи та світу; характеризує поширення глобальних проблем та їх прояв на території України, Діяльнісний компонент: аналізує сутність, причини виникнення, особливості розвитку сучасних глобальних проблем; показує на карті країни, що володіють ядерною зброєю, найбільші в світі райони екологічної катастрофи. Ціннісний компонент: оцінює наслідки прояву глобальних проблем для окремих регіонів і країн світу, роль світової громадськості та міжнародних організацій у їх розв’язуванні; обґрунтовує можливі шляхи подолання глобальних проблем |
Поняття про глобальні проблеми людства, причини їх виникнення. Проблеми війни і миру. Проблема тероризму. Екологічна проблема. Сировинна й енергетична проблеми. |
|
ГВ |
53 |
|
Демографічна та продовольча проблеми. Проблема подолання відсталості країн, що розвиваються. Взаємозв’язок глобальних проблем. Роль світової громадськості та міжнародних організацій у їх розв’язуванні. |
Дослідження Прояв глобальних проблем у своєму регіоні
|
ГВ |
|
54 |
|
Знаннєвий компонент: характеризує складники та основні положення концепції сталого розвитку. |
Сталий розвиток – стратегія людства на ХХІ століття. |
|
ГВ |