Методичні рекомендації

щодо організації роботи шкільного кабінету географії

та його роль у навчанні й вихованні учнів

Упорядник Думанська Г.В., методист НМЦ

Кабінет — це навчальний підрозділ середнього загальноосвітнього навчального закладу, оснащений наочними посібниками, навчальним обладнанням, меблями і пристроями, що стосуються конкретного навчального предмета. В ньому проводяться уроки, гурткові, позакласні і факультативні заняття, вихов­на робота з учнями, систематичне підвищення нау­кової, педагогічної, психологічної та методичної ква­ліфікації вчителів. Кабінет має бути просторим, ком­фортним для учня і вчителя.

Навчально-пізнавальна робота з предмета здійснюється за допомогою комплексного викорис­тання технічних засобів навчання, проведення прак­тичних робіт, організації роботи з підручниками, документами, довідниками, дидактичним матеріа­лом.

Вся робота кабінету проводиться у тісному зв'язку з іншими навчальними кабінетами і сприяє реалі­зації науково-методичної проблеми навчального закладу.

Зміст роботи кабінету визначається навчальни­ми програмами, підручниками, програмами факуль­тативних занять та планами позакласної роботи.

І. Основні завдання на­вчального кабінету

§   надання науково-методичної допомоги вчителям в удосконален­ні навчально-виховної роботи;

§   забезпечення використання вчителем сучасних педагогічних засобів навчання;

§   узагальнення та розповсю­дження досвіду кращих учителів;

§   організація позакласної ро­боти з учнями;

§   організація індивідуального та диференційованого навчання;

§   реалізація практично-дійової і творчої складових змісту навчання;

§   забезпечення до профільної підготовки та профільного навчання;

§   організація роботи гуртків і факультативів;

§   проведення засідань шкільних методичних об'єднань;

§   індивідуальна підготовка вчителя до занять та підвищення його науково-методичного рівня.

Наявність добре обладнаного навчального кабінету сприяє за­безпеченню високого рівня ви­кладання навчальної дисципліни,  підвищенню ефективності праці, підвищенню рівня навчальних до­сягнень і прищепленню інтересів учнів до навчального предмета.

Вивіска навчального кабінету

№ кабінету

Назва кабінету

Завідувач кабінету, категорія, звання

ІІ. Організація роботи кабінету та керівництво ним

Правильна організація роботи кабінету допомагає комплексному використанню видів навчального обладнання, зокрема сучасного електронного, що розкриває ве­ликі можливості:

1.      Можливість організації пра­ці вчителів і учнів на науковій основі (здійснення наукової орга­нізації праці).

2.      Якісне та раціональне вико­ристання сучасних електронних педагогічних засобів навчання ра­зом із традиційною наочністю.

3.      Активізація пізнавальної діяльності учнів (у засвоєнні на­вального матеріалу бере участь більше аналізаторів — слухових, зорових тощо), що позитивно впливає не тільки на розум учнів, а й на їх емоції.

4.      Створення широких мож­ливостей для самостійної робо­ти учнів.

5.      Підвищення інтересу учнів до матеріалу, що сприяє якісному засвоєнню основних знань, навчає застосовувати їх на практиці, фор­мує вміння робити аргументовані висновки, розвиває наукове мис­лення.

6.      Забезпечення міжпредметних зв'язків.

Роботою кабінету керує завідувач, якого при­значає директор з числа досвідчених учителів школи.

Завідувач є організатором роботи вчителів та учнів з обладнання кабінету. До обов'язків завідувача кабінету входять:

- планування (складає перспективний план і рег­ламент роботи на рік, що обговорюються на засі­данні методичного об'єднання вчителів і затвер­джуються директором школи);

- забезпечення умов для проведення уроків;

- сприяння оновленню та удосконаленню матеріальної бази кабінету;

- систематизація та каталогізація матеріальних об'єктів;

- систематичне ведення інвентарної книги із занесенням до неї відповідних змін про нові надходження, витрати та списання матеріальних цінностей;

- забезпечення безумовного виконання учнями і вчителями, встановлених для кабінету правил тех­ніки безпеки, санітарії та гігієни, правил зберігання та використання отруйних і небезпечних речовин, протипожежної безпеки, а також правил поведінки учнів на уроках, перервах та в позаурочний час;

- керування роботою лаборанта, надання йому практичної допомоги.

Паспорт кабінету

                                                                  __________________№______
Завідувач кабінетом _____________________________________________________________________
                                                                                (прізвище, ім'я, по батькові)

1.      Прізвище, ім'я, по батькові завідувача кабінетом __________________________________________

2.      Прізвище, ім'я, по батькові лаборанта ___________________________________________________

3.      Клас, який відповідає за кабінет ________________________________________________________

4.      Загальна площа кабінету _____________________________________________________________

5.      Число посадочних місць ______________________________________________________________

6.      Прізвище та ініціали вчителів, які працюють у кабінеті: ____________________________________
__________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________

ІІІ. Планування роботи кабінету

Робота навчального кабінету планується на підставі перспек­тивного плану розвитку кабінету. Його складають, як правило, на 5 років, і зазначають конкретні завдання всім учителям, котрі викладають певну дисципліну.

Зразок

«Затверджено»

_________________

Директор школи

----------------------------

«__»________20__ р.

Перспективний план розвитку кабінету географії

на 20___/ 20___ навчальний рік

 

№ з/п

Зміст роботи

Відповідальний

Термін виконання

Примітка

 

 

 

 

 

 

Завідувач кабінетом

_________________
_________________

 

Зразок

«Затверджено»

________________

Директор школи

----------------------------
        «__»________20__ р.

Річний план роботи кабінету географії

на 20___/ 20___ навчальний рік

 

№ з/п

Зміст роботи

Відповідальний

Термін виконання

Примітка

 

 

 

 

 

 

Завідувач кабінетом

_________________
_________________

Перспективний і річний плани складаються окремо, це два окремих плани!

      При кабінеті створюється актив учнів, який допомагає в обладнанні кабінету, бере активну участь у гуртковій роботі.  Річне планування роботи кабінету доцільно проводити за такими розділами:                                                                        1.  Організація роботи кабінету. У цьому розділі необхідно запланувати :

- аналіз роботи кабінету за попередній навчальний рік;

- визначення основних напрямків роботи кабінету на навчальний рік;

- корегування перспективного та складання річного плану роботи кабінету, обговорення їх на засіданні методичного об’єднання вчителів та затвердження директором школи;

- складення графіка чергування учнів у кабінеті; закріплення за учнями робочих  місць у кабінеті;

- систематизація та каталогізація матеріальних об'єктів;

- проведення інвентаризації матеріальних цінностей кабінету

- проведення роз'яснювальної роботи серед учнів з питань дотримання техніки безпеки та БЖД;

- складання розкладу роботи кабінету;

- оформлення паспорту кабінету, акту-дозволу на експлуатацію кабінету, куточку або папки з техніки безпеки тощо.

2. Навчально-методична робота.

Необхідно спланувати роботу зі створення такої навчально-методичної документації:

- проведення моніторингових досліджень навчальних досягнень учнів;

- розробка заходів щодо підвищення якості навчання;

- підготовка та написання учнівських науково-дослідницьких робіт;

- організація  індивідуальної роботи з учнями з підготовки до участі у географічній олімпіаді та конкурсах;

- систематизація і добір дидактичних матеріалів для проведення самостійних робіт з окремих тем;

- складання текстів диктантів з окремих тем;

- організація обміну передовим педагогічним досвідом серед членів шкільного методичного об'єднання

- планування й проведення відкритих уроків;

- підготовка та проведення тижня географії;

- оснащення технічними програмовими педагогічними засобами навчання (складання диктантів, підбір матеріалів для слайдів, діафільмів, відеофільмів, відеокамери, навчальних програм для мультимедіа);

- підбір методичних статей;

- розробки уроків учителів, а також навчальної, довідкової і методичної літератури, розробка і своєчасне оновлення тематичних контрольних робіт;

- розробка матеріалів до стендів, плакатів, до оснащення методичного куточка або видання вісника;

- робота щодо систематизації матеріалів навчально-методичного комплексу в кабінеті;

- поповнення або оформлення тематичних папок;

- з метою забезпечення виконання «Єдиних вимог до усного і писемного мовлення» організація виставки «Кращі роботи учнів»;

- оновлення інструкцій практичних та самостійних робіт тощо.

2. Вдосконалення матеріаль­но-технічної бази кабінету. Цей розділ передбачає:

- при­дбання технічних і сучасних електронних педагогічних за­собів навчання, ремонт ТЗН;

- оформлення стендів, виготов­лення демонстраційних моде­лей, таблиць, плакатів, діаграм;

- виготовлення слайдів, діафіль­мів, проведення відеозйомки різних матеріалів;

- поповнення кабінету навчаль­ною, довідковою і методичною літературою.

3. Позакласна робота з уч­нями.  Передбачає такі заходи:

- прове­дення консультацій і додаткових занять;

- організація роботи гуртків, факультативів, наукового товариства учнів, ініціативних груп з організації творчих справ на базі кабінету;

- проведення олімпіад, інтелектуальних марафонів, конференцій, вікторин, командних змагань, конкурсів, тижня географії в школі тощо; 

- випуск стінгазет, інформаційних листків, бюлетенів;

- виступ на тематичних лінійках і в радіогазетах.  

           4. Інформаційно-бібліографічна робота.  Рекомендується:

-  спланувати роботу зі створення, систематизації та поповнення картотеки кабінету (наочних посібників, технічних і програмових педагогічних засобів навчання, методичних розробок, статей, навчальної, довідкової та методичної літератури);

- організація тематичних книжкових виставок;

- участь у проведенні Всеукраїнської акції «Живи, книго!»;

- оформлення картотек (періодичних видань, ТЗН, навчальної літератури, методичної літератури, довідкової літератури, навчально-наочних посібників, екранно-звукових посібників, географічних карт, схем, таблиць, ілюстративного матеріалу).    

IV. Комплексне методичне забезпечення навчально-виховного процесу

Комплексне методичне забезпечення – це сукупність нормативних, організаційних і методичних документів.

1.      Основна навчально-методична документація.

§  Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти.

§   Концепція мовної освіти.

§   Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти.

§   Навчальні програми з предмету.

§   Методичні рекомендації щодо вивчення навчального предмету.

§   Календарно-тематичне планування.

§   Поурочні плани.

§   Матеріали для вимірювання стандартів  освіти:

- багаторівневі тематичні контрольні роботи;

- тести для самостійної роботи і контролю знань;

- різнорівневі тематичні завдання;

- інструкції до практичних робіт;

- матеріали ДПА та ЗНО,  тренувальні завдання до ДПА та ЗНО;

- матеріали для проведення моніторингових досліджень якості освіти.

§   Матеріали перспективного педагогічного досвіду.

§   Орієнтовні вимоги до виконання письмових робіт.

§   Перелік навчально-наочної та довідкової літератури, навчально-наочних, екранно-звукових, електронних посібників, технічних засобів навчання.

2. Загальні питання роботи кабінету.

§  Положення про навчальний кабінет.

§  План перспективного розвитку кабінету.

§  План роботи кабінету на поточний навчальний рік.

§  Орієнтовний перелік типового обладнання кабінету.

§  Правила техніки безпеки.

§  Положення про огляд-конкурс кабінетів.

§  Звіт про роботу кабінету.

§  Копії заявок на придбання ТЗН.

§  Копії заявок на виконання робіт у кабінеті.

§  Література з питань організації і обладнання кабінету.

§  Паспорт кабінету.

§  Матеріальна книга кабінету.

§  Розклад роботи кабінету.

3. Матеріали позакласної роботи.

§  Графіки додаткових занять, консультацій, гуртків, факультативів, курсів за вибором.

§  План роботи гуртка, факультативу, курсу за вибором.

§  Матеріали для проведення позакласної роботи (сценарії вечорів, дискусій, КВК, зустрічей, конкурсів, брейн-рингів, вікторин тощо).

§  Матеріали олімпіад, МАН.

§  Профорієнтаційні матеріали.

§  Тематика творчих робіт, рефератів, доповідей.

§  Матеріали краєзнавчого характеру.

§  Матеріали метеорологічних та фенологічних спостережень.

IV. Типовий перелік навчального обладнання для кабінетів географії] загальноосвітніх навчальних закладів

            Базовий перелік засобів навчання та обладнання навчального і загального призначення для кабінетів географії загальноосвітніх навчальних закладів:

            ОБЄКТИ  НАТУРАЛЬНІ

 

Колекції

 

Гірські породи та мінерали

3 наб.

Корисні копалини

3 наб.

Кам'яне вугілля та продукти його переробки

3 наб.

Торф та продукти його переробки

3 наб.

Залізна руда та продукти її переробки

3 наб.

Мідна руда та продукти її переробки

3 наб.

Граніт та його складові частини

3 наб.

Пісок, глина та продукти їх переробки

3 наб.

Типи ґрунтів

3 наб.

Органічні та мінеральні добрива

3 ваб.

Гербарії

 

Основні групи рослин

3 компл.

Нижчі рослини: водорості, лишайники, мохи, папороті

3 компл.

Вищі рослини: голонасінні, покритонасінні

3 компл.

Листяні дерева та кущі

3 компл.

Хвойні дерева та кущі

3 компл.

Рослини природних зон України і світу

3 компл.

Дикорослі рослини                      

3 компл.

Культурні рослини

3 компл.

Лікарські рослини

3 компл.

МОДЕЛІ

 

Глобус фізичний ГФ Ш 320 мм

15 шт.

Глобус фізичний ГФ Ш 420 мм

1 шт.

Глобус політичний ГП Ш 420 мм

1 шт.

Глобус політичний ГП ПІ 320 мм

15 шт.

Глобус політичний ГП ПІ І20 мм

1 шт.

Форми поверхні суті:

1 компл.

– будова вулкана

 

– горб із горизонталями

 

– порівняння рівнин за висотою вад рівнем океану

 

– профіль дна Світового океану

 

– сталагміти

 

– сталактити                                          

 

– водоспад

 

– льодовик

 

– артезіанський колодязь

 

ПРИЛАДИ ТА ПРИСТОСУВАННЯ

Демонстраційні

Прилади для вимірювання опадів (дощомір, снігомір)

1 шт.

Анемометр чашковий

1 шт.

Снігомірна рейка

1 шт.

Термометр зовнішній ТЗ-4

1 шт.

Термометр кімнатний

1 шт.

Термометр метеорологічний максимальний ТМ-1 № 1

1 шт.

Термометр метеорологічний мінімальний ТМ-2 N° 4

1шт.

Термометр колінний

1 шт.

Термограф

1 шт.

Гідрограф

1 шт.

Барограф

1 шт.

Гігрометр

 

1 шт.

Флюгер

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 шт.

Гномон

1 шт.

Телурій

1 шт.

Компас

 

 

1 шт.

Барометр-анероїд БА-52

1 шт.

Психрометр

1 шт.

Лабораторні

Секундомір

15 шт.

Астролябія

3 шт.

Далекомір

15 шт.

Компас шкільний

30 шт.

Прилади та інструменти топографічні

5 компл.

Лінійка нарізна

15 шт.

Нівелір шкільний

2 шт.

Рулетка 10 м

5 шт.

Кутомір шкільний

2 шт.

Штативи для астролябій і мензул

15 шт.

Циркуль мірний (крон)

15 шт.

Циркуль землемірний

5 шт.

Лупа ручна

15 шт.

Планшет для плану місцевості

15 шт.

Друковані

КАРТИ  СТІННІ

Політична карта світу

 

Фізична карта світу

1 шт.

Західна півкуля. Східна півкуля

1 шт.

Будова земної кори

1 шт.

Географічні пояси та природні зони світу

1 шт.

Кліматичні пояси та області світу

1 шт.

Кліматична карта світу

1 шт.

Тектонічна карта та корисні копалини світу

1 шт.

Карта океанів

1 шт.

Густота населення світу

1 шт.

Народи світу

1 шт.

Світ. Енергетика

1 шт.

Світ. Машинобудування

1 шт.

Світ. Хімічна промисловість

1 шт.

Світ. Сільське господарство (рослинництво)

1 шт.

Світ. Сільське господарство (тваринництво)

1 шт.

Світ. Транспорт

1 шт.

Африка (фізична)

1 шт.

Африка (кліматична)

1 шт.

Африка (природні зони)

1 шт.

Африка (політична)

1 шт.

Африка (економічна)

1 шт.

Південна Америка (політична)

1 шт.

Південна Америка (фізична)

1 шт.

Південна Америка (кліматична)

1 шт.

Південна Америка (природні зони)

1 шт.

Південна Америка (економічна)                                                       

1 шт.

Північна Америка (фізична)

1 шт.

Північна Америка (політична)

1 шт.

Північна Америка (економічна)

1 шт.

Північна Америка (кліматична)

1 шт.

Північна Америка (природні зови)

1 шт.

Євразія (фізична)

1 шт.

Євразія (політична)

1 шт.

Євразія (кліматична)                   .

1 шт.

Євразія (природні зони)

1 шт.

Євразія (економічна)

1 шт.

Австралія (фізична)

1 шт.

Австралія (політична)

1 шт.

Австралія (кліматична)

1 шт.

Австралія (природні зони)

1 шт.

Австралія (економічна)

1 шт.

Європа (політична)

1 шт.

Європа (економічна)

1 шт.

Україна. Політико-адміністративна карта

1 шт.

Україна. Фізична карта

1 шт.

Україна. Тектонічна карта

1 шт.

Україна. Геологічна карта

1 шт.

Україна. Корисні копалини

1 шт.

Україна. Економічна карта

1 шт.

Україна. Екологічна ситуація

1 шт.

Україна. Кліматична карта

1 шт.

Україна. Рослинний та тваринний світ

1 шт.

Україна. Легка промисловість

1 шт.

Україна. Промисловість будівельних матеріалів

1 шт.

Україна. Охорона природи

1 шт.

Україна. Паливно-енергетична промисловість

1 шт.

Україна. Транспорт

1 шт.

Україна. Ландшафти

1 шт.

Україна. Промисловість

1 шт.

Україна. Населення

1 шт.

Україна. Ґрунти

1 шт.

Україна. Сільське господарство (рослинництво)

1 шт.

Україна. Сільське господарство (тваринництво)

1 шт.

Україна. Природні води

1 шт.

Україна. Хімічна, нафто-хімічна та хіміко-фарм. промисловість

1 шт.

Україна. Металургія

1 шт.

Україна. Машинобудування

1 шт.

Україна. Господарство

1 шт.

Україна.  Виробництво непродовольчих товарів народного спожи­вання

1 шт.

Україна. Харчова промисловість

1 шт.

Карта своєї області та району (фізична)

1 шт.

Карта своєї області та району (економічна)

1 шт.

Топографічна карта

1 шт.

США (комплексна карта)

1 шт.

Японія (комплексна карта)

1 шт.

ФРН (комплексна карта)

1 шт.

Роль зовнішніх сил у формуванні рельєфу Землі

1 шт.

Схема утворення магматичних порід

1 шт.

Схема утворення осадових гірських порід

1 шт.

Схема утворення метаморфічних гірських порід

1 шт.

Тектонічна будова території України

1 шт.

Геологічна будова території України

1 шт.

Фізико-географічне районування України

1 шт.

Галузева структура господарства України

1 шт.

Соціальна і виробнича інфраструктура

1 шт.

Територіальна структура господарства

1 шт.

Структура рослинництва

1 шт.

Структура тваринництва

1 шт.

Зональна спеціалізація сільського господарства України

1 шт.

Зростання кількості людей на Землі

1шт.

Території формування рас

1 шт.

Зовнішньоекономічні зв'язки України

1 шт.

ЕКРАННО-ЗВУКОВІ

 

Комп'ютерні програми навчального призначення

 

Атлас карт з курсу «Географія України»

 

 

1 шт.

Атлас карт з курсу «Географія материків»

1 шт.

Атлас карт з курсу «Загальна географія»

1 шт.

Атлас карт з курсу «Економічна та соціальна географія світу»

1 шт.

План місцевості

1 шт.

Картографічні проекції

1 шт.

Географічна оболонка

1 шт.

Атмосфера Землі та її охорона

1 шт.

Повітряні маси та їх рух

1 шт.

Вивітрювання

1 шт.

Формування земної кори

1 шт.

Формування поверхні суші

1 шт.

Тектонічна будова земної кори

1 шт.

Рухи земної кори (літосфера)

1 шт.

Гейзери та гарячі джерела

1 шт.

Геоморфологічна будова і розвиток різноманітних форм рельєфу

1 шт.

Висотна поясність

1 шт.

Формування родовищ корисних копалин

1 шт.

Несприятливі екзогенні й ендогенні процеси

1 шт.

Процес ґрунтоутворення

1 шт.

Формування поверхневих вод (річкова долина, тераси, басейн тощо)

1 шт.

Підземні води та їх формування

1 шт.

Природно-історичні процеси розподілу суходолу і моря

1 шт.

Розвиток і зміна ландшафтів

1 шт.

Рослинний і тваринний світ материків

1 шт.

ОБЛАДНАННЯ ЗАГАЛЬНОГО ПРИЗНАЧЕННЯ

 

Персональний комп'ютер учителя (ПКВ)

1 шт.

Персональний комп'ютер учня (ПКУ)

3 шт.

Мультимедійний проектор

1 шт.

Дошка аудиторна

1 шт.

Телевізор

1 шт.

Кодоскоп

1 шт.

Кріплення для карт

1 компл.

Меблі для кабінету географії

1 компл.

 

 

 

НОРМАТИВНО-ПРАВОВА БАЗА ДО КАБІНЕТУ ГЕОГРАФІЇ

НА 2016/2017 НАВЧАЛЬНИЙ РІК

 

І. Загальна документація

1.    Закон України Про освіту - чинна редакція від 01.01.2013

2.    Закон України Про загальну середню освіту - чинна редакція від 05.12.2012

3.    Державний стандарт початкової освіти - від 20 квітня 2011 р. № 462 (для 1-2 класів)

4.    Державний стандарт початкової освіти - від 16 листопада 2000 (для 3-4 класів)

5.    Державний стандарт базової і повної середньої освіти - від 23 листопада 2011 р. № 1392 (для 5 класів)

6.    Державний стандарт базової і повної середньої освіти - від 14 січня 2004 (для 6-11 класів)

7.    Національна доктрина розвитку освіти - чинна редакція від від 17.04.2002

8.    Конвенція про права дитини - чинна редакція від від 01.01.2000

9.    Типові правила внутрішнього розпорядку для працівників державних навчально-виховних закладів України - чинна редакція від від 26.04.2000

10.    Загальні правила поведінки учнів під час навчально-виховного процесу у ЗНЗ України

11.    Про використання мобільних телефонів під час навчального процесу

12. ДЕРЖАВНА ЦІЛЬОВА СОЦІАЛЬНА ПРОГРАМА підвищення якості шкільної природничо-математичної освіти на період до 2015 року

 

ІІ. Документація кабінету

1.    Положення про навчальні кабінети загальноосвітніх навчальних закладів

2.    Положення про навчальні кабінети з природничо-математичних предметів

3.    Безпечне проведення занять у кабінетах природничо-математичного напряму

4.    Інструктивно-методичні матеріали-Підготовка ЗНЗ до нового н.р. з питань охорони праці, безпеки життєдіяльності

5.    Типові переліки навчально-наочних посібників у кабінеті географії

6.    Протоколи та акти вимірювань електробезпеки та перевірки заземлення кабінету географії

7.    АКТ введення в експлуатацію кабінету географії

8.    АКТ-дозвіл на проведення занять у кабінеті географії у поточному році

9.    Про затвердження Інструкції з інвентаризації матеріальних цінностей

10.    Інвентарна книга кабінету географії

11.    Матеріальна книга кабінету географії

12.    Книга обліку стану навчально-методичного забезпечення кабінету географії

13.    Паспорт забезпеченості кабінету географії

14.    Паспорт кабінету-Рекомендована форма-Лист МОНУ № 19-305 від 26.04.2013

15.    Графік роботи кабінету географії

16.    План роботи кабінету географії на поточний рік-Зразок

17.    Перспективний план розвитку кабінету географії на 3-5 років-Зразок

18.    Положення про піклувальну раду загальноосвітнього навчального закладу

19.    Список учнів які знаходяться на диспансерному обліку, підготовлений медичним робітником школи

20.    Копія наказу по школі про призначення завідуючого кабінетом географії

 

ІІІ. Санітарно-гігієнічні вимоги

1.    Санітарно-гігієнічні вимоги Державних будівельних норм України ДБН В.2.2-3-97

2.    Державні санітарні правила і норми влаштування ЗНЗ-ДСанПіН 5.5.2.008-01

3.    Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів - ДНАОП 0.00-1.21-98

4.    Правила користування електричною енергією

5.    Гігієнічні вимоги до шкільних меблів

 

ІV. Техніка безпеки та охорона праці

1.    Положення про службу охорони праці - НПАОП 0.00-4.35-04

2.    Положення про навчання з питань охорони праці - НПАОП 0.00-4.12-05

3.    Положення про організацію роботи з охорони праці учасників навчально-виховного процесу в установах і навчальних закладах

4.    Положення про порядок розслідування нещасних випадків у кабінеті (від 07.10.2013)

5.    Правила пожежної безпеки для закладів, установ і організацій системи освіти України

6.    Типове положення про спеціальне навчання з питань пожежної безпеки

7.    Положення про розробку інструкцій з охорони праці-ДНАОП 0.00-4.15-98

8.    Інструктивно-методичні матеріали "Основні вимоги до побудови та змісту інструкцій з безпеки під час проведення навчально-виховного процесу в кабінетах.."

9.    Посадова інструкція учителя

10.    Посадова інструкція завідуючого кабінетом географії

11.    Посадова інструкція лаборанта

12.    Посадова інструкція-керівник гуртка

13.    Інструкція з охорони праці на робочому місці для вчителя

14.    Інструкція з охорони праці під час проведення навчальних занять у кабінеті географії

15.    Інструкція з охорони праці під час підготовки і проведення лабораторних та практичних робіт з географії

16.    Методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу під час проведення навчальних екскурсій та навчальної практики учнів загальноосвітніх навчальних закладів

17.    Інструкція з охорони праці при проведенні екскурсії з географії

18.    Правила проведення туристських подорожей з учнівською та студентською молоддю України

19.    Орієнтовний перелік питань вступного інструктажу з ОБЖ для учнів

20.    Журнал реєстрації вступного інструктажу з питань охорони праці у кабінеті географії

21.    Журнал реєстрації інструктажів з питань охорони праці у кабінеті географії

22.    Інструкція з пожежної безпеки в кабінеті географії

23.    Журнал реєстрації протипожежного інструктажу у кабінеті географії

24.    Інструкція користування вогнегасником

25.    Інструкція з електробезпеки у кабінеті географії

26.    Інструкції з ПМД при ураженні електрострумом у кабінеті географії

27.    Інструкція надання першої медичної допомоги при одержанні травм у кабінеті географії

28.    Вміст аптечки першої допомоги у кабінеті географії

29.    Граничні норми піднімання і переміщення важких речей неповнолітніми

30.    Положення про адміністративно-громадський контроль з охорони праці у навчальному закладі

31.    Журнал обліку проведення адміністративно-громадського контролю у кабінеті географії 

32.    Типові норми належності вогнегасників у кабінетах

33.    Посвідчення про перевірку знань з Охорони праці

 

V. Навчально-методичне забезпечення кабінету

1.    Методичні рекомендації щодо вивчення географії та економіки на 2013/2014 н.р.

2.    Про навчальні плани ЗНЗ та структуру 2013/2014 навчального року

3.    Навчальний календар на 2013/2014 н.р.

4.    Перелік підручників та посібників з географії, економіки на 2013/2014 н.р.

5.    Програми з географії та економіки

6.    Підручники та посібники з географії (посилання на скачування)

7.    Загальні критерії оцінювання навчальних досягнень

8.    Критерії оцінювання навчальних досягнень з географії

9.    Положення про Всеукраїнські учнівські олімпіади

10.  Оформлення кабінету

       а) Державна символіка

       б) Портрети видатних географів (17 шт.)

       в) ТБ на стенд:

           - надання медичної допомоги

           - порядок дій під час пожежі

           - розташування вогнегасника та аптечки

           - служби екстреного виклику

       г) знаки безпеки (134 шт.)

       ґ) таблиці до уроків (16 шт.)

11. Типове положення про атестацію педагогічних працівників

12.    Про обсяг і характер домашніх завдань учнів

13.    Інструкція з ведення класного журналу

 

VI. Оплата праці

1.    Інструкція про порядок нарахування заробітної плати

2.    Оплата заміни

3.    Інструкція про розподіл учнів на групи для занять (для профільних класів)

 

VII. Позаштатні ситуації

1.    Порядок дій при виникненні пожежі

2.    План евакуації у випадку аварійних ситуацій

3.    Схема Евакуації з кабінету-Зразок

4.    Порядок надання першої медичної допомоги при одержанні травм

 

VІІІ. Контроль

1.    Атестаційний лист навчального кабінету географії

На стенд в кабінет географії

Пам'ятка для тих, хто займається  самоосвітою

1. Додержуйтеся режиму: заняття в один і  той же час полегшують самоосвітню роботу. Найбільш продуктивними бувають заняття вранці або після відпочинку.

2. Свіже повітря значно підвищує дієздатність організму. Працюйте  в провітреній кімнаті.

3. Під час занять зберігайте правильну позу: це попереджає передчасне стомлення. Не спирайтеся грудьми на край стола, руки краще покласти на стіл.

4. Робіть короткі перерви на 10-15 хвилин після кожної години роботи, а також між заняттями з різних предметів. Це дозволить уникнути перенапруження та допоможе краще засвоїти матеріал.

5.Чергуйте розумову роботу  з фізичною. Зміна занять - гарний відпочинок.

6.Зробіть усе, щоб у приміщенні, де ви працюєте, було тихо: розмови сторонніх, увімкнений плейер, радіоприймач, телевізор відволікають від роботи.

7.Усі необхідні для занять приладдя підготуйте заздалегідь, непотрібні речі приберіть зі стола, щоб вони не заважали вам під час роботи.

8. Читайте швидко, але не поспіхом. Це одна з умов усвідомленого читання. 9. Намагайтеся зрозуміти зміст кожного речення шляхом постановки питань (про що говориться? тощо).

10.Установіть хід думки:  йде вона від основного положення  до доказів   чи навпаки.

11. Якщо при читанні посібника або підручника щось залишилося не зовсім зрозумілим, зверніться до додаткових джерел, наведіть точні довідки та з'ясуйте питання до кінця.

12. Якщо в роботі зустрілися ускладнення, не переймайтеся, зробіть перерву, подумайте над питанням і візьміться за роботу знову.

13. До умов успішної розумової  праці належать і психологічні фактори: цілеспрямованість, натхнення, посилення волі, самостійність і наполегливість у праці. Намагайтеся виробити в собі  такі якості.

14. Роботу  над доповіддю, твором, кресленням не відкладайте на останній день. Розподіліть її рівномірно по частинах протягом усіх відведених днів. Виконавши роботу, перевірте її.

Загальні прийоми  роботи з тестовими завданнями

Тренуйся!

Тренування (виконування подібних вправ) дає можливість ознайомитись зі специфікацією завдань, форматом викладення матеріалу, інструкціями, виробляє можливість самоспостереження й оптимальної саморегуляції під час контрольних робіт, ДПА, ЗНО.

Випробовуй!

Іншими словами, правильне рішення можна знайти, згадавши правила чи приклади, або провести аналогії тощо. Застосування правильної тактики оптимізує зусилля на виконання конкретного завдання і всіх завдань у цілому. Іноді незрозуміле на перший погляд питання стає доступним при знайомстві з варіантами відповідей. Аналогічний прийом можна застосувати при малозрозумілій інструкції.

Слідкуй за часом!

Опрацьовувати тестові завдання необхідно з урахуванням терміну їх виконання. Кожний працює по-різному: хтось швидко, не задумуючись, комусь потрібно декілька раз перечитати умову. Є сенс порівнювати витрачений час на різні типи тестових завдань. Це змусить концентрувати зусилля і працювати в максимальному темпі, моделюючи реальну ситуацію роботи і стресову ситуацію, яку завжди зумовлює обмеження часом.

Читай завдання до кінця!

Намагання, «впізнавши» знайомі слова, інтерпретувати завдання на свій лад, призведе до помилок у найлегших питаннях. А останнє – до втрати балів. Тому, яким би «знайомим» не здавалось тестове завдання, читай завдання до кінця, щоб зрозуміти і правильно відповісти на нього.

Відкинь абсурдні варіанти!

Шукаючи правильну відповідь, першочергово відкинь абсурдні відповіді і аналізуй тільки ті, які залишились. Наприклад, при пов’язанні тестів з фізики звертай увагу на одиниці вимірювання – швидкість не вимірюється в джоулях (Дж), маса – у паскалях (Па). Не забувай і про здоровий глузд: швидкість пішохода не може складати 150 км/год, а 35-річний батько не може бути старшим в 45 разів від свого 7-річного сина.

Скорочуй вибір!

Якщо із кількох варіантів відповідей правильними видається не одна, а дві, то вибір бажано зробити на користь більш повної і більш сучасної.

Пропускай!

Важкі або незрозумілі завдання бажано пропустити, щоб не втратити час і відповісти на інші. А враховуючи, що за рівнем складності «легкі» і «складні» завдання розташовані в будь-якому порядку, нерозсудливо не дібрати балів тільки тому, що не дістався до «своїх» завдань, а весь час витратив на ті, навчальний матеріал яких невідомий. Впоравшись з доступними завданнями, за умови залишку часу, можна повернутись і до невирішених питань.

Іноді в тестах можуть бути технічні помилки чи механічні. То ж можна витратити весь час, а завдання так і не вирішити.

Виключай!

Певні завдання можна швидше вирішити, якщо не шукати відразу правильну відповідь, а послідовно виключати ті, які явно не підходять. Тактика «від зворотнього», коли чітко впевнений у неправильній відповіді на користь тієї, що залишилась, варта застосування на практиці.

Думай тільки про поточне завдання!

Відповідаючи на конкретне завдання (питання), концентруйся саме на ньому, забуваючи все, що було в попередньому. Це дасть можливість забути про неможливість розв’язання попереднього (якщо таке сталось) і можливість набрати бали.

Не засмучуйся!

У будь-якому тесті можуть бути завдання, з якими впоратися на даний момент неможливо. Більше того, абсолютно всі завдання зможуть виконати лише одиниці! Тому немає ніякого сенсу «розхлюпувати» емоційну енергію на передчасний розпач.

Ця порада особливо значуща для тих, хто звик тільки до максимальних результатів, скажімо, на рівні свого класу або школи. Компетентний учень психологічно повинен бути готовим до локальних невдач, які можуть виявитись за умови, коли  не зовсім  коректно сформульоване  те чи інше  завдання.

Заплануй два кола!

За умови роботи з тестовими завданнями на паперових носіях, правильного розподілу часу, можна (і бажано) запланувати повторне коло, яке дозволить повернутись до «невирішених» тестів. Зазвичай у класі вчитель про подібне говорить іншими словами: «Закінчив (-ла) роботу? Перевір!».

Довірся інтуїції!

Якщо жоден з попередніх прийомів не дав можливості відповісти на завдання, а інтуїтивно надається перевага певній відповіді, є сенс довіритись інтуїції. Така довіра може призвести до приросту балів.

Правильно заповнюй бланки відповідей!

Правильність і чіткість заповнення бланків відповідей є обов’язковою умовою для успішного складання іспиту. Знання вимог заповнення бланків, правильне виправлення помилок дасть можливість оптимального розподілу часу і уникнення  знервованості під час проведення іспитів.

Бажаємо успіхів!

Географія

Коментар до ДПА   з географії    в 9 класі

Державна підсумкова атестація з географії  може проводитися усно за білетами або письмово за посібниками: «Збірник завдань для державної підсумкової атестації з географії за курс основної та старшої школи» (авт. Ковальчук Г.О., Паламарчук Л.Б., Скуратович О.Я. — Х.: Гімназія, 2006, 2007, 2008 рр.) або «Географія. Збірник завдань для державної підсумкової атестації. 9-й клас», авт. Паламарчук Л.Б., Гладковський Р.В., Довгань А.І., Совенко В.В. К.: Генеза, 2010 р.

Основні географічні компетентності, які має продемонструвати дев’ятикласник для успішного складання державної підсумкової атестації з географії, такі:

·знати ключові слова і суттєві ознаки основних географічних понять, характерні ознаки компонентів природи, природних комплексів України, їх просторове розміщення, принципи просторової організації населення, господарської та соціальної сфери України;

·мати комплексне, просторове, соціально орієнтоване уявлення про Україну;

·володіти елементами географічної культури (вміти читати географічну карту України);

·визначати, класифікувати та порівнювати географічні об'єкти України та явища за їх описом, ознаками;

·аналізувати географічну інформацію в різних формах (картографічній, табличній, графічній та ін.), установлювати причинно-наслідкові зв'язки та закономірності в географічній оболонці;

·оцінювати взаємодію і взаємовплив людини і природи в просторі й часі, виявляти здатність використовувати географічні знання для вирішення нових географічних задач тощо.

У зв’язку з ущільненням програм у цьому навчальному році, актуальним питанням є організація самоосвітньої діяльності учнів щодо підготовки до державної підсумкової атестації з географії.

Для успішного складання ДПА рекомендуємо учням раціонально використовувати вільний час, збільшити час на підготовку до ДПА, здійснювати самоосвітню діяльність з географії, використовувати надані поради:

- добрати до роботи всі джерела географічної інформації: підручники, довідкову літературу, карти й атласи;

- орієнтуватися на більш самостійне здобування географічних знань;

- посилити орієнтацію на практичне застосування отриманих географічних (картографічних) знань і вмінь;

- здійснити повторення навчального матеріалу з географії за курс «Фізична географія» 8 клас;

- повторити географічну номенклатуру;

- закріпити точність нанесення географічних об’єктів  за допомогою атласу.

Готуючись до проходження ДПА за білетами, бажано дотримуватись такого плану щодо відповіді на питання:

- усвідомте запитання, зрозумійте його суть;

- зафіксуйте на чернетці план  та все, що пригадаєте, не забуваючи при цьому й незначних фактів, які можна використати для відповіді;

- сформулюйте й визначте поняття, знайдіть опорні синоніми (наприклад, природні ресурси – це економічна категорія…; важливий чинник…; природні умови, що використовуються в господарській діяльності, тощо);

- проаналізуйте ієрархію (структуру, склад, підпорядкованість, класифікацію) об’єкта;

- схарактеризуйте складові частини;

- наведіть приклади, кількісні та якісні показники;

- перелічіть основні проблеми й перспективи розвитку;

- зробіть основні висновки.

Рекомендуємо звернути увагу на можливості електронних засобів навчального призначення щодо організації самоосвітньої роботи учнів.

Рекомендована література з географії:

1.       Масляк П.О., Шищенко П.Г. Географія України: підруч. для 8 – 9 кл. серед. шк. К.: Зодіак- ЕКО, 2004 – 432 с.

2.       Ковальчук Г.О., Паламарчук Л.Б. Скуратович О.Я. Географія. Збірник завдань для державної підсумкової атестації з географії за курс основної та старшої школи. – Х.: Гімназія, 2004. – 296 с.

3.       Чернов Б. В. Фізична географія України, підр. для 8 кл. –  К.: Освіта, 2002. – 254 с.

4.       Гілецький Й.Р. Географія України (Фізична географія з основами загального землезнавства): Підручн. для 8 класу. – Львів: ВНТЛ-Класика, 2003.

5.       Дітчук І. Л., Заставецька О. В., Ткач Д.В. Географія України: навч. посібник. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2006. – 168 с.

6.       Шищенко П.Г., Муніч Н.В. Фізична геогафія України: Підруч. для 8 кл. загальноосвіт. навч. закл. – К.: Зодіак – ЕКО, 2005. – 256 с.

7.       Заставний Ф.Д. Економічна і соціальна географія України: Підруч. для 9 кл. – К.: Форум, 2003. –  239 с.

8.       Масляк П.О.Економічна і соціальна географія України: Підруч. Для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл. – К: Педагогічна преса, 2005. –  288 с.

9.     Сиротенко А.Й. Економічна і соціальна географія України: Підруч. для  9 кл. загальноосв. навч. закл. – К: Освіта, 2001. –  222 с.

За наявності комп’ютера та Інтернету рекомендуємо ознайомитися з наступними сайтами:

http://maps.google.com (електронні карти)

http://uk.wikipedia.org/wiki/

http://www.geodata.org.ua/ - Геофизические данные в реальном времени

http://www.lagao.narod.ru/



 

Рекомендовані Інтернет – ресурси    

1.     http://geografica.net.ua – географічний портал

2.     http://geografica.net.ua/publ/galuzi_geografiji/fizichna_geografija_ukrajini/geoekologichna_situacija_v_ukrajini/39-1-0-562 - опис геоекологічної ситуації в Україні

3.     http://uk.wikipedia.org/wiki - Вікіпедія - вільна енциклопедія

4.     http://uk.wikipedia.org/wiki/ Кислотні_дощі - стаття про кислотні опади

5.     http://uk.wikipedia.org/wiki/ Парниковий_ефект - стаття про парниковий ефект

6.     http://www.menr.gov.ua/ - Міністерство екології і природних ресурсів України

7.     http://osvita.ua/vnz/reports/ecology - освітній портал

8.     http://www.climateinfo.org.ua – інформаційний центр зі зміни клімату

9.     http://greenhouseeffe.at.ua/ - екологічний портал

10.                       http://vk.com/greenpeace_ua - офіційна група Грінпіс в Україні

11.                       http://www.chnpp.gov.ua/ - офіційний сайт Чорнобильської АЕС

12.                       http://shodennik.ua

13.                       http://school.xvatit.com

14.                       Гіпермаркет знань.

15.                       http://klasnaocinka.com.ua

16.                       http://www.osvita.org.ua

17.                       http://ukped.com

18.                       http://uchiteli.com.ua

19.                       http://shkola.ua

20.                       http://teacherjournal.com.ua

21.                       http://www.ednu.kiev.ua

22.                       http://myeducation.com.ua

23.                       http://window.edu.ru

24.                       Єдине вікно доступу до освітніх ресурсів (Росія).

25.                       http://svitosvit.ua

26.                       http://den-za-dnem.ru

27.                       http://www.intellect-invest.org.ua

28.                       http://znannya.info

29.                       http://www.obrazovanie.by

30.                       http://rg-zigzag.com.ua

31.                       https://sites.google.com/site/ulejconf

32.                       http://adu.by

33.                       http://infourok.ru

34.                       http://timo.com.ua

35.                       Тестування і моніторинг в освіти.

36.                       Географія http://geosite.com.ua

37.                       Географічний портал.

38.                       http://geo2000.nm.ru

39.                       http://worldgeo.ru

40.                       Проект "Всесвітня Географія".

41.                       http://geo.1september.ru

42.                       http://geographer.ru

43.                       Сайт "Географія".

44.                       http://maps.yandex.ru

45.                       Яндекс.Карти.

46.                       http://www.geoman.ru

47.                       Бібліотека та енциклопедія з географії

48.                       http://planetolog.ru

49.                       http://www.rgo.ru

50.                       Російська географічна спільнота.

51.                       http://www.geografia.ru

52.                       Спільнота мандрівників "Географія".

53.                       http://geo2000.nm.ru

54.                       Географічний портал.

55.                       http://geo-tur.narod.ru

56.                       http://www.mirkart.ru

57.                       http://www.flags.ru

58.                       Всі прапори світу.

59.                       http://www.karty.narod.ru

60.                       Тут розміщені, розміщуються або будуть розміщені самі "невловимі" карти у світі.

61.                       http://geo.historic.ru

62.                       Країни світу. Географічний довідник.

63.                       http://www.geoport.ru

64.                       Короткі географічні довідки по країнам світу.

65.                       http://afromberg.narod.ru

66.                       Уроки географії та економіки. Сайт вчителя географії А.Е. Фромберга.

67.                       http://materiki.h18.ru

68.                       http://www.watermap.com.ua

69.                       "У пошуках чистої води" - екологічна подорож.

70.                       http://osvitanet.com.ua

71.                       Навчально-методичний сайт ПрАТ "Інститут передових технологій".