календарно-тематичне планування

з соціально-економічної географії світу, 10 клас

(52 год., 2 год. – в І семестрі, 1 год. – в ІІ семестрі)

 

 

Дата проведення

Тема уроку

Практичні роботи

Підручник Пестушко/Коберник

 

ОІС

 

Атлас/контурна карта

 

Практикум

 

ТЗН/ПКР

ВСТУП (2 год.)

1

 

Предмет соціально-економічної географії світу. Джерела географічних знань. Методи економіко-географічних досліджень.

 

§1-2/§1

 

 

 

1-2

Учень:
пояснює
, що вивчає соціально-економічна географія світу;
визначає завдання курсу;
характеризує джерела географічних знань та методи економіко-географічних досліджень;
розпізнає питання або проблеми, які
можна дослідити певним методом

РОЗДІЛ І. ЗАГАЛЬНА ЕКОНОМІКО-ГЕОГРАФІЧНА ХАРАКТЕРИСТИКА СВІТУ (20 год.)

Тема 1. Політична карта світу (4 год.)

2

 

Сучасна політична карта світу. Етапи формування політичної карти світу. Відмінність понять “країна”, “держава”, “залежна країна”.

 

§3/§2

6

2-3/

2-3

 

 

3

 

Класифікація країн за формою правління. Форми адмiністративно-територiального устрою. Відмінності федеративних держав.

 

§4/§4

7-8

1

4

3-4

4

 

Політичні та економічні системи країн. Типологія держав.

 

§5/§3

9

1

 

5-6

5

 

Етапи формування політичної карти світу

 

 

 

 

 

 

6

 

Міжнародні органiзації, їх функціональний і просторовий розподіл. Загальнополітичні (ООН, Рада Європи, Європейський Парламент, СНД) та спеціальні (Європейський союз, НАТО, ЮНЕСКО, ФАО та ін.) організації.

 

§6/§5

10

3

5

 

Учень:
пояснює відмінність між поняттями «країна», «держава», «залежна територія»;
називає і характеризує основні форми державного устрою та правління країн світу;
характеризує
особливості сучасної соціально-економічної типології країн світу, етапи формування політичної карти світу;
обґрунтовує
: основні вектори зовнішньої політики України;

розуміє, що є предметом вивчення політичної географії;

готує повідомлення і робить узагальнення до теми на основі аналізу додаткових джерел географічних знань;

демонструє вміння аргументовано і чітко формулювати висновки, наводити докази, щодо віднесення країн до того чи іншого типу

Тема 2. Населення світу (6 год.)

7

 

Кількість населення. Відтворення населення. Демографічні процеси і демографічна політика.

 

§7/§6,9

11-12

5-6/4

10

 

8

 

Міграційні процеси і міграційна політика держав. Причини та проблеми зовнішніх міграційних потоків.

 

§7/§7

11,13

7/4

 

11-14

9

 

Мовний і етнічний склад населення. Найпоширеніші мовні сім’ї і групи.

 

§9/§8

12

4-5/5

 

 

10

 

Географія світових та національних релігій

 

§9/§8

12

4-5

 

15-16

11

 

Соціальна і професійна структура населення. Трудові ресурси. Проблеми зайнятості й безробіття.

Практична робота 1 Порівняльна оцінка трудових ресурсів і зайнятості населення в основних сферах господарства країн світу.

§10/§

 

7

14

 

12

 

Контрольна робота з тем «Вступ», «Політична карта світу», «Населення світу»

 

§1-10/

§1-8

 

 

 

/7-20

Учень:
називає кількість населення світу та окремих країн; найбільші за чисельністю народи та найпоширеніші мови, світові релігії;
характеризує типи відтворення, особливості вікового та статевого складу населення, напрямки основних міграційних потоків, структуру зайнятості населення та її відмінності за регіонами;
визначає співвідношення населення за регіонами світу;
пояснює значення понять «демографічна політика», «демографічний вибух», «урбанізація», «субурбанізація», «міграція», «мегалополіс»;
порівнює темпи, рівні, форми урбанізації країн та регіонів;
аналізує текстові, картографічні та статистичні матеріали з метою визначення рис і відмінностей у відтворенні, складі й розміщенні населення різних регіонів світу;

висловлює толерантне ставлення до соціальних явищ, релігій, традицій  різних країн світу, вміє практично застосовувати їх в системі соціальних відносин;

вирішує доступні  соціально- та економічно значущі проблемні завдання у ході розгляду питань міграції, зайнятості та безробіття  населення;

бере участь у розв’язуванні дискусійних питань щодо сучасних демографічних проблем світу, висловлює переконливі аргументи, докази, приклади;

аналізує та структурує необхідну інформацію з різних джерел

Тема 3. Взаємодія Суспільства і природи. Світові природні ресурси (4 год.)

13

 

Географічне середовище як сфера взаємодії суспільства і природи.
Світові природні ресурси. Ресурсозабезпеченість. Природокористування: раціональне і нераціональне.

Практична робота 2 Порівняльна оцінка ресурсозабезпеченості двох окремих країн чи регіонів світу (за вибором).

§11/§10

14

 

17

 

14

 

Географія світових мінеральних ресурсів

 

§12/§11

14

10-11/6

 

25-26

15

 

Географія світових земельних, лісових, водних, ресурсів

 

§13/§12

15

12-13/7

 

27-28

16

 

Рекреаційні ресурси світу. Ресурси Світового океану

 

§14/§13

15

13-15/

8-9

 

29-30

Учень:
називає види природних ресурсів;
характеризує поняття «географічне середовище», «навколишнє середовище», «антропосфера», «природокористування», «ресурсозабезпеченість»;
виявляє закономірності розміщення природних ресурсів;
порівнює співвідношення ресурсозабезпеченості в окремих   країнах;

дає оцінку соціальним проблемам, що пов'язані з  надмірним споживанням природних ресурсів, погіршенням стану навколишнього середовища

Тема 4. Світове господарство (6 год.)

17

 

Сучасне світове господарство. Міжнародний географічний поділ праці (МГПП). Етапи формування світового господарства

 

§15/§14

16

 

 

 

18

 

Галузева і територіальна структура світового господарства

 

§16/§15

17

 

 

39-40

19

 

Промисловість. Географія основних галузей промисловості світу: паливно-енергетичний комплекс, металургія

 

§17/§16, 17

18-19

16-17/10

21

 

20

 

Географія основних галузей промисловості світу: машинобудування, хімічна, лісова, легка та харчова промисловість

 

§17-18/

§17

19-20

18-19/10

 

41-44

21

 

Світове сільське господарство: значення, внутрішньогалузева структура, міжгалузеві зв’язки, аграрні відносини. Найбільші сільськогосподарські райони.

 

§19/

§18-19

20-21

20-21/1

24

45-46

22

 

Географія світового транспорту. Зовнішні економічні зв’язки.
 Міжнародний туризм.

 

§20/§20

22-24

22-25/12

25

47-48

23

 

Всесвітні економічні відносини. Форми всесвітніх економічних відносин. Інтернаціоналізація, інтеграція, інформатизація та глобалізація як найважливіші тенденції розвитку світового господарства.

Дослідження. Транснаціональні корпорації (ТНК) та транснаціональні банки

§50/§46

 

 

 

 

Учень:
називає етапи формування світового господарства, основні форми всесвітніх економічних відносин;
характеризує поняття «міжнародний географічний поділ праці», основні райони розміщення провідних галузей
промисловості, головні сільськогосподарські райони світу, сучасні тенденції розвитку світового господарства та взаємовідносин між країнами;;

пояснює причини динаміки галузевої і територіальної структури господарства;
аналізує структуру світової економіки, співвідношення її секторів у ВВП і структурі зайнятості, наслідки економічних відносин між країнами та групами країн світ;

працює самостійно з картографічними і статистичними матеріалами;
робить висновки щодо розміщення провідних галузей промисловості світу, про тенденції розвитку транспорту, міжнародного туризму, напрями зовнішньоекономічних  відносини;

розуміє роль ТНК у світовій економіці;

наводить приклади впливу глобалізації на власне життя;

пояснює вплив туризму на розвиток регіонів, наводить приклади світових пам’яток культури;

бере участь у дискусіях щодо сучасних тенденцій розвитку світового господарства та взаємовідносин між державами, захищає свою точку зору;

встановлює взаємозв’язки  між окремими суспільними та економічними процесами, застосовує  освоєні  способи дії  в нових ситуаціях, здійснює самоконтроль;

застосовує для розв’язування проблемних (нестандартних) задач інформаційні та телекомунікаційні технології

24

 

Самостійна робота з тем «Взаємодія суспільства і природи. Світові природні ресурси», «Світове господарство»

 

§11-22/

§10-21

 

 

 

/20-32

Розділ II. РЕГІОНИ ТА КРАЇНИ СВІТУ (27 год.)

Тема 1. Країни Європи (11 год.)

25

 

Загальна характеристика країн Європи, його склад.

 

§23/§22

27

30-31

 

 

26

 

Населення, міста. Характеристика господарства країн Європи та значення інтеграційних процесів у його формуванні.

 

§24/§23

28-31

30-31/

14-15

 

57-58

27

 

Країни ЄС: особливості, проблеми, роль інтеграційних процесів

 

 

 

 

 

 

28

 

Федеративна Республіка Німеччина. Географічне положення. Населення і міста. Особливості сучасного розвитку господарства країни. Промисловість. Сільське господарство. Інфраструктура.

 

§24-25/

§26

32-33

32/16

32-33, 36-37

59-60

29

 

Велика Британія. Особливості ЕГП, його вплив на розвиток країни. Населення, міста. Характерні риси розвитку економіки індустрiальної держави. Значення зовнішніх економічних зв’язків.

 

§26/§24

36-37

33/17

32-33

61-62

30

 

Франція. Особливості ЕГП. Населення і міста. Провідні галузі господарства.

 

§27/§25

34-35

34//18

32-33, 37-39

63-64

31

 

Італія. Особливості ЕГП країни, вплив його на розвиток господарства. Населення, міста. Галузева структура господарства країни, її територіальні відмінності.

Практична робота 3 Порівняльна характеристика промисловості ФРН і Франції, Великобританії та Італії (за вибором).

§28-29/

§27

38-39

35/19

33-35

65-66

32

 

Держави-сусіди України. Росія: особливості ЕГП країн; населення, демографічні проблеми; сучасний стан економіки країн; галузева структура господарства, їх територіальні відмінності; зв’язки з Україною.

 

§31/

§28-29

42-44

38-39/22

 

73-74

33

 

Держави-сусіди України. Білорусь: особливості ЕГП країн; населення, демографічні проблеми; сучасний стан економіки країн; галузева структура господарства, їх територіальні відмінності; зв’язки з Україною.

 

§31/§31

45

37/21

 

 

34

 

Держави-сусіди України. Молдова та Румунія: особливості ЕГП країн; населення, демографічні проблеми; сучасний стан економіки країн; галузева структура господарства, їх територіальні відмінності; зв’язки з Україною.

 

 

 

 

 

 

35

 

Держави-сусіди України. Польща та Словаччина: особливості ЕГП країн; населення, демографічні проблеми; сучасний стан економіки країн; галузева структура господарства, їх територіальні відмінності; зв’язки з Україною.

 

§32/§30

40-41

36/20

 

71-72

36

 

Самостійна робота з теми «Країни Європи»

 

§23-33/

§22-30

 

 

 

/32-44

Учень:
називає склад регіону;
характеризує  особливості розміщення та формування населення країн та регіонів, урбанізаційні процеси;
обґрунтовує галузеву структуру господарства країн Європи;

складає комплексну суспільно-географічну характеристику країн регіону;
робить висновки
щодо чинників високого індустріального розвитку країн Західної Європи;

аналізує особливості та проблеми країн ЄС, позитивні наслідки та ризики вступу України до ЄС;
оцінює роль ЄС у світі

Тема 2. Країни Азії (6 год.)

37

 

Загальний огляд. Склад регіону. Різноманітність країн. Особливості господарства. Роль країн Азії в світі. Регіон перехрестя важливих морських комунікацій. Туризм. Субрегіони Азії. Східна і Південно-Східна Азія

 

§34/

§32-33

§35/§33

46-49

40-41/

14-15

43/26

 

 

38

 

Японія. ЕГП, історико-культурні особливості країни. Особливості населення країни. Роль НТР в економіці Японії. Галузева і територіальна структура господарства. Спеціалізація країни в світовому господарстві. Зовнішньоекономічні зв’язки.

 

§36/§34

50-51

45/24

42-43, 45

79-80

39

 

Китай. Особливості розселення, демографічна політика і трудові ресурси Китаю. Особливості економічної полiтики Китаю, галузі міжнародної спеціалізації. Особливості галузевої структури господарства. Зовнішні економічні зв’язки. Відмінності між Західним і Східним Китаєм; концентрація промислового і сільськогосподарського виробництва в Східному Китаї.

 

§37/§35

52-53

42/23

46

81-82

40

 

Індія. Культурно-історичні особливості країни. Природні умови і ресурси. Розміщення населення і господарства. Роль країни в регіоні та в світі.

 

§39/§36

54-55

44/25

43-44, 48

83-84

Учень:
називає особливості територіальної й галузевої структури господарства;
характеризує ресурсозабезпеченість окремих країн і регіонів Азії;
пояснює специфіку населення країн Азії,
їх забезпеченість трудовими ресурсами;
вказує на основні риси сучасного стану та розвитку економіки країн Азії;
порівнює особливості господарства різних за рівнем економічного розвитку країн Азії;

оцінює роль країн Азії в світі;

знаходить, систематизує необхідну інформацію під час підготовки характеристики країн регіону;

використовує та  аналізує графіки, діаграми, таблиці, картосхеми, що містять інформацію про країни регіону, висловлює власні судження та висновки

Тема 3. Країни Північної Америки (4 год.)

41

 

США. Найбільша за економічним потенціалом та політичним впливом країна сучасного світу. Населення: закономірності зростання, етнічний склад, трудові ресурси, соцiальна структура суспільства. Процеси урбанізації.

 

§40/§

57-58

2-3/

 

 

42

 

США.  Галузева та територіальна структура господарства, галузі міжнародної спеціалiзації. Найбільші промислові та сільськогосподарські райони. Специфіка зовнішніх економічних зв’язків США.

 

§41/§37

59-60

48-49/28

 

 

43

 

Канада. ЕГП. Особливості розміщення населення. Українці в Канаді. Найбільші міські агломерації.

Практична робота 4 Порівняльна характеристика господарства США та Канади

§42/§38

60-61

48-49/28

49-52, 55

93-94

44

 

Канада. Господарство Канади. Роль країни в міжнародному географічному поділі праці.

 

§43/§39

 

50/29

 

95-96,

97-100

Учень:
описує своєрідність ЕГП країн;
визначає темпи розвитку, особливості галузевої структури та територіальної організації господарства країн Північної Америки;
складає порівняльну характеристику галузевої структури і спеціалізації промисловості країн регіону та окремих регіонів у межах однієї країни;

пояснює роль США, Канади в міжнародному географічному поділі праці

Тема 4. Країни Латинської Америки (2 год.)

45

 

Центральна та Південна Америка. ЕГП та склад території. Полiтична карта. Різноманітність країн (за розмiрами території, кількістю населення, адміністративно-територіальним устроєм, формою правління, рівнем економічного розвитку тощо). Особливості населення.

 

§44/§40

62-63

47/30

 

 

46

 

Основні риси географії сільського господарства, промисловості, транспорту. Екологічні проблеми. Участь регіону в міжнародному географічному поділі праці.

 

§45/§41

64

47/30

57

101-102

Учень:
називає історико-політичні процеси, що відбуваються в регіоні;

характеризує забезпеченість окремих країн природними ресурсами, основні риси сучасного стану розвитку їх економіки;

аналізує: специфіку складу населення та системи розселення;

пропонує шляхи розв’язування екологічних проблем регіону

Тема 5. Країни Африки, Австралія та Океанія (4 год.)

47

 

Загальний огляд. Склад території. Різноманітність країн. Історія формування полiтичної карти. Характерні риси населення, типи розселення та урбанізації в країнах Африки.

 

§46/§42

65-66

46/27

 

 

48

 

Природно-ресурсний потенціал та його використання. Особливості територiальної та галузевої структури господарства країн Африки. Найбільші країни.

 

§47/§43

67

46/27

52-54, 58-59

103-104

49

 

Австралія. Особливості розміщення населення, найбільші міські агломерації. Особливості економічного розвитку. Географія промисловості, сільського господарства, транспорту. і ресурсів. Етнічна карта регіону. Роль країни в МГПП. Зовнішні зв’язки.

 

§48/§44

70-71

51/31

59-60

 

50

 

Країни Океанії. Специфіка ЕГП. Нова Зеландія і острівні країни Тихоокеанського регіону. Політична карта. Особливості розвитку малих острівних держав.

 

§49/§45

68-69

51/31

 

105-106

51

 

Контрольна робота з тем «Країни Азії», «Країни Північної і Латинської Америки», «Країни Африки. Австралія та Океанія».

 

§34-49/

§32-45

 

 

 

/44-55

Учень:
називає найбільші країни
, історико-географічні особливості розвитку країн Африки, Австралії та Океанії;

описує загальні риси ЕГП, населення, природно-ресурсного потенціалу країн регіонів;
визначає
особливості галузевої структури, територіальної організації господарства та роль країн Африки, Австралії та Океанії в світі;
аналізує причини економічної відсталості та бідності багатьох країн Африки;

характеризує особливості господарства малих острівних держав;

розуміє роль провідних країн Африки на континенті та Австралії в Тихоокеанському регіоні

Тема 5. Глобальні проблеми людства (1 год.)

52

 

Поняття про глобальні проблеми людства: війни і миру, екологічна, сировинна й енергетична, демографічна, продовольча, боротьби зі злочинністю, тероризмом, епідеміями Роль світової громадськості у їх розв’язанні.

 

§21-22/§21

 

 

 

 

Учень:
характеризує поняття «глобальні проблеми людства»;
аналізує сутність, причини виникнення, особливості кожної з
глобальних проблем, можливі шляхи їх розв’язування;
оцінює наслідки прояву глобальних проблем на сучасному етапі розвитку суспільства;

оцінює роль світової громадськості у розв’язуванні глобальних проблем людства та пропонує власні оригінальні ідеї

                   

 

 

Рекомендовані Інтернет – ресурси    

1.     http://geografica.net.ua – географічний портал

2.     http://geografica.net.ua/publ/galuzi_geografiji/fizichna_geografija_ukrajini/geoekologichna_situacija_v_ukrajini/39-1-0-562 - опис геоекологічної ситуації в Україні

3.     http://uk.wikipedia.org/wiki - Вікіпедія - вільна енциклопедія

4.     http://uk.wikipedia.org/wiki/ Кислотні_дощі - стаття про кислотні опади

5.     http://uk.wikipedia.org/wiki/ Парниковий_ефект - стаття про парниковий ефект

6.     http://www.menr.gov.ua/ - Міністерство екології і природних ресурсів України

7.     http://osvita.ua/vnz/reports/ecology - освітній портал

8.     http://www.climateinfo.org.ua – інформаційний центр зі зміни клімату

9.     http://greenhouseeffe.at.ua/ - екологічний портал

10.                       http://vk.com/greenpeace_ua - офіційна група Грінпіс в Україні

11.                       http://www.chnpp.gov.ua/ - офіційний сайт Чорнобильської АЕС

12.                       http://shodennik.ua

13.                       http://school.xvatit.com

14.                       Гіпермаркет знань.

15.                       http://klasnaocinka.com.ua

16.                       http://www.osvita.org.ua

17.                       http://ukped.com

18.                       http://uchiteli.com.ua

19.                       http://shkola.ua

20.                       http://teacherjournal.com.ua

21.                       http://www.ednu.kiev.ua

22.                       http://myeducation.com.ua

23.                       http://window.edu.ru

24.                       Єдине вікно доступу до освітніх ресурсів (Росія).

25.                       http://svitosvit.ua

26.                       http://den-za-dnem.ru

27.                       http://www.intellect-invest.org.ua

28.                       http://znannya.info

29.                       http://www.obrazovanie.by

30.                       http://rg-zigzag.com.ua

31.                       https://sites.google.com/site/ulejconf

32.                       http://adu.by

33.                       http://infourok.ru

34.                       http://timo.com.ua

35.                       Тестування і моніторинг в освіти.

36.                       Географія http://geosite.com.ua

37.                       Географічний портал.

38.                       http://geo2000.nm.ru

39.                       http://worldgeo.ru

40.                       Проект "Всесвітня Географія".

41.                       http://geo.1september.ru

42.                       http://geographer.ru

43.                       Сайт "Географія".

44.                       http://maps.yandex.ru

45.                       Яндекс.Карти.

46.                       http://www.geoman.ru

47.                       Бібліотека та енциклопедія з географії

48.                       http://planetolog.ru

49.                       http://www.rgo.ru

50.                       Російська географічна спільнота.

51.                       http://www.geografia.ru

52.                       Спільнота мандрівників "Географія".

53.                       http://geo2000.nm.ru

54.                       Географічний портал.

55.                       http://geo-tur.narod.ru

56.                       http://www.mirkart.ru

57.                       http://www.flags.ru

58.                       Всі прапори світу.

59.                       http://www.karty.narod.ru

60.                       Тут розміщені, розміщуються або будуть розміщені самі "невловимі" карти у світі.

61.                       http://geo.historic.ru

62.                       Країни світу. Географічний довідник.

63.                       http://www.geoport.ru

64.                       Короткі географічні довідки по країнам світу.

65.                       http://afromberg.narod.ru

66.                       Уроки географії та економіки. Сайт вчителя географії А.Е. Фромберга.

67.                       http://materiki.h18.ru

68.                       http://www.watermap.com.ua

69.                       "У пошуках чистої води" - екологічна подорож.

70.                       http://osvitanet.com.ua

71.                       Навчально-методичний сайт ПрАТ "Інститут передових технологій".